• lycra

är det sprit i punchpraliner???

jag åt 5 punchpraliner precis utan att tänka på det.. men nu kom jag på att det kanske finns sprit i de?? eller är det inte "riktigt" sprit?

• Svar på tråden är det sprit i punchpraliner???
  • kansas

Läste en notis i tidningen för ett tag sedan om en man som fått utslag på alkomätaren efter att ha käkat punsch-praliner!! Herregud, han måste ätit massvis och av nån lyxig sort dessutom

• Mingo

Om det är sprit i pralinerna skulle dom nog inte finnas i godishyllorna ;)

• LillaBus

Jamen det spelar ju ingen roll om de finns i godishyllorna. Barn äter inte punchpraliner, tror inte att de tycker de är speciellt goda! Det är ju mer vuxengodis.
    Så visst kan det vara riktig sprit i!!

• Mingo

Nja, jag tror inte det är sprit.
    Jag tänkte mer på större barn.
    Om en tonåring visste att det var sprit i godis tror jag dom skulle vräka i sig hur dåligt det än var.

• Godisälskaren

Satt och åt punchpraliner innan så om jag nu då är gravid så skulle det vara farligt för mitt barn då eller?! Skulle inte tro det. Jag tro inte att det är riktig sprit i det utan det är nog bara nån tillsats som dem har som ska smakar som punch.

• semlan78

Jag tror som sagt att även dom praliner som har alkohol i är helt ofarliga!!! Det är ju inte heller så att barnet tar skada om du tar en klunk vin eller öl! Däremot om man berusar sig eller dricker ofta och då mer en ett glas (då menar jag mer än 1 gång i månaden och mer än en liten öl) annars så är det inte farligt tänker jag!! Fast själv har jag inte druckit i graviditeten, mer än smakat någon gång, eftersom den alkoholfria ölen här är jättegod! Skulle själv aldrig dricka tex en stor stark, eftersom jag vet att jag kan känna av även den, och det kan ju inte vara bra för bebben! Men praliner med alkohol skulle jag nog kunna sätta i mig en påse av - mums!

• lycra

okej tack för era svar... tycker inte om att bli utmålad som hysterisk eller dum för att jag frågade.. det var helt enkelt en fråga & förlåt mig om jag inte visste det. tack ni andre för era svar

• Linda1976

Jag sa ju: missförstå mig rätt!! Jag menade INTE att du är hysterisk, bara att "vad äta"-diskussioner i allmänhet ofta går till överdrift... Men faktiskt, med lite sunt förnuft så tror jag att man innerst inne VET att just punchprickar e OK, men visst ,det är klar att man kan bli nojjig ändå....

• FiaFågel

lycra - det är bra att folk tar upp sånt här. Det är ju inte lätt att veta allt! =)

• Mysanpysan

Det kan inte vara sprit i godis. Då skulle vissa godissorter bara få säljas till vuxna eller hur. Mysanpysan

• semlan78

Naj men tänk inte så lycra! Det är klart du ska fråga! Det är ju för alla dessa tankar och frågor som vi finns ju! Kram på dig!

• sisley

OBS: OT
    Efter att ha läst den här tråden utvecklade jag ett sug efter ngt sött och chokladigt. Orkade inte gå och handla så jag slängde faktiskt ihop en sats chokladbollar!! Helt otroligt gott och spritfria dessutom. Mumsfillibabba!

• tess1976

tror att det är försvinnande lite punch i

• MaDdO

LillaBus: Barn äter VISST punschpraliner! Både min son och andra barn vi känner tycker dom e jättegoda!

Linda 1976: *skrattar så jag dimper av stolen* Grisar i polkagrisar, DET vore en syn! *fnissar*

• annca

Visst gillar barn punchpraliner! Älskade dessa, och punchpokaler och punchflaskor när jag var liten!

(Däremot gillade jag inte alls sånt som man kanske kan kalla barngodis, som sega råttor och hockeypulver och "sockerbitar" och sånt! Nej, choklad, så mörk som möjligt, skulle det vara!

• HuginOchMunin

Nix. Ingen sprit i punschpraliner.

?Punschpraliner - Punschkräm med strössel och chokladsmak

Art.nr: #252512

INNEHÅLL

Socker, glukossirap, fullhärdad palmkärnolja, vegetabiliska oljor (palm, shea), glukos-fruktossirap, kakaopulver, vetestärkelse, aromer (bl.a. vanillin), emulgeringsmedel (sojalecitin), ytbehandlingsmedel (E901). Kan innehålla spår av mjölk och nötter.?

Bara namnet och aromen som anspelar på ?Punsch?

(t.ex. ?Carlshamns Flaggpunsch? www.systembolaget.se/dryck/sprit/carlshamns-58802)

Källa: karamellkungen.se/product/punschpraliner/

Svar på tråden är det sprit i punchpraliner???