• Little Ms Chatterbox

Hjälp mig hitta en bra farsdagspresent, jazz-CD

Sambon brukar få CD-skivor i farsdagspresent och det gillar han verkligen. Men just nu har det varit lite mycket i vårat liv och han har redan de senaste av de artister han brukar lyssna på så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Han har över 500 LP och 700 CD så det är inte så lätt att kolla igenom och se om man kan hitta något som passar. 
    Han gillar jazz och även vissångare och stereon är hans ögonsten.  Han lyssnar mycket på Eric Bibb, Keb' Mo', Van Morrison, Anders Widmark, Kajsa-Stina, heter hon Åkerström i efternamn tro? Esbjörn Svenssons Trio, Diana Krall och hon som dog (i cancer, tror jag) innan hennes skiva kom ut, har den skivan. Gamla favoriter är U2, AC/DC, Roxett. Och många andra som jag inte kommer ihåg namnet på.

Kan någon vänlig själ försöka komma på någon artist eller grupp som passar in eller som ni tror att han kommer att gilla? Och gärna länka till bra ställe som säljer på nätet med snabba leveranser.
    Sist han beställde skivor var det: Senaste med Eric Bibb, Diana Krall, EST och Kajsa-stina.

• Svar på tråden Hjälp mig hitta en bra farsdagspresent, jazz-CD
  • Jazza

Jorå, jag köpte just EST Live i Stockholm på DVD--- Kan det var ngt?? Massa bra

• Little Ms Chatterbox

Tror inte det, han vill höra musiken, uppleva den. Vår TV är några år så ljudkvalitén blir nog inte så bra som han vill ha den. Men tack för tipset iaf.

Innan jag träffade honom trodde jag att en stereo var en stereo, men ack vad jag bedrog mig! Men jag har lärt mig att det gör skilnad på ljudet om man har tjocka boaormsliknande högtalarsladdar för 5000kr/metern liggande utefter golvet i stället för små tunna på metervara.

• Jazza

Haha, så sant, så sant...
    Vi har en kanon TV med 5.1 högtalarsystem, så jag tycker att jag får ut mycket av DVD:n ändå.... med hörlurar, helst...
    Ny TV, då?? Flört

• Åsa Ystad

Låter som en bra skivsamling! *funderar*

• SysterHedvig

Bryan Ferry från det gamla bandet Roxy Music har gett ut en cd där han spelat in gamla jazzlåtar från 20-30 talet - skivan heter As Times Go By.

Det är ju ingen jazz med improvisation, men eftersom jag själv tycker om de äldre jazzmusikerna passar den mig som hand i handske. Jättemysig musik

Om du söker upp skivan på cdon.com kan man få lyssna på snuttar ur ett par låtar.

• Åsa Ystad

cdon har ju även den tjänsten att om man klickar på en skiva får man upp andra skivor som samma kunder köpt. Kan ju kanske ge något tips?
    Har han mycket av de gamla jazzklassikerna; Billie Holiday, Nina Simone, Dinah Washington? Finns mycket bra!

• Little Ms Chatterbox

Åsa Ystad--> Tror nog inte att det är så mycket av dom du nämde, men ska kolla, har bara inte tid till det nu, stereo nere, dator uppe och noll i minne på namn och allmänt komihåg.
    Han gillar gitarr och sånt när Anders Widmark improviserar. Jag gillar inte riktigt improvisation, det känns som hjärtat kommer i otakt på något vis, jag förväntar mig silke också kommer det en studsboll i stället.

Svar på tråden Hjälp mig hitta en bra farsdagspresent, jazz-CD