• Sarius

BIO-mamma

Min fråga är enkel.
    Varför har alla sådana problem med Bio-mammor?
    Jag själv är en sådan och min fd har ny tjej.
    Hoppas verkligen att hon och jag inte blir ovänner.

Jag anser att det är bio-mamman och bio-pappan som ska ta alla beslut som rör deras barn.
    Ingen annan.

Varför blir alltid Bio-mamman boven?
    Ett mynt har flera sidor.

Bara en tanke...

• Svar på tråden BIO-mamma
  • 1malle

Jag är både bio o bonus mamma.
    Jag håller inte med dig i resonemanget om att endast bio föräldrarna ska ta alla beslut rörande barnen. Jag uppskattar att mitt barns bonusmamma bryr sig så pass och att hon engagerar sig i mitt barn. Jag skulle inte kunna leva med min man o alla barnen utan att bry mej om så pass viktiga saker.
    Jag anser att ju fler vuxna som bryr sig o tar ansvar desto bättre för barnet men förutsättningen är att man håller sams.

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Sarius

1malle: Vad jag menar är att stora viktiga beslut är ju något föräldrarna ska komma överrens om.
    Om man har bra kontakt alla inblandade både BIO och Bonus är det ju skillnad.
    Men finns det minsta lilla rivalitet måste bonusföräldrar backa och låta BIO besluta.

• 1malle
    Sarius
    Håller med, fullständigt!
    Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Sarius

Jag tycker bara det är synd att Bio-mammor blir onda och bonus-mammor goda i alla inlägg.
    Hoppas att jag inte blir ett ämne av min dotters bonusmamma.

• Tezz72

Sarius: För det finns dom bio-mammor som inte bryr sig ett skvatt om sina barn, men ändå blir dom arga när man bryr sig och vill barnets bästa, det är den typen jag irriterar mig på!

Sen är jag både bio och bonus mamma.

• thes

i vårat fall så är det faktiskt min sambos ex som vill styra och ställa även på de veckor som vi har min sambos son.
    alternativet är att låta henne göra det och att jag ska sluta bry mig. som hon uttrycker sig om min sambo nämner mitt namn: ja, henne vill jag inte höra talas om.
    min sambo och jag har ett gemensamt barn och har varit ett par nu iflera år, så jag är ju ngn som alltid kommer att finnas under samma tak som min sambos son varannan vecka.
    vet inte om sonen heller skulle må så bra om jag fullständigt slutade att bry mig om honom. vi har som motto att vara en familj som lyssnar och stöttar varandra, problemet är inte biomammor i sig utan att just "våran biomamma" inte kan acceptera att familje situationen ser ut som den gör och gå vidare.

• Extra mamman

Det är bio mamman och pappan som ska ta alla beslut ang barnen...?! Kan inte riktigt hålla med där... visst, de är mamma och pappa.
    Men har man ett nytt förhållande och bor med någon ny, kan det kanske vara läge att kolla vad den personen tycker också. De veckor barnet/barnen är hos oss.

Ska jag som bonusmamma ställa upp på att hämta, köra ,passa, tvätta, skura och laga mat till dessa barn (i Mitt fall). Så vill jag också ha något att säga till om.

• Tezz72

Jag håller med Extra mamman. All markservice ska vi ta hand om. Men inga beslut ska vi ta. Sorry men det funkar inte för mig. Då ska jag lägga mig i vad min exman och hans fru har för regler och hur dom sköter barnen när dom är hos pappan. Det tycker jag är fel.

• Sarius

Nu var det ju beslut som är lite större jag menade.
    Att bonus har rätt att bestämma regler i sitt eget hem, det förstår jag ju.
    Men tex var ska barnen gå i skolan, hur mycket veckopeng, vad ska gälla vid hämtning och lämning.

• Tezz72

Hur mycket veckopeng/månadspeng barnen ska ha! Det blir ju otroligt fel eftersom mina barns pappa har större förutsättningar att ge barnen 200 kr i månaden, mot vad jag har. Och sen finns ju sambons 2 barn också. Så om mina barn får 200 kr i månaden så borde ju sambons barn få det också + att vi har ett gemensamt barn också. Det ända jag och min exman har bestämt det är varannan jul och minst 14 dar sammanhängande sem med mamma och med pappa. Sen om det uppstår något annat så löser vi det såklart. Men både jag och min exman resonerar som så att ju fler vuxna som bryr sig och finns för barnen ju mer harmoniska blir dom och så ser mina barn att mamma och pappa kan faktiskt samarbeta utan en massa tjafs.

Svar på tråden BIO-mamma