• CeeJay

2,5 åring som säger att hon har ont i ryggen?

Vår äldsta dotter klagar ibland på att hon har ont i ryggen. Enstaka tillfällen när hon har varit som "vanligt" men de flesta gångerna klagar hon när hon sitter i bilstolen.

VI har försökt fixa ordning bilstolen, ändrar läge (först mer lutning sen mer upprätt, lösare säkerhetsbälten och dragit åt hårdare osv osv..) men ingenting hjälper. Hon säger ALLTID att hon har ont i ryggen när vi åker bil?

Kan tillägga att både jag och pappan (mest jag) har ofta ont i ryggen och hon har hört oss säga det väldigt många gånger. Det KAN ju vara så att hon "härmas" men även när vi tänker till och inte säger att någon av oss har ont säger hon det ändå. Hon ormar sig i stolen och vi kan inte läsa av henne om hon verkligen HAR ont i ryggen, om hon härmas eller om hon inte tycker om att sitta fastspänd?

Kan tillägga att vi ska beställa tid till doktorn i morgon eftersom hon har sagt detta till och från i flera månader nu.

Någon som "känner igen sig" och haft ett litet barn som verkligen haft ont i ryggen? Vad berodde det på i så fall?

• Svar på tråden 2,5 åring som säger att hon har ont i ryggen?
  • lövet2

Här har det handlat om barnreumatism. När det är så små barn som det du har, så är det jättesvårt att hitta felet. Kanske hon är sned i ryggen t ex?

• CeeJay

Ja det är ju väldigt svårt att veta för det första om det är något som är fel men det lutar ju åt att hon verkligen har ont i ryggen. Hon är inte öm eller så men vissa dagar har vi tvekat då hon har pustat och stönat och "låtsas" gå framåtböjd (precis som jag ) Vet att hon är väldigt smal och har haft "ryckningar" i muskulaturen runt ryggraden när hon var mindre men enligt läkare ska detta vara helt borta nu.

lövet2: tack för ditt inlägg. Om du har lust att skriva lite om hur barnreumatismen visa sig vore jag tacksam!

• lövet2
    CeeJay skrev 2006-10-29 13:17:53 följande:
    lövet2: tack för ditt inlägg. Om du har lust att skriva lite om hur barnreumatismen visa sig vore jag tacksam!
    Jag återkommer om det - har lite bråttom. Påminn mig i gästboken om jag glömmer!
  • CeeJay

lövet2: Ingen brådska

Fler med barn som har haft eller har ont i ryggen eller bara har någon teori?

• triss79

Hon kanske är inne i en växt period?

Har du talat med bvc?

• CeeJay

Har ringt BVC och vi ska få en tid för kontroll här i november eller senast i december. Känns ju inte att är akut eftersom hon mår bra annars och är rörligt och så men hellre kontrollera en gång för mycket...

• Astarte

Vår dotter brukade få akut ont i rumpan av att åka bil. VI försökte med extra dyna och så men det enda som hjälpte var att sitta på pappas hand medan han körde...
    Jag tror inte att bilstolarna är så himla bekväma och det kan ju vara leda. Säger man att man har ont så lyssnar folk ju.

Men det är ju bra att kolla upp!

Svar på tråden 2,5 åring som säger att hon har ont i ryggen?