• Misstiq

Kan din Nymfparakit prata?

Har du lyckats lära din Nymfparakit att prata?

Jag skulle gärna villja ha lite tips på hur man lär dom att prata och om det är några ord/bokstäver som är lättare att lär dom?

Har sökt på nätet utan resultat, så jag frågar er kloka FL:are..

Hoppas att nån kan hjälpa mig!

Tack på för hand!
  • Svar på tråden Kan din Nymfparakit prata?
  • Misstiq

Ingen som har några tips?

• Twid

Nymfparakiter är välldigt svåra att lära prata.. men dom lärsig välldigt lätt att vissla olika melodier! så satsa på att vissla samma melodier om och om igen i framtiden så lär den sig nog tillslut!! du kan oxå upprepa olika fraser som fågelns namn och godag och sånt!

vi har 2 papegojjor som pratar! fasst det är ju en gulkindad amason och en timne jako!
    men har oxå haft en nymfparakit som visslade allt möjligt tok!!

det ända sättet att en nymfparakit ska börja vissla eller prata är att upprepa och upprepa om och om igen!! papegojjorna däremot snappar upp mycket lättare!

lycka till med pippin!!

//Therese

(en fråga oxå! visst är du från arboga!?)

• Gumlan

min pappa hade en :) den kunde säga "krobbe fin" & "jävla skit" krobbe fin sa pappa till den hela tiden för att den skulle lära sig det, lite på fågelspråk sådär om du fattar hur ja menar? förvränga rösten lite o låta som en fågel som säger det... jävla skit var nog itne meningen att han skulle lära sig, haha

• Längtar liten

Vi hade två när jag var mindre de kunde inte prata men de busvisslade så fort nån gick förbi dem

• Misstiq
    Twid skrev 2006-10-26 22:57:42 följande:
    Nymfparakiter är välldigt svåra att lära prata.. men dom lärsig välldigt lätt att vissla olika melodier! så satsa på att vissla samma melodier om och om igen i framtiden så lär den sig nog tillslut!! du kan oxå upprepa olika fraser som fågelns namn och godag och sånt! vi har 2 papegojjor som pratar! fasst det är ju en gulkindad amason och en timne jako!men har oxå haft en nymfparakit som visslade allt möjligt tok!! det ända sättet att en nymfparakit ska börja vissla eller prata är att upprepa och upprepa om och om igen!! papegojjorna däremot snappar upp mycket lättare!lycka till med pippin!!//Therese(en fråga oxå! visst är du från arboga!?)
    Ok tack för ditt svar!

Jag har lyckats me att få henne o visla lite olika saker...

Japp ja kommer i från Arboga från början, men har bott här nerer på västkusten i 1 ½ år nu!!   men ja ska till Arboga på måndag o hälsa på..
  • Misstiq
    Gumlan skrev 2006-10-26 23:00:42 följande:
    min pappa hade en :) den kunde säga "krobbe fin" & "jävla skit" krobbe fin sa pappa till den hela tiden för att den skulle lära sig det, lite på fågelspråk sådär om du fattar hur ja menar? förvränga rösten lite o låta som en fågel som säger det... jävla skit var nog itne meningen att han skulle lära sig, haha
    hehe...den varjanten har ja hört, man sitter o upprepar ett ord om och om igen för att dom ska lära sig o tillslut blir man så arg o trött att dom inte fattar så man vräker ur sig typ: skit också. O självklar e de det som fågeln snappar upp o lär sig...
  • Misstiq
    Längtar liten skrev 2006-10-27 00:12:24 följande:
    Vi hade två när jag var mindre de kunde inte prata men de busvisslade så fort nån gick förbi dem
    Hehe...de kan våran pippi...men bara när ja kommer in i rummet, så husse känner sig inte omtyckt längre...
  • SusanneSJ

Min kompis hade en som kunde ett par ord, bla sitt namn, men det är nog lättare att lära dem vissla. Har iaf hört att ska man lära den prata så ska man upprepa lååångsamt, annars om de lär sig ordet så ska de visst prata jättefort! Vet dock ej om det är sant eller ej!

• Misstiq
    SusanneSJ skrev 2006-10-27 13:30:05 följande:
    Min kompis hade en som kunde ett par ord, bla sitt namn, men det är nog lättare att lära dem vissla. Har iaf hört att ska man lära den prata så ska man upprepa lååångsamt, annars om de lär sig ordet så ska de visst prata jättefort! Vet dock ej om det är sant eller ej!
    Får testa de osså..

Tack för allas tips!!!
  • Hella78

jag har en han pratar inte han visslar. bla kan du vissla johanna. pippi långstrump. bäbä vitalamm. o melodin till glass bilen. han va så sosial så honom tränade jag med att va sosial. typ jag stod utanför rummet o vissla det jag ville att han skulle visla o så rort han börja vissla gick jag i o klappa honom en stund så det blev belöningen typ, så gjorde jag så hela flera gånger sträck. lycka till

• Misstiq
    Hella78 skrev 2006-11-02 14:07:41 följande:
    jag har en han pratar inte han visslar. bla kan du vissla johanna. pippi långstrump. bäbä vitalamm. o melodin till glass bilen. han va så sosial så honom tränade jag med att va sosial. typ jag stod utanför rummet o vissla det jag ville att han skulle visla o så rort han börja vissla gick jag i o klappa honom en stund så det blev belöningen typ, så gjorde jag så hela flera gånger sträck. lycka till
    Får ta o pröva de me...
Svar på tråden Kan din Nymfparakit prata?