Inlägg från: caramente |Visa alla inlägg
  • caramente

HJÄLP! Vad är rättspositivism?

Snälla hjälp, någon....? Chansen kanske är liten, men finns det någon på FL som kan?
    Kan någon förklara vad rättspositivsm är?
    Jag läser och läser men jag förstår inte. Är det samma sak som rättsdogmatisk metod?

Jag är desperat!!!

• Svar på tråden HJÄLP! Vad är rättspositivism?
  • caramente

Tack
    Jag har varit där men problemet är att jag ska skriva ett svar på en hel A4. Och det får jag inte till det, här är frågan:
    "Beskriv innebörden av den analys och rättstillämpningsmodell som brukar kallas rättspositivism."

Innebörden... öhh... förstår inte hur jag ska få till en hel sida

Fler tips önskas gärna

• caramente

Tack snälla båda två!
    Vad glad jag blir.

Jag tyckte inte att det var så svårt förut, men här sitter jag på en söndagkväll och har svårt att få ihop en A4.

Vet ni då om rättspositivism är det samma sak som rättsdogmatisk metod, eller använder man sig av metoden om man är rättspositivst? Vad är kopplingen dem emellan?

• caramente

Tack.
    Ju mer jag läser i litteraturen desto mer förvirrad blir jag, men det kan ju även bero på tidpunkten....

• caramente

Det roliga är att läraren har anvisat ett kapitel som jag ska använda mig av, och vad jag kan se står det enbart om rättsdogmatisk metod förutom två meningar som handlar om rättspositivism. Därför envisas jag....

"Rättspositivism brukar man kalla den analys- och rättstillämpningsmodell som går ut på att rättsreglernas giltighet är beroende av politisk och inte moralisk legitimitet."

"För att undersöka den ideologiskt konstruerade företeelse som kallas för ?gällande rätt? (och som utgörs av de rättsregler som finns i ett samhälle) använder man sig av rättsdogmatisk forskning. Dessa rättsregler existerar, till skillnad från många andra samhälleliga forskningsobjekt, endast som konstruktioner. Och innanför den juridiska argumentationen anses numera rättsreglernas giltighet härröra från grundlagarnas och de övriga regelsystemets demokratiska legitimitet."

Säger det här er någonting?

• caramente

Imorgon (dvs. jag har morgondagen på mig också om det krisar).... får skylla mig själv....

Men jag tyckte att det verkade så enkelt först, men nu har jag börjat trassla in mig rejält

• caramente

Jag vet inte riktigt vad det är jag inte förstår , jag tror ändå att jag förstår innebörden av rättspositivsm.
    Men eftersom det står så mycket om rättsdogmatisk metod är jag rädd att jag missat något viktigt som måste med, och då blir jag plötsligt väldigt osäker och börjar trassla in mig.....

Tror också att jag ska lägga det åtsidan snart, förhoppningsvis kommer det att klarna imorgon

• caramente

Tack Smurfas

Det där var precis vad jag behövde, en enkel utredning. Jag är och svamlar i rätt områden men jag lyckas inte riktigt uttrycka mig....

Svar på tråden HJÄLP! Vad är rättspositivism?