• Aiwendil

Att ge bort julgodis/mat i julklapp. Här samlar vi våra bästa julrecept.

Ja!
    Eftersom den andra tråden blev avstängd för svar (samma dag den startade)
    så tänkte jag att jag öppnar en ny tråd där vi kan skriva in våra
    bästa och älskade julrecept.

Jag tänker göra lite godis och ev. lite annat smått och gott och ge bort
    i julklapp i år... till mormor, moster osv.. Lovisa L gav mig idéen!

Här är gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m13795538.html

• Svar på tråden Att ge bort julgodis/mat i julklapp. Här samlar vi våra bästa julrecept.
  • Juppepuppe

Apropå mariannebräck så upprepar jag min tidigare fråga; Är det någon som gjort polkabräck med mörkchoklad eller mjölkchoklad??

• Jess25

Hej,hej alla gottegrisar!

Jag har nu börjat provbaka diverse sorter, för att komma fram till vilka som är godast Och än så länge har allt blivit farligt gott. Vet inte hur jag skall kunna välja ut någa sorter sen till jul.

Tänkte jag skulle ge bort lite sen närmare jul, men har ni några bra tips på vad man kan ge bort det i??

Och klarar sig de olika chokladerna i rumstemp, eller måste de förvaras i kylen??
    Det är ju tråkigt om man har någon fin burk, och så smälter det där i??
    Vad säger ni proffs??

/Amatören...

• Annanym

Juppepuppe:
    Det borde funka bra att ta vilken choklad som helst. Har inte testat någon sort alls ännu, men man brukar ju kunna ta valfri sort. Jag är inte så förtjust i vit choklad så jag kommer nog försöka byta ut.

Jess25:
    Choklad brukar ju funka i rumstemperatur, men fudge och såna grejer är kanske bättre att förvara svalt? Eller äta upp direkt...

• kassio

Jess 25

Förra året gjorde jag fina presentförpackningar till nästan ingen kostnad alls. Jag gjorde runda tryfflar som jag placerade i såna där glansiga metallformar som man brukar ha till ischoklad, la ett lagomt antal på en liten kartongplatta som jag klätt med fint papper. Och så cellofan om.

• AnnaK

Mustbullar
    Ingredienser
    Portioner: ca 25 st

1 paket (50 g) jäst
    2 flaskor (à 33 cl) julmust
    1 dl olja
    1 msk salt
    4 dl fint rågmjöl
    11-12 dl vetemjöl

Gör så här
    1. Smula jästen i en bunke. Värm julmusten till fingervarmt, 37°C i en kastrull.
    2. Häll lite av musten över jästen och rör tills den löst sig.
    3. Tillsätt resten av musten, olja, salt, rågmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen.
    4. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter. 5. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
    6. Ta upp och knåda degen smidig på mjölad arbetsbänk. Dela degen i ca 25 bitar. Forma bitarna till släta, avlånga bullar som läggs på bakpappersklädda plåtar.
    7. Strö lite mjöl på bullarna och låt dem jäsa övertäckta ytterligare ca 20 min.
    8. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 10 min. Låt kallna på galler under bakduk.

• AnnaK

Chokladdoppade dadlar

Färska dadlar
    Sötmandel
    Mandelmassa
    Choklad

Plocka försiktigt ur kärnan ur dadlarna och ersätt dessa med mandlar. Baka sedan in dadlarna i ett tunt lager mandelmassa och doppa dem i smält choklad. Låt stelna.

• AnnaK

Sega saffranskakor

Sega saffrans kakor
    I Meny vecka 48 2005

Ca 40 st.

500 g mandelmassa
    200 g strösocker
    200 g hackade, rostade, pistagenötter el. rostade mandlar
    100 g äggvita
    1 g saffran
    ca 2 dl florsocker

Blanda mandelmassa, socker, mandlar och saffran. Rör i äggvitan och blanda väl, vispa inte. Rulla till 40 bullar och rulla dem i florsocker. Grädda på plåt mitt i ugnen på 200º i 10-15 minuter. Låt kallna på plåten och förvara dem i tättslutande burk

• AnnaK

Messmörstryfflar

ca 20 stycken

1 dl vispgrädde
    1 tsk flytande honung
    40 g messmör
    400 g ljus choklad av fin kvalitet
    50 g mörk choklad av fin kvalitet
    flingsalt

Koka upp grädde, honung och messmör (rör noga så inte messmöret bränner). Hacka 200 g ljus choklad och all mörk och lägg i en bunke. Häll över gräddblandningen och rör till jämn smet. Låt stå någon timme i kylen tills smeten stelnat. Smält resten av chokladen i mikron. Ta fram tryffelsmeten och rulla kulor som du doppar i chokladen. Lägg bollarna på bakplåtspapper för att stelna. Lägg på ett par saltflingor på var och en innan det stelnar.

• AnnaK

Exotisk marmelad
    Mycket populärt godis!

Det här behövs:
    2 dl koncentrerad
    exotisk juice
    3 dl vatten
    1 påse Certo Fruktpektin
    5?7 dl socker

Klicka för större bild
    Gör så här:
    1. Koka upp juice och vatten, dra det åt sidan. Rör ner fruktpektinet blandat med 3 msk socker.
    2. Koka blandningen i 1 minut. Tillsätt resten av sockret. Koka upp under omrörning och koka tills sockret är helt löst, ca 3 minuter.
    3. Häll upp marmeladen i en form, ca 15x20 cm. Låt den stå ca 2 timmar att stelna.
    4. Stjälp upp marmeladkakan på sockrat papper och skär den i lagom stora bitar. Rulla dem i socker. Förvara marmeladen torrt.

Svar på tråden Att ge bort julgodis/mat i julklapp. Här samlar vi våra bästa julrecept.