är aspartam farligt för barnet
Är det någon som vet om det är farligt för fostret att dricka sockerfria drycker med aspartam t.ex funlight ?
Är det någon som vet om det är farligt för fostret att dricka sockerfria drycker med aspartam t.ex funlight ?
Jag dricker inte ens aspartam själv, skulle aldrig dricka det som gravid. Det finns jättemycket forskning (mestadels internationell) som tyder på att det är cancer-framkallande!
Okej tack allihop
Mmmm...har pratat med en dietist ang min grividitetsdiabetes, hon sa att jag skulle dricka exemelvis fun light. Jag själv försöker skilja på forskning och kvällstidningarnas rubriker! Visst kan det finnas cancerrisk och liknande, men om vi vänder på det så är det stora problemet nog all dålig mat vi stoppar i oss som står för det största riskerna i samhället. Allt fett och socker...
mamma till Alexander
Då är din barnmorka inte uppdaterad med nya fakta.
Såklart skall man ju dricka med MÅTTA men i måttlig mängd är det inte farligare än nåt annat.
De studier som är gjorda är inte realistiska. De drar slutsatser om att det är farligt när man konsumerar över 2000 burkar aspartamsötad läsk varje dag under hela livet.
Livsmedelsverkets gränsvärde för hur mkt man som mest bör få i sig per dag är 2,4 gr för en person som väger 60 kg vilket motsvarar ca 4 l aspartamsötad dryck.
Men eftersom det har negativa effekter vid högre doser och inga vettiga studier är gjorde på normalintag är det upp till var och en att bestämma.
Jag drog ned på mitt intag under graviditeten och även nu under amningen.
jag dricker itne ens saker med aspartam i när jag inte är gravid!! & det är itne pga kvälltidningar utan pga forskning ja läst om
Vet inte hur palasta ni ar om aspartam, men har kommer lite info som kanske kan lugna oss som hellre dricker ligth an vanligt!
Sorry att det blev lite langt.
Aspartam framställs syntetiskt och är huvudsakligen uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra. Dessa aminosyror ingår som "byggstenar" i många proteiner i vår normala kost.
Aspartamsötade livsmedel innebär inte någon risk för att foster eller spädbarn som ammas utsätts för förhöjda nivåer av fenylalanin.
Den mängd fenylalanin som kan komma från aspartam är försumbar jämfört med den mängd som intas från livsmedel.
Även fenylalanin och asparaginsyra finns naturligt i proteiner i födan. Upptaget i kroppen av dessa aminosyror skiljer sig inte vare sig de härrör från aspartam eller andra livsmedelskällor
Som andra proteiner bryts aspartam ned i magsäckens sura miljö, där pH är ungefär 3. Det innebär att en stor del av aspartamet kommer att brytas ned i mag-tarmkanalen. Det möjliga upptaget av "helt" aspartam minskar därmed kraftigt. Det handlar därför framför allt om ett tillskott av nedbrytningsprodukterna metanol, fenylalanin och asparaginsyra.
Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice.
Den internationella expertgruppen JECFA (Joint FAO/WHO Expert Committee on Food Additives) som bedömer livsmedelstillsatser gjorde sin senaste bedömning av aspartam och dess nedbrytningsprodukt diketopiperazin 1981.
Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 600 mg/l. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag.
Ofta innehåller sötad lågkaloriläsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att större mängder kan drickas utan att ADI-värdet överskrids.
att det skille vara farligt med apartam är bara dumheter. finns ingen forskning som bevisat att det är cancerframkallande, det är en gammal myt numera.
//Ewa
jag har sett sån forskning, i och för sig på internet men på vad jag vet tillförlitliga källor. Men hur som helst har de ju bytt ut aspartam i lightdrycker mot sucralose och det är vad jag förstår helt ofarlig, så diskussionen kanske är något förlegad.
Så gott som allt vi äter är canserframkallande, men dosen är så liten att denhelt enkelt inte är märkbar. Min pappa har en högre possition på Astra Zenika och fick ett exempel på chips som det skrevs om för ett par år sedan. För att överhuvudtaget få någon slags förhöjing av värdena måste du äta din egen kroppsvikt i chips under ett år....tror inte enns värdens fetste skulle klara den uppgiften en endaste dag.....så, man ska inte vara så rädd. Doserna måste vara stor och konsentrerade, vilket ämne man än diskuterar.
Nu är det väl så att detta aspartam inte bara finns i läsk eller saft utan i en fruktansvärd massa andra livsmedel, godis mm. Om man dricker en liter läsk och tuggar upp ett halvt paket tuggummi samt stoppar i sig annat som innehåller aspartam så kommer man väl ändå upp i ganska stora mängder. Framförallt barn som ju har betydligt mindre kroppsmassa än vi vuxna. Alla fabrikanter håller sitt aspartam nere på en för dem godkännd nivå men vad man måste tänka på tycker jag är som sagt det totala mängden vi får i oss av att äta lite av allt som innehåller aspartam och andra sötningsmedel som inte heller är allt för nyttiga.