• sheeba

Hur klär ni era barn nu i höst?

Idag såg jag något som fick mig att tappa hakan lite, men jag kanske överreagerar?
    Så vad har era barn på sig nu som är runt 1-4 år?
    Jag har en son på 20 mån han har en tjockare jacka, tjockare byxor, mössa. Ev vantar beror på om det är rigtig ruggigt och vi ska gå långt.

Som idag har det blåst och regnat om vart annat och jag tycker inte denna klädsel är lämplig för någon, men som vuxken kan man ju göra valet själv.

Nåja till skaen då
    När jag och smabon var ute skulle handla såg vi en mamma och sina 2 små barn just i dessa åldrar ska jag tippa på de var. De satt i vagen som tur var.
    Först lägger jag märke till mamman, inga skor gick barfota. En tun blus och joggingbyxor.
    Slår ett öga i vagnen och då ser jag barnen inte har skor,inga strumpor. Sitter i tunna långarmade tröjor och joggingbyxor. Detta vart det enda de hade på sig.
    Som sagt så har det varit blåsigt och regningt ute idag.

Vi såg dem även inne i affären sedan och det är en bitt man får gå, vet att de inte bodde nära då vi såg dem gå mot affären.

Själv tycker jag detta är för j*vligt men alla gör ju på sitt sätt.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Hur klär ni era barn nu i höst?
  • Skrinda

Jag ska inte skriva vad vår dotter har på sig för då får jag så mkt skit och gliringar och frågor om vad hon i så fall ska ha på sig i vinter och då blir jag flyförbannad

Men jag tycker iaf att det är kallt och klär både henne och mig efter det Barfota är vi inte ens inomhus nu, är ju svinkallt!

• angeleye82

Nej jag tycker inte att du överreagerar..har inga barn själv..men skulle jag ha så skulle jag klä dem varmt..de kan ju bli sjuka som sjutton..men de e ju inte mina barn så vad ska man göra..? Man kan ju inte gå fram och säga"hej, jag tycker inte du ska klä dina barn sådär ser du inte att de fryser" då skulle man nog få en smocka eller något..men stackars barn iaf...

• saraseal

Gick mamman barfota!? det är ju skitkallt ute.. det verkar vara några chips som fattas i den påsen

Mvh Sälen =)
  • Lorina

Tycker synd om den familjen men speciellt barnen!

Mina 2 (2åringar+4månader)tjejer har byxor, t-shirt, + långärmad utanpå detta har de gallonoverall som är fodrad, de har oxå mössa. De är aldrig kalla, men heller inte svettiga utan det är perfekt just nu.

• såsen

Ja nu när de blivit ruggigare ute så har jag klätt mina barn 1½ år och 3 år med mjukis byxor och långärmade tröjor och vär vi går ut så åker den perfekta klädselen på... ett fleece fodrat regnställ men de finns inget bättre den håller verkligen barnen varma om kroppen

Och möss och varmfodrade gummistövlar och eventuellt vantar....

• LaFontaine

Jag bodde i flera år granne med en man som mitt i vintern gick i enbart skjorta, tunna byxor och skor. Hans son var likadan, när det var nollgradigt gick han i t-shirt. På vintern kunde han sträcka sig till en långärmad tröja. De lider av en sjukdom som gör att de inte känner kyla samt blir väldigt varma. Alla människor behöver inte vara psykiskt sjuka!

• MiReDe

Jag klär min dotter med T-shirt, långärmad tröja, fleecetröja och väst. Långkalsonger, långbyxor och fleecebyxor. Strumpor och fleecetossor. Vantar, mössa och snusnäsduk. Sedan har hon lammskinn i vagnen och filt över benen. Funderar på att lägga på footsacken nu. (Ser ut som en riktig michelingubbe )

• Lithe

JAg var med om tvärtom. Flera mammor som är inne i ett köpcentra och deras bebbar ligger fullt påpälsade i åkpåse och filt.
    Några av bebbarna skrek och tro f*n det!! Om man är inne så får man ju öppna upp lite och ta av dem så att de inte har det FÖR varmt!

• SDS

har en 22månaders och en nybliven 3åring

3åringen har fodrade gummibyxor och fodrad jacka, fodrade gummistövlar och mössa, stickad.. (även om han i sin trots för för sig att han sina vinteröverdrags byxor ibland)

22månaders har, gummistövlar med raggsockor så hans fodrade är lite förstora, fodrade gummibyxor, fleece tröja och höst jacka. bomulls mössa då han änså länge vägrar någon annan....

finger vantar på båda, och jag ska köpa fodrade gummivantar...
    Under har dom byxor, mjukis eller jeans, tshirt/linne och långärmat.

Har inte alltid med mig fodrade byxorna hem, men då har dom en fleece filt över benen när dom åker vagn till dagis om det är kyligt ute

.::Stolt mamma till två crazy Djurgårdspojkar::.
  • SDS

tycker itne du överreagerar... det är ju SKITKALLT ute.. imorse hade vi +4,5grad kl halv 9

.::Stolt mamma till två crazy Djurgårdspojkar::.
  • Avelyn

Mina barn har vinteroveraller och vinterskor, mössor och handskar. ( Vi bor i Jämtland och har snö... )

• MissAloha

mjukis-tights för ungarna är så himla bra den här årstiden; typ bomulls leggings...mjuka och sköna och bra att leka i inomhus, och ska man gräva i sandlådan är dom sköna att ha med ett par galonisar över
    Stackars ungar, men kanske var en varmblodig familj

• sheeba

Jo de är nog härdade de små barnen, för sambon sa efteråt att det var dem som i sommras då det var lite blåsigt, inte kallt men ändå så man fick ha lite kläder på.
    Att de bara hade tröja på sig och snoret det hängde

Sedan så är inte alla psykade men jag tycker ändå det ser hemskt ut.
    Hade själv en vän som bara hade shorts på sig i bland när det var svin kallt ute.
    Mamman får gärna gå barfota men jag tycker ändå amn får tänka lite att barnen.

• Tonx

Oj, det är bäst man passar sig här. Själv går jag fortfarande i kortärmat och tösen har mysdress, tunn jacka, mössa och tunna vantar. När vi åker bil har hon ofta kortärmat och kalasbyxor.

• sheeba
    Tonx skrev 2006-10-26 20:28:30 följande:
    Oj, det är bäst man passar sig här. Själv går jag fortfarande i kortärmat och tösen har mysdress, tunn jacka, mössa och tunna vantar. När vi åker bil har hon ofta kortärmat och kalasbyxor.
    Varför ska du det? Ni är ju påklädda från topp till tå iallafall.
    Sedan är det ju upp till var och en att klä sig som den vill men jag själv skulle aldrig göra så
    Antagligen eller kanske så tycker den mamman att vi är konstiga som påbylssar våra barn
    Men jag tänker bara på barnen och jag tycker dte är förkallt att bara ha tröja och byxa och INGET mer.
  • saraseal
    LaFontaine skrev 2006-10-26 19:59:26 följande:
    Jag bodde i flera år granne med en man som mitt i vintern gick i enbart skjorta, tunna byxor och skor. Hans son var likadan, när det var nollgradigt gick han i t-shirt. På vintern kunde han sträcka sig till en långärmad tröja. De lider av en sjukdom som gör att de inte känner kyla samt blir väldigt varma. Alla människor behöver inte vara psykiskt sjuka!
    Bara för att barnen inte känner kyla så kan man strunta i att de är dåligt klädda, man kan ju köldsjukdommar utan att känna. Då kanske man ska vara extra noga
    Mvh Sälen =)
  • LaFontaine

saraseal: Nja, enligt min f.d granne var det inte så. Jag minns inte exakt vad det var, men personer som har den här sjukdomen saknar något. Han var inte sjukare än andra trots att han bara hade skjorta, inte heller hans son. Varken han eller hans son skulle fysiskt klara att ha varmare kläder på sig eftersom de tyckte det var tillräckligt varmt.

• Jessie

Funderade just på det idag hur fasan man skall klä barnen just nu. Tycker det är jättesvårt eftersom vi (Östergötland) inte fått någon kyla än men det är inte heller varm. Dottern har vanliga kläder på sig (jeans, tröja) kofta och ett fleece set (byxor och jacka), tunna tumvantar och relativt tunn mössa, höstkängor. Detta har hon till dagis i dagsläget och där finns även regnställ att sätta på ovanpå när det som idag har regnat massor. Men som sagt såg idag att ett par barn redan har overaller, vinterjackor etc. som sagt var svårt läge de där tycker jag när vi är mittemellan så att säga.

Men håller med dig ts att de du beskrev vad en aningen för lite kläder för att uttrycka mig milt.

Svar på tråden Hur klär ni era barn nu i höst?