• Anonym (Kaffedraken)

    nån som ätit en lugnande vid amning?

    Hej!
    Jag har en underbar son på en månad,slutade röka när jag blev gravid,har knappt velat tagit en alvedon!
    Mitt problem är nu så oerhörd ångest samt SÖMNPROBLEM!
    Jag KAN inte sova!!Jag ber om EN natt mer än 3timmars avbruten sömn...Jag har en lugnande tablett (xanor) det tar emot,är helt emot mina principer men jag orkar snart inte längre...min kropp går på högvarv känns det som!Påverkar det mitt barn med EN tablett så självklart INTE jag undrar om nån hat en sån tablett nångång vid amning?Fassen står det att medicinen är osäkert om det går över i mjölken men jag vet att det är en tablett som är "narkotikaklassad"....Inga fördömningar vill jag höra

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-27 12:25:59:
    tack alla!
    sov 21/2timme inatt och har legat i sängen när lillen sovit och ja...jag KAN inte sova!jag bli speedad och kroppen känns pigg!mysko...överväger verkligen att ta en tablett..

  • Svar på tråden nån som ätit en lugnande vid amning?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur det är med medicinen vet jag inte men nu är det ju allmänt känt att bebisar vaknar ofta för att äta eller bara söka tröst.

    Din son är bara 1 månad också, det kommer snart att bli bättre.
    Mina barn har alla tre börjat sova bättre då dom varit 2 månader.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack!Jag vet ju att det är så och han vaknar ca 2-3ggr bara äter och somnar sen om!Det är JAG som är stressad inombords och inte KAN sova när han sover det är det värsta...Känns som att ha hamnat i en ond cirkel..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du har inte möjlighet att tex få komma iväg en natt och sova på hotel tex, ensam då menar jag och din sambo tar hand om barnet och ger bröstmjölk på flaska om det funkar.

    Annars tycker jag att du ska tala med din läkare om hur medicinen ev påverkar ditt barn. Du kan ju även ge ersättning istället för att amma, jag tror att ditt barn mår bättre av att ha en mamma som mår bra än att det nödvändighetsvis måste få just bröstmjölk.

    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Jag mådde precis som du när min lilla son var ungefär en vecka gammal. Kunde inte sova och kroppen gick på konstant högvarv. Jag fick Stesolid utskrivet av min läkare för att kunna bryta mönstret och få sova en natt. Får jag sova en natt så brukar det bli bättre i mitt fall och jag kan sen somna av mig själv. Tog alltså denna tablett en natt när jag helammade och min man tog vår son och gav honom utpumpad bröstmjölk. Jag kan inte råda dig eftersom det är olika lugnande men om inte mönstret bryts så blir du ju snart tokig. Lycka till! Kramar Maria

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag ammade en vecka med lugnande. Xanor får man inte amma med tyvärr. Man kan amma med stesolid och sobril i låg dos. Men amningen tog för mkt av mig och gav mig ångest så jag ger min dotter ersättning och hon älskar det och går upp i vikt som hon ska.

    BM sa till mig på sjukhuset att om man har ammat i tre dagar så har de fått de antikroppar som de behöver.

    KRAM och lycka till

  • Anonym (Kaffedraken)

    Klart du ska ta en xanor eller om du kan få sobril utskrivet, Sobrilen går över i mindre grad i bröstmjölken än xanoren.

    Jag äter sobril och ammar, äter inte det varje dag men någon gång i veckan.

    Min ammning ger mig också ångest, varje gång han tuttar så får jag ångest, men jag har valt att fortsätta endå för ammningen är så viktig för mig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    slår upp på janusinfo Läkemedel och amning www.janusinfo.org/imcms/servlet/GetDoc

    alprazolam

    Alprazolam NM Pharma
    Xanor
    Xanor Depot

    Passerar över i bröstmjölk. Barndosen uppskattas till 3% av moderns viktjusterade dygnsdos. Irritabilitet, rastlöshet, sömnbesvär har noterats hos ammade barn vid upprepad dosering. Enstaka låga eller måttliga doser torde inte utgöra hinder för amning
    __________________________________________________________
    Jag vet precis vad du menar med att gå på högvarv, det blir en ond cirkel som måste brytas - om inte annat så för barnets skull.

    Var rädd om dig! *kram*


  • Anonym (Kaffedraken)

    har du nån amningsmottagning i närheten? Dom brukar i regel ha bättre koll på vilka mediciner man kan äta än vanliga VC så om det går hör med dom.

Svar på tråden nån som ätit en lugnande vid amning?