• BimBim o Knorrans Mamma

Hur ska vi fixa bröllopet?? Kan prästen stunta i o blanda in Gud?

Både jag och sambon vill gifta oss. Vi har pratat om i sommar. Juli/augusti. Väntar dock på hans frieri
    Har sagt att jag vill ha ett frieri. Vi är redan förlovade så det blir ju ingen ring o så men lite mysigt och så när han frågar *s*
    Även om vi båda vet att vi kommer gifta oss förr eller senare.
    men nu är det såhär.
    Jag vill helst gifta mig i en kyrka jag konfirmerats i, haft skolavslutningar mm mm mm.
    En jättefin och känd gammal träkyrka. men kan oxå tänka mig att gifta mig tex i våran trädgård eller liknande. Om han kommer vägra.
    Men vill INTE gifta mig borgligt i nåt kommunhus. Utan jag vill ha de där med fin klänning, präst mm mm mm. ja ni vet.
    Men nu är det så att min sambo är absolut INTE kristen och troende. inte jag heller men har inget emot att bli vigd i kyrkan.
    Han får ångest bara han går in i en kyrka då det känns helt "fel" för honom.
    Går kanske jämföra med om jag skulle gifta mig i ett stelt kommunhus ni vet *s*
    Han e inte satanist men han är mer åt det hållet isf om han ska välja.

Nån som har tips på hur vi kan gifta oss?
    Vi ska ha barn i slutet på mars så vi kan inte åka nånstans typ vegas eller nåt. utan vill gifta oss här med släkt som medverkar osv.

Funderat på om vi ska gifta oss i trädgården hemma. men vet inte...

Jag kanske kan få honom att gå med på att gifta sig i den kyrkan men då får inte prästen stå o babbbla om gud o sånt. För då tvärvänder han typ..
    Kan man ha en vanlig präst och gifta sig i en kyrka utan att prästen pratar om gud o sånt som tex " I guds och denna församlings närvaro".. ja ni vet.
    Kan man få välja att prästen enbart pratar om oss och viger oss utan gud som vittne o utan att prata om gus o jesus o allt sånt?
    För det vore det bästa isf ju

*suck* Det blev ett virrigt inlägg..
    men är lika tacksam för svar för det

~*~ Bebis i Magen ~*~ Vecka 19 ~*~
  • Svar på tråden Hur ska vi fixa bröllopet?? Kan prästen stunta i o blanda in Gud?
  • Bonanza

Nej, det är inte ok att gifta sig i kyrkan utan att Gud nämns. Däremot är det helt ok att ha vit klänning och hela konkarongen, fast med borgerlig vigselförrättare!

Titta in i mitt bildgalleri under "bröllop". Vi gifte oss utomhus, i vit klänning med solosång och allt sånt. Underbart!

• Grus grus

Du kan inte få någon präst att inte säga nåt om Gud, men varför inte gifta er borgligt i trädgården, eller på något annat fint ställe? Klänning och allt kan du ju ha ändå! Det blir ju en kompromiss.

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • arianne03

Nej det går nog inte - hela poängen men att vara i en kyrka är ju att man ska vara i närvaro av gud. Visst kan prästen "tona ner det", men jag tror knappast de vill utesluta gud.

Jag är själv inte troende, men kan ni inte gifta er utomhus, eller på något annat ställe av en borglig vigselförrättare?
    Du kan ju fortfarande ha fin klänning och stor fest och så, jag har varit på flera sådana bröllop!

• MSI

Nej du får inte en präst att viga er i en kyrka utan att tala om Gud.
    Den tanken tror jag du kan ge upp.

Däremot kan ni ju gifta er borgerligt. Hemma i er trädgården, vid havet, i skogen eller i någon samlingslokal. Kan bli riktigt fint det med.

• Blue Dragon

Tror inte det. Kyrkan är ju Guds hus. Det blir kanske i trädgården eller ett stelt kommunhus.

• Apif la deuxième

Ja du, jag är inte så religiös av mig, men jag tycker det är jävligt egoistiskt att tänka att allt ska vara på era villkor. Det ska vara kyrka, och det ska vara präst, men sen får prästen inte säga nåt om gud? Det är ju det prästen tror på, och kyrkan är en religiös byggnad. Ska man prompt gifta sig i kyrka och bli vigd av en präst tycker jag det är ganska elakt att kröva att prästen ska lämna bort det religiösa.

Lite får ni kompromissa. Antingen låter ni prästen säga nåt ord om gud (ni kan ju faktiskt be om en kort ceremoni) eller så har ni en borgerlig vigsel. Du kan visst ha en vacker klänning även om ni ber en vigselförrättare komma t.ex till nån strand eller nån plats ni gillar, och viga er där.

• Zmoothie

Ett enkelt svar: Nej. En kyrklig vigsel förrättas av en präst och är en Gudstjänst. Den är utformad på ett speciellt sätt och måste innehålla vissa saker, t ex "prat om Gud och så". Även psalmer, bibelläsning och välsignelse/bön ingår. Om ni/din sambo inte vill ha med detta/respekterar detta så får ni välja ett annat sätt. En borgelig vigsel behöver absolut inte bli en tråkig 2-minutersceremoni i rådhuset! Man är ganska fri att utforma vigselakten själv (antagligen friare än vid en kyrklig vigsel, eftersom det är färre "obligatoriska moment" med?) och kan hålla den i stort sett var man vill - på taket, under vatten, i Eiffeltornet, i trädgården på High Chaparall - ja, du fattar. Det enda du inte får är prästen då, i övrigt kan du ju ha allt. Men om du vill plocka bort "gudspratet" ifrån vigseln så förstår jag inte vad prästen ska där och göra ändå? Han är ju liksom "representant" för Gud, eller hur man nu ska säga.

Så jag röstar på en vacker borgerlig cermoni på en vacker plats, utformad precis så som ni vill ha den. Inte en gudstjänst där ni ändå inte tror på ett ord av vad som sägs.

Fire bad. Tree pretty.
  • Zmoothie

Oj, många svar samma tanke. Tänkte lägga till att om man vill ha själva kyrkolokalen så finns det ju vackra avkristnade kyrkor i landet där man kan ha en borgelig vigsel.   

Fire bad. Tree pretty.
  • BimBim o Knorrans Mamma

bonanza. men har fått för mig att vigselförättaren som man har när man gifter sig borgeligt är väldigt få ordig o att allt är klart på 2 min typ....
    Jättefina bilder
    Vill du berätta lite mer om hur själva cermonin gick till?
    Om du orkar då.

Jennie81: Jo men känns så lamt o gifta sig borgeligt på nåt sätt. o som jag skrev ovan att jag fått för mig att det tar 2 min sen klart.
    Har ju dessutom alltid drömt om att gå upp för gången i den kyrkan osv osv.
    Sen blir man ju så beroende av vädret med om man gifter sig ute.
    Surt om de inte är fint

arianne: Vet inte vart det skulle kunna vara nånstans om man gifter sig inomhus...
    Utomhus i vår trädgård är ett alternativ. men surt om det regnar dock...
    Man kan inte ha en borgelig vigselförättare i en kyrka då?
    har du nån aning om hur mkt man kan tona ner det??
    Är väl mest det att man gifter sig inför gud och denna församling som låter värst i hans öron tror jag...

MSI: Jo men vill nog inte det
    Trädgården isf. Och vill ju ha alla gäster med oxå. Lite svårt då kanske om man är på mindre ställen. trädgården går ju då den är 2500kvm *s*

sockan. Hellre ogift än o gifta mig i ett kommunhus *asg*
    Nä får bli o övertyga sambon o få tag på en "modern" präst som kan skippa gud så mkt det går

Apif. jo men det är ju ändå VÅRT bröllop. inte hans. han gör ju bara ett jobb. inget annat.. Eller?
    Ska försöka luska lite bland prästerna här omkring o se vad de säger. hur pass mkt de kan tona ner gud snacket o så.

Zmoothie: Jo fast nu var det ju så att prällen skiter jag i. kan ha en annan vigselförättare men är ju just den kyrkan jag drömt om o gifta mig i. men får prata med gubben om hur han känner igen. han ska ju inte känna sig tvingad o gifta sig i en kyrka heller. Men viktigast är iaf att alla gäster är med på bröllopet o att det inte blir en jättekort cermoni.
    Vet du om man får ha med tjocka släkten på borgelig vigsel?

~*~ Bebis i Magen ~*~ Vecka 19 ~*~
  • gealach

Vi gifte oss borgerligt, hade en stor tillställning med 60 gäster, musik och hela köret, och fest efteråt. Man måste inte alls vara i kyrkan för att ha det stort och tjusigt.

Borgerlig eller kyrklig vigsel handlar enbart om huruvida man blandar in religion eller inte, det har inget att göra med storleken på ceremoni eller fest. Att be prästen låta bli att prata om Gud känns riktigt skumt. Man har ju alternativ...

Titta gärna i mitt galleri på bröllopsbilderna.

Svar på tråden Hur ska vi fixa bröllopet?? Kan prästen stunta i o blanda in Gud?