• bondis

    Hur trimma man bilen billigt

    jag har en sonata och jag undrar hur man trimmar den på bästa och billigaste viss

  • Svar på tråden Hur trimma man bilen billigt
  • Master J

    Grundkonceptet från stenåldern lär stämma än idag. Då myntades begreppen Grupp 1 och Grupp 2 trimmning.
    Grupp 1/ innebär att man ser till att göra bilen så lätt som möjligt, allt onödigt tas bort. Samtidigt ser man över rullmotstånd, insug och avgas motstånd.
    Grupp 2/ innebär mer arbete rent mekaniskt i form av motortrimmning. Idag ofta genom chipsbyte och liknande operationer.

  • cruZZe

    bondis: En sugmotor trimmar man inte utan större ingrepp tyvärr.

  • byström

    som cruZZe säger: en sugmotor trimmar du inte hur som helst. då måste du in och grotta i motorn, byta "hårdvara", och det är aldrig billigt. enda motorerna som är "billiga" att trimma är överladdade, då det oftast räcker med ändrar programvara till dom för att ta ett rejält skutt uppåt i effektregistret!

  • cruZZe

    Slag under bältet Henrik För vissa är det nog en ypperlig bil. Men som trim och sportbilsobjekt finns det inte allt för stora hopp för den.

  • cruZZe

    Enzo: Men man kan med lite egen meckarvilja och massa tid över få snunrr på vilken bil som helst.

    Ex en kompis köpte en 740GL, lättade den så mkt det gick (utan att bli nekad besiktning). Köpte turbokit, byggde grenrör och allt smått och gott som behövs. Bytte dämpare + fjädrar, på med bättre fälgar och däck plus lite annat mys. Summa summarum blev en bil under 1400kg med 340hk och kalaset kostade allt som allt 50.000:-

  • Enzo Ferrari

    Cruzze:

    Visst går det men som jag skrev; Är den helbilsgodkänd blir det litta jobbigare.

  • cruZZe

    Enzo: Denna går inte genom bes utan små ingrepp då turbo inte sitter där vanligtvis (ut med turbon och byta programvaran). Men känner många som besiktar sina 600hk åk utan större problem. Bilprovningen har ingen möjlighet att mäta effekt.

  • Pucke

    Visst kan man turbokonvertera, frågan är, är det värt det? alldeles för mycket pengar, jobb och risker att turbokonvertera. Det man måste tänka på är att det inte bara är att hysta dit en turbo på ett grenrör och programvara.

    spridare m.m. måste bytas så den får tillräckligt med soppa. Och en BTR som skickar fram mer soppa, och detta är inte billigt.

  • cruZZe

    Pucke: Billigt är ett relativt ord Är man meckaintresserad så får man grejer till låt oss säga en 740 för 20-30k. Det är inte stora pengar för att kunna kräma ur 350hk tycker jag.

  • NordTiger

    Bondis, En sugmotor e rätt dyr o trimma i sverige för o få någon stor effektökning.

    SÅ, köp dig en annan bil eller lägg trimplanerna på hyllan ;D

  • byström

    "Pucke: Visst kan man turbokonvertera, frågan är, är det värt det? alldeles för mycket pengar, jobb och risker att turbokonvertera. Det man måste tänka på är att det inte bara är att hysta dit en turbo på ett grenrör och programvara.

    spridare m.m. måste bytas så den får tillräckligt med soppa. Och en BTR som skickar fram mer soppa, och detta är inte billigt. "

    Glöm heller inte att du måste sänka kompressionen i motorn, annars håller det inte många hundra mil... enda riktiga sättet är att byta kolvar och/eller vevstakar. En turbomotor med ett komp på, säg 11-12:1 håller inte alls.

  • Pucke

    Byström: sant, många som glömmer detta av ren okunskap.. Min gamla 240 fick känna på detta, dock var det ruskigt kul så länge det varade :)

    Tyvärr bondis, skaffa en turbomatad kärra för bra pengar så ska du får roligare direkt ;)

  • Sniglarn

    Jag må vara helt ute och cykla, men fatta vad poppis ni skulle bli om ni låna 2 av Fuglesangs (eller hur det stavas) krutraketer! Kanske inte billigt,men satan vad det skulle gå!

    Haha

  • Wipperman

    Ser en liten konflikt mellan bilens potential och din målsättning
    Det absolut bästa sättet att trimma en Sonata är att sälja den.

  • pejnar
    Jag vet ett "gratis" men lite svårare sätt att trimma bilen. Man kan limma kolvarna medans dom sitter i cylindrarna och sen när det torkar så kör man med startmotorn så att kolvarna lossnar från väggarna. på det här sättet har du tätat kolvarna så att mindre energi sticker vid sidan. vet inte hur många hk till man få men säkert 5-6
Svar på tråden Hur trimma man bilen billigt