Inlägg från: Mammas gossar |Visa alla inlägg
  • Mammas gossar

Våran kattunge blir inte rumsren....

Vi fick en kattunge av min sambos sytser för några veckor sedan, Då sa att hon var rumsren men att hon ställt kattlådan och lagt tidningar bakom soffan för att det var jämt där som hon kissade, vilket jag tycke var dumt för då lärde hon ju sig satt man kan kissa vart man vill ändå. Nu försöker vi få henne att göra sina behov i lådan men hon kissar nästan alltid i sängen eller på dörr mattan eller utanför lådan. Vi har den alltid ren + försökt med kattmynta men inget hjälper. Det kan hända iblöand att hon bajsar i lådan men aldrig kissar.... Finns här någon "kattexpewrt" som har något tips om hur vi kan göra?

Älskar min son!
  • Svar på tråden Våran kattunge blir inte rumsren....
  • Mammas gossar

Hon var 12 veckor. Vi har bytt sand flera ggr men det hjälper inte.

Älskar min son!
  • Mammas gossar

Vi stänger jämt sovrumsdörren nu men det räcker tt vi glömmer den i några min så har hon satt sig. Det blev extra jobbigt när hon satte sig o bajsade när våran son låg o sov på nadra sidan vilket resulterade att jag fick väcka han för att det luktade så.

Älskar min son!
  • Mammas gossar

Hon kan sätta sig framör ögonen på oss fast vi tar henne till lådan varje gång  och snäpper sig på nosen, så jag tror inte att hon vet att hon gör fel.

Josefi: Nej vi ska inte valiva henne men hur länge som helst går inte heller. Vi ska flytta till hus 1 dec så då kanske de blir bättre.

Älskar min son!
  • Mammas gossar

ok mycke råd.. Visste inte att man inte får knäppa dem på nosen, har jag alltid fått lära mig sen jag var ung men ok..... vatten skprutan har vi bara haft när hon ex biter på blommorna.

Älskar min son!
  • Mammas gossar

Klart jag håller med er om det. Sen så är det ju inte så att jag knäppt henne på nosen hårt så hårt så att hon skulle kunnat fått ont av det och långt ifrån vartje gång heller utan vi har gjort de någon gång bara, lite hjärna har jag allt men det är väl klart att hon kan ha blivit kränkt av de så vi ska inte göra de något mer. Eftersom hon bajsar på lådan så förmodar jag att hon veta att man gör sina behov på den. Vi hoppas nu på att hon ska lära sig att kissa ute när vi flyttar till hus för innan hon flyttade till oss så bodde hon i hus på landet och var ute med sin mamma.

Älskar min son!
  • Mammas gossar
    El bicho skrev 2006-10-26 10:39:15 följande:
    Jag vet inte hur stor er kattunge är, men när de är små så piper de innan de uträttar sina behov och då kan man sätta dem på lådan för att lära dem. Er katt låter lite större, kanske redan har växt ur den fasen? Sen håller jag också med om att man inte ska knäppa på nosen.
    Det händer att hon piper när hon ska kissa och då brukar vi sätta henne poå lådan men det är inte alltid hon gör det och då kan vi hitta blöta fläckar i sängen. vet någon förretsen varför det just är sängen som lockar mest?
    Älskar min son!
  • Mammas gossar

Hon var 12 veckor.

Älskar min son!
  • Mammas gossar
    Skärgårdsfru skrev 2006-10-26 11:52:39 följande:
    Okej men om hon är van vid att kissa ute så är det inget konstigt att hon har problem att hålla sig till lådan inne. Katter bajsar ofta på ganska så samma ställe men kissar gör dom lite överallt. Jag tycker ändå du ska prova de instruktioner jag delade med mig av. Jag har haft många kullar kattungar och tagit hand om många förvildade tamkatter. unga som gamla, som aldrig ens sett en kattlåda och jag har alltid lyckats när jag gjort sådär.
    Japp vi ska testa. tack för råden!
    Älskar min son!
Svar på tråden Våran kattunge blir inte rumsren....