• Etta med kokvrå

Arbete - Självmord eller skratta åt eländet?

Jag har jobbat i hela mitt vuxna liv, från det att jag var sexton år. Jag har vantrivts i så gott som varenda minut. Från det att jag satte foten på min första arbetsplats som ung och finnig pojk så började jag snegla på klockan och vänta på att dagen skulle ta slut.
    Jag har jobbat med det mesta, från fabriksarbetare, serietecknare, författare av kärleksnoveller, porrnoveller, äventyrsnoveller m.m. till veckopressen, dödgrävare, diskare, mässman, ekonomibiträde och krematoriearbetare till sjöman, lagerarbetare, falsare, plantskolearbetare, korvfabrik, tryckeri, chaufför m.m. m.m. Jag orkar fan inte skriva allt.

Jag har alltid undrat varför man ska gilla att arbeta bara för att man måste arbeta? Räcker det inte med att man faktiskt arbetar, betalar skatt och sköter sitt arbete? Varför måste man även trivas med att arbeta, ja t o m känna stolthet och en lidelse för skiten?
    Ja, jag gör det INTE i alla fall!
    Men så fort man säger att man hatar att arbeta och alltid har gjort det, ja då får folk något konstigt i blicken. De tittar på en precis som om man vore suspekt på något vis, de tror att man är lat eller kriminell.
    Varför är det på detta vis? Varför får folk inte erkänna att de faktiskt avskyr att stansa plåt, spika pall, koppla ihop rör, klippa gräsmattor eller va fan det nu är de måste göra för att få ekonomin att gå ihop?

För några år sedan så höll meningslösheten och vansinnet i mitt arbetsliv på att ta livet av mig. Jag hade tidigare överlevt alla ointressanta och rent av dumma arbeten genom att dagdrömma och fantisera mig igenom dagarna, precis som i skolan! Men en dag så tog dagdrömmarna och fantasierna slut. Istället började jag att tänka tillbaka på alla jobb jag hade haft, all idioti man hade fått stå ut med enbart för att få ut dessa ynkliga kronor. All dårskap, allt slit, alla krossade illusioner, allt man hade fått avstå ifrån, alla elaka chefer och framför allt: Alla dessa bortkastade år. All denna tid som en gång när jag började på mitt första jobb kändes oändlig, hade krympt ihop till en enda gegga av förnedring och hopplöshet.
    När jag började tänka på detta så höll jag på att mista förståndet.
    Det var ytterst nära.

Men det gäller att se det komiska i allt. Jag minns när jag som ung jobbade på någon finlands- eller tysklandsfärja. Ibland var det så osannolikt jobbigt och stressigt så det enda man kunde göra var att ge upp, titta på sin arbetskamrat och börja gapskratta.
    När jag tänker tillbaka så skrattade jag oftare än jag grät trots allt.

Det finns två saker i mitt liv som jag verkligen har hatat. Jag är helt övertygad om att jag hade blivit en mycket bättre och mer harmonisk människa om jag hade sluppit undan det ena, skolan!
    Det andra är arbetslivet.
    Men är man inte född med rika föräldrar eller har förmågan att själv bygga upp en rikedom, ja då är det bara att spotta i händerna och börja jobba med något som garanterat förminskar dig själv som människa. Man börjar som en ung och pigg människa, full med drömmar och hopp. Man tror att det bara är något tillfälligt. Snart så kommer det något bättre. Snart så börjar livet. Kanske hittar jag till slut något jobb som jag tycker är meningsfullt och kanske t o m kul!

När man har kommit halvvägs, när man är någonstans i fyrtioårsåldern så förstår man att diska, spika pall, montera balkongräcken, torka upp skit och spyor, klippa biljetter, svetsa, snickra, fakturera eller rensa avlopp faktiskt ÄR livet. Detta är ditt liv, detta är vad DU valde och det finns ingen annan att skylla på.
    Som jag ser det så finns det nu tre vägar att gå. Antingen så häller man i sig en flaska brännvin, hoppar in i bilen, stampar gasen i botten och tar sikte på närmsta bergvägg och hoppas att det går fort.
    Eller också ljuger man för sig själv, man inbillar sig att man faktiskt har ett jävligt bra liv och förtränger alla drömmar man hade som ung.
    Inget av detta är något alternativ för mig. Jag har svår dödsångest så självmord är bara att glömma. Jag är även för smart för att ägna mig åt självbedrägeri så det går bort med en gång.
    Jag har valt det tredje alternativet. Jag skrattar åt skiten!
    Jag målar upp en bild av mig själv när jag försöker att ägna mig åt något som jag absolut inte passade för. Jag minns hur totalt omotiverad och oengagerad jag var när jag försökte svetsa ihop olika plåtmojänger som jag inte visste vad de hade för funktion. Jag fnissar för mig själv när jag tänker tillbaka på hur jag slet när jag försökte att lära mig knyta korv. För att inte tala om alla gånger som jag stod dyngrak på någon färja och fixade räkmackor på beställning. Ibland gick det bra. Ibland kom mackorna tillbaka i sällskap med en tvärförbannad kökschef som undrade vad i helvete jag menade med att servera mackor med otinade räkor till gästerna.
    Sådana minnen får mig att vråla av skratt.

Jag har många minnen från arbetslivet och jag har skrivit många och långa noveller om detta. Ofta självbiografiska. Jag skrattar oftast när jag skriver dem.
    Hur hanterar ni alla krossade förhoppningar? Hur gör ni för att stå ut med era skitjobb? Hur överlever ni när ni står där vid bandet, bakom ratten på bussen, när ni torkar någon dreglande pensionär i röven, när ni sitter vid någon flimrande datorskärm och försöker förstå det nya förbannade registerprogrammet, eller kort sagt: När ni faktiskt vaknar upp och förstår vad ni egentligen håller på med mitt uppe i en lång och tröttsam simtur i det hav av vanvett, tristess och meningslöshet som man brukar benämna som Yrkeslivet?

Hur överlever ni? Vilket namn har er livbåt?

• Svar på tråden Arbete - Självmord eller skratta åt eländet?
  • Tesie

Tack för att du orkade skriva allt det där!  Jag läste varje rad, jag log och förstår precis vad du snackar om! Dock är jag "bara" 28 o ser med fasa framför mig hur mitt liv rinner bort medans jag befinner mig på en arbetsplats!

Det måste ju finnas något mer? Eller är det så livet ser ut? Att man redan som 20 åring ska behöva fundera över sin pension?

LÄSKIGT är ordet!

Ha det skitbra!

• True Romance

Nu har jag inte arbetat så många år ännu, och trivs faktiskt med mitt nuvarande arbete (där jag arbetat i ca 6 mån) men trots detta förstår jag hur du tänker! Dels för att jag själv håller med, men också för att jag har en sambo som brottas med samma tankar och har verkligen blivit deperimerad av detta. Det han gjorde var att säga upp sig från sitt arbete och skola om sig till något han åtminstoe tror att han kan tänka sig att arbeta med.

Det enda råd jag har att ge till dig och som jag även gett honom är att (tyvärr) bita ihop och samtidigt försöka fylla fritiden med det som känns meningsfullt. Då är ju inte hela livet skit i alla fall.

Själv försöker jag att inte tänka så mycket, för det var lite ångestframkallande att läsa ditt inlägg, man får koppla bort hjärnan så länge som det går. Jag får panik när jag tänker på att jag skall jobba i 40 år till!!

• Supermummy

hahahahahaha!!! Sååå bra skrivet. Tja, jag lever väl i förnekelse kanske... Eller, jag lever för de stunder jag är ledig och försöker fokusera på dem. Tror jag.

• Missing Wolf

Jo du, Etta med kokvrå, du har så rätt i dina funderingar. Det var bra skrivet. Själv sitter jag framför en flimrande dataskärm hela dagarna och registrerar från morgon till kväll. Så ofta jag kan smiter jag iväg ut, med en cigarrett och en medhavd bok i näven. Står och röker, väldigt långsamt samtidigt som jag läser. För att få tiden att gå. (Man har ju rätt till en paus varje timme). Samlar ihop alla arbetstimmar så att jag jobbar mycket under veckans fyra första dagar, sen går jag hem efter halva fredagen. Flextid alltså. På det sättet känns det åtminstone som om min frihet blir längre. Du ska inte tro att jag går hem och städar, sliter fram dammsugare och trasor och annat, bara för att jag har "tid över". Det skulle aldrig falla mej in. Istället tar jag en lång skön promenad, med hundarna och filosoferar litet. Vid hemkomsten sätter jag på kaffe och tar fram en "helgbok" det är en sådan som man inte kan avsluta. Struntar i städning och annat nödvändigt ont och sitter med min bok, tar en promenad emellanåt och lyssnar på musik och bara är, bara finns hela helgen.  Innan allvaret och slaveriet börjar igen.

• Etta med kokvrå

Tesie:

"Det måste ju finnas något mer?"

Det är denna ständiga fråga hos mänskligheten, detta lilla hopp som gör att vi orkar fullfölja våra plikter.
    Det är inte arbete som är livets mening, det är hoppet och drömmarna som ger livet mening.

• MSI

Etta med kokvrå: Att du har en vilja att försörja dig själv trots tråkiga jobb är ju något du kan känna dig stolt över iaf. Ser många tendeser här på forumet och på andra ställen (främst bland yngre faktiskt) att de inte tänker ta något skitjobb och vill bli försörjda av allehanda bidrag istället.

Själv har jag dock ingen erfarenhet av det du skrivit, då jag ju genomled skolan, vidareutbildade mig, och nu har ett jobb som jag älskar och tjänar hyffsat gott med pengar etc..

• Ariane

Men jag trivs rätt bra med mitt jobb, alla vantrivs nog inte!

• gutegirl

Etta, jag har jobbat inom äldreomsorgen i några år. På nätterna, när vi stod och plaskade med blåa skoskydd i någons diarre som läckt ut på golvet, så mumlade vi för oss själva, jag och min kollega: "Tänk på pengarna, tänk på pengarna! Jag kan köpa en ny jacka snart, bara jag torkar upp det här!" För det är inte så jävla kul att torka bajs, och jobbar man natt inom äldreomsorgen, så är det det man får göra.
    Tack och lov hade jag en jävligt rolig kollega, så jag gick till jobbet glad i hågen, i vetskap om att jag hade honom där.
    Men varför ska man tycka att det är kul att jobba? Det är rätt trist många gånger faktiskt. Tycker det är mycket viktigare att de man jobbar med är kul att umgås med, än att själva jobbet är så jävla stimulerande.

Sedan har jag mest varit mammaledig och levt på andras inbetalade skattepengar. Det går också bra.

........aint nobody dope as me, I´m just so fresh and clean.......
  • lilla mej

ehhe jag trivs jätte bra på jobbet och har nog gjort på de flesta arbetsplatser jag varit. Jag tycker nog tvärt om varför ska man jobba där man inte trivs, vad är meningen med det? Varför tvinga sig varje dag att gå till något som får en att må dåligt? I sverige idag är det ju ungefär så om man gnäller och säger att man inte trivs så är det ungefär som -håll klaffen, du ska vara glad att du har ett arbete, så gå nu snällt dit och låt chefen utnyttja dig, betala din skatt och inte ett ljud för annars jävlar..... hur många i sveige idag vantrivs inte på sina arbeten men har inget annat val?

Svar på tråden Arbete - Självmord eller skratta åt eländet?