• AnneSophie

Men hur tänker MIO-möblers VD?

Läste precis Aftonbladet...

Insekter levde i nya Mio-soffan

Äntligen var de nya sofforna på plats.
    Men lyckan blev kort.
    Den ena var full av mögel - den andra ett mysigt hem åt stora insekter.

Enligt Mio möblers vd Magnus Dahl blir det inte tal om någon kompensation.
     - De har fått ett presentkort på 3000 kronor, det får räcka.

Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,918816,00.html

Alltså, hur tänker karln? Borde det inte ligga i hans intresse att vara lite mer inriktad på kundservice? Kul, ett presentkort på 3000 att användas på MIO och två läskiga soffor.
    Nä, tummen ner för MIO.

detached parent - evolution in progress
  • Svar på tråden Men hur tänker MIO-möblers VD?
  • oOrosamarängerOo

Ja, man undrar ju. skulle inte ha gett mig förrens jag blev ersatt med nya soffor.

Vet många märkliga beteende från deras sida.Ett exd:
    Köpte för ett par år sen en silkesryamatta på Mio för 3500:-, 11 mån senare hade  mattan tappat all glans och man såg själva mattbotten igenom.
    När jag kollade på deras hemsida fanns mattan inte kvar längre så tänkte att säkert fler klagat på den.
    Min man åkte dit för att höra om det gick att reklamera mattan, det gick jättebra, mattan hade utgått då det varit problem med den och fick alla pengar tbax.

På väg hem upptäcker han att han glömt sina handskar, kom på att han tagit av sig dem när han stod och pratade med Miogubben på mattavdelningen så han åker tbax.
    När han kommer dit ligger mycket riktigt hans handskar där, inte bara handskarna utan även VÅR MATTA till försäljning i rabatthögen , en lapp fastsatt på mattan med texten: Detta ex säljs med 25% rabatt då de använts som visningsex!!!
    Kan tillägga att min dotter kissat på den vid ett blöjbyte.

• AnneSophie

SooJuicy:

• LaFontaine

Saken är ju att de får hjälp. Problemet har/kommer åtgärdas. Ingen skada har heller skett, så varför kräva mer kompensation än de lagt ut?

• oOrosamarängerOo
    LaFontaine skrev 2006-10-28 18:29:17 följande:
    Saken är ju att de får hjälp. Problemet har/kommer åtgärdas. Ingen skada har heller skett, så varför kräva mer kompensation än de lagt ut?
    Men vore det inte skäligt att de fick lämna tbax soffarna och få nya istället?
  • LaFontaine

SooJuciy: Om soffan återgår till nyskick så kan jag inte se att det skulle vara nödvändigt nej. Om inte är det en självklarhet.

• sunmaid

Vi köpte en säng till Liam som vi fick åka och lämna tillbaka TRE gånger för att den var trasig. Det är ett stort jack på denna med men nu orkar vi inte mer... Ingen kompensation av MIO..

Köpte även en diskmaskin från elgiganten som var bucklig åkte tillbaka med den två gången. Tredje gången var det oxå en buckla i den men rätt lite längst ner så man ser det inte så mkt. Ringde och berätta det och efter ca en vecka kom det hem ett persentkort på 500:-

Vi har ALLTID otur med grejer vi köper

• piixelslyna

Nej fy fan vad arg jag skulle vara. Om jag hade betalat 12.900:- för två soffor som det visade sig innehålla både insekter och mögel och sedan få 3.000:- som kompensation. Jag skulle inte ge mig förrens jag hade fått tillbaka mina pengar! Aldrig.

Sen hans uttalande:
    Men alla som köper soffor nu får ju ett presentkort på 3000 kronor, då är det väl ingen kompensation?
      - Jo, det tycker jag. Det ser jag som en kompensation. Det måste vara rimligt.

Alltså, hur kan man ens säga något sådant?!

Klubbor förgyller dagen
  • AnneSophie
    LaFontaine skrev 2006-10-28 18:29:17 följande:
    Om jag inte minns helt galet så är det i första hand köparen, enligt Konsumentköplagen då, som avgör vad som ska ske - reparation eller ny vara - och inte företaget.
    Personligen hade jag hävt köpet direkt.
    Tycker egentligen mest att VDns attityd var nonchalant. Och dålig publicitet för ett företag som MIO är aldrig bra.
  • LaFontaine

Ann-Sophie: Men nu vet vi ju inte hur det egentligen ligger till heller. Jag kan ju inte påstå att jag finner Aftonbladet vara en särdeles pålitlig informatör alla gånger. Det är mycket möjligt att de blivit erbjudna att hävda köpet, ELLER att få sofforna sanerade. Många köpare önskar också mer i kompensation, såsom pengar utöver det redan åtgärdade köpet. Vilken typ av kompensation det i det här fallet rör sig om kan jag tyvärr inte uttala mig om.

• AnneSophie
    LaFontaine skrev 2006-10-28 20:06:39 följande:
    Ann-Sophie: Men nu vet vi ju inte hur det egentligen ligger till heller. Jag kan ju inte påstå att jag finner Aftonbladet vara en särdeles pålitlig informatör alla gånger. Det är mycket möjligt att de blivit erbjudna att hävda köpet, ELLER att få sofforna sanerade. Många köpare önskar också mer i kompensation, såsom pengar utöver det redan åtgärdade köpet. Vilken typ av kompensation det i det här fallet rör sig om kan jag tyvärr inte uttala mig om.
    Det där är naturligtvis helt sant.
    Vi har inte hela historien. Funderade på om det stod något på MIOs hemsida men hittar inget.
  • NyfikenRosa

Oavsett vad som är sant eller inte så är det dålig publicitet. Kunder lyssnar på allt negativit mer än på det positiva. Jag anser att VDn borde ha sett till att kunden fick pengar tillbaka eller en ny soffa. Jag menar... 12900 är inte mycket pengar för dem.. tänk vad den kostar i inköpspris! kanske någon tusenlapp! Det förlorar betydligt mycket mer på att vara med i aftonbladet... En kompensation på 3000? som dessutom alla får? NEJ TACK!

♥♥♥ Nyinflyttad ♥♥♥
  • 3barnsmor35

Självklart skulle jag iaf krävt helt nya soffor, om sedan företaget bjuder på ngt extra som plåster på såren, då skulle man ju inte tala illa om dem.
    Fattar de inte själva att de skjuter sig i foten?

Suckar...

Världens bästa mamma till mina barn
  • NyfikenRosa

tänk.. kanske 100 personer tänkte åka dit och köpa en soffa i nästa vecka? låt oss säga samma soffa? som nu ångrat sig!? 129 000 mot 12 900?

♥♥♥ Nyinflyttad ♥♥♥
  • teijasmamma

nä nu måste jag oxå skriva en rad här om man ser de så stämmer allt som står i tidningen hmmmm NEJ o vad tidningen har fått att ALLA får precentkort på 3000 kr de e en bra fråga liksom att de inte stämmer.....

• NyfikenRosa

det kanske har varit en sån kampanj tidigare?

♥♥♥ Nyinflyttad ♥♥♥
  • listo

Det absolut MINSTA man kan kräva efter en sådan händelse är naturligtvis helt nya möbler. Precis som AnneSophie skriver så har man ju Konsumentköplagen att luta sig mot i sådana fall.

Sedan är det ju inte ovanligt att företag (särskilt stora företag) ger något extra som "plåster på såren" efter sådana incidenter. Det är ju en fråga om goodwill och sånt brukar de flesta företag måna om.

Att som VD uttrycka att presentkort på 3000 kr(som de skulle ha fått i vilket fall som helst) skulle utgöra kompensation, det är ju bara fånigt och oerhört korkat. Sånt där fastnar ju fort i folks minnen och kan få stora effekter i en vanlig MIO-butik.

Jag hoppas innerligt att Aftonbladet har glömt bort hälften av historien och att VD:n inte HAR betett sig så oerhört korkat som det verkar...

• Mazarinen

iseika: Arbetar du möjligen på Mio? 

Hur kan man sanera en möglig soffa?? Hur sanera mot befintliga djur som förmodligen lagt ägg? Brukar man ringa ngn bekämpningsfirma för att de ska komma och bespruta soffan?

Mer kompensation en en ny soffa är väl inte för lite begärt för som ett av ovanstående inlägg kostar det inte Mio 12,900:-.

Soo Juicy: Fyyyy vad vidrigt!!!!!

• fialottabus

Näe, fy vad äckligt! vill inte tänka på vad som kan finnas i vår soffa från Mio. Nog bäst att inte veta!

Jag hade nog velat ha pengarna tillbaka, hur roligt kommer det kännas med sofforna. Snacka om att tänka på mögel och insekter varje gång man ska sätta sig i dem.... Usch!

• LaFontaine

Mazarinen: Jag skulle önska att du läser alla min inlägg först. Vi VET INTE hur historien egentligen ser ut. Vi vet inte vilken typ av uppgörelse MIO och kunden egentligen ingått. Vad vi vet är att Aftonbladet gillar att sälja och därefter kan man tolka historien lite som man nu önskar och vill.

För att stilla din nyfikenhet kan jag meddela att jag garanterat inte jobbar eller har jobbat på MIO utan för tillfället studerar. Däremot tar jag ofta på mig mina kritiska glasögon nä jag läser diverse historier i olika blaskor.

Svar på tråden Men hur tänker MIO-möblers VD?