• Mamma 85a

Någon som kan hjälpa mig, tvättsortering???

Är ganska dålig på att tvätta, fasar varje gång eftersom jag förstört en del kläder genom att blanda fel färger. Är det någon som kan tipsa om hur man ska sortera så att inte kläderna blir missfärgade??

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig, tvättsortering???
  • blå krysset

Enklaste är att tvätta samma färger ihop. Beige, vitt går att tvätta ihop. Blått och svart går också bra. Rött och Rosa går bra ihop. Typ så... Lycka till med tvätten. Man lär sig av misstagen! Vet inte hur många gånger jag lyckats få grå tröjor, eller rosa för den delen när de åkt med i "fel" maskin...

• TerrorMorsan

jag kör, handukar,underkläder,strumpor 60 grader, resten 40, tröjer,byxor..sen är ovantips bra!!

• turia

mörka för sig..

ljusa för sig..handukar, sängkläder,,

bara vitt- kör med klorin 1 dl så blir det skinande..

• norgesessan

jag har aldrig misfärgat kläder. jag tvättar på 60 och 40, två maskinar av varje brukar det bli (tvättar en gång i veckan)
    jag brukar lägga i handdukar i ena 60, och annat i den andra, men det brukar hamna handdukar blant underkläder for att fylla maskinen..
    40 tvätten brukar jag göra så at jag delar högen i två, mörka färger och ljusa..60 tvätten torktromlar jag, 40 tvätten hängs upp i et torkrum.

• Mamma Mysig

Jag delar vitt, svart/blått och rött, sen har jag "tvättlappar" som suger färg, för av nån anl finns det alltid vitt på svarta eller röda färger, jag tvättar alltid i 40gr utom när jag bara tvättar lakarn eller handukar,

• Redbit

Rött, orange, rosa och brunt går utmärkt att köra tillsammans. Jag brukar "spara ihop" sånt tills det fyller en maskin.

• J 82

Blå krysset tips är bra om man har mycket tvätt. Har du dock bara enstaka plagg av varje färg blir det många maskiner. Så mitt tips är att när du ska tvätta mycket färgglada färger som grönt, rött, rosa, gult,grått, ljusblått.. Går alldeles utmärkt att tvätta allt i samma maskin men kör på 30 grader. Det är när du tvättar på högre grader som det kan börja färga av sig.
    (undantag om det är första tvätt på rött, brukar stå på lappen om plagget ska tvättas separat första gångerna)Brukar då tvätta för hand.
    Lycka till!

• Lejlej

jag tvättar; mörkt, mörk kulör, ljus kulör, vitt, rött, handdukar. det mesta på 60 grader. ljusrosa hamnar i ljus kulör. starkt kulörta förger i mellanfärg hamnar i mörk kulör. cerise i rött, mörkblått o svart i mörkt osv

• Rockmama

J82, det där stämmer inte alltid: Vissa plagg färgar av sig på 30-40 grader men inte på 60.

Vill du vara helt på den säkra sidan, kör en maskin av varje:

Vitt
    Ljusa färger (beige, ljusgul)
    Svart och svart/vit randigt
    Rött
    Blått

• Hannah76

Jag tvättar aldrig vitt med något annat än just vitt, tvättar man det med beige eller så - blir det inte vitt längre.

Mörka färger som lila, mörkblått o svart tvättar jag ihop. Beige o gult tvättas jag ihop. Resten tvättar jag färg för färg.

• Hannah76

Lakan o handukar tvättas på 95 grader här hemma. Underkläder o strumpor på 60 grader. Likaså träningskläder tvättas på 60 grader. Resten på 40grader (om det inte är fintvätt på dem).

• Rokka Jill

det enda jag har missfärgat e rosa kläder..
    har tyckt att de e "mörkrosa". tvättar de med mörk tvätt.
    tar ut dom men då e de verkligen mörkrosa *grrr*
    bästa e att läsa tvättråden.
    o sortera färgmässigt.

• mimmi 1

Jag fick ett tips av en kompis som är jättebra... Där du köper tvättmedel finns, i välsorterade mataffärer en liten fyrkantig förpackning som heter "colour catcher" det är liksom ark av ett slags papper, nästan som läskpapper, .... du lägger ett sånt i maskinen när du tvättar, detta papper suger upp överskottsfärg, och gör att det inte färgar ihop.... jag trodde inte det skulle funka, men nu kan jag inte vara utan.....suveränt bra....
    Dom gånger man inte fyller en maskin med samma färger....
    Det är 10 ark i paketet, och dom går att avända flera gånger om dom inte är alldeles mörka av färg....

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig, tvättsortering???