• The Dreamer

Sparat 500:- på en vecka i matpengar

Blev så glad när jag satt och räknade lite på våra matpengar idag..
    Vi är 2 personer och brukar göra av med 3000:- /månad i mat och sådant..

Nu har vi på 1 vecka behövt göra av med 200:- vilket innebär att vi kan klara av att få ner matpengarna till 1000:-/månad vilket i sin tur innebär att vi kommer kunna lägga undan pengar till semester till sommaren..

Så glad jag är nu..

• Svar på tråden Sparat 500:- på en vecka i matpengar
  • mogreta

Hur äter man för 200kr i veckan?

• Ängel1982

vad roligt! jag har dragit ner våra matkostnader med 2000:- i månaden, vi handlade för 5000 förut för vi småhandlade varje dag. slinker ner mkt onödigt då. Men nu storhandlar vi istället.

Skönt att ni kan spara undan pengar till semester nu istället

• Karpet

Jag kommer nog att äta för omkring 50:- den här veckan. Fast det är bara för att jag spenderade 2000:- på en storhandling i helgen så jag har fuskat.

Skulle dock också behöva få ner matkostnaderna en del och tycker att du är duktig TS som lyckats.

• The Dreamer

oj, nu måste jag tänka till lite..

Jag har kollat vad jag har hemma, och försökt göra maträtter där jag inte behöver handla hem så mycket...

T.ex. skulle vi äta fisk i helgen, men hade köpt hem för mycket potatis, så det blev potatis kvar (som jag inte hade kokat)

Så idag blir det potatisgratäng med tunt kött (hade det i frysen), allt jag behövde hem var grädde (gick på 27:- )

Det är rätt mycket planerande...men tror även mycket ligger i att vi fått kött av mina föräldrar (pappa jagar och de fick alldeles för mycket kött i år så jag fick en del av det)...

• The Dreamer

just det, har minskat på godis också...nu är vi hårda på att bara köpa lite varje lördag och ingen annan veckodag..

• The Dreamer

flippe - det är det jag är lite osäker på, men hoppas verkligen på det..

Ska leta reda på massa billiga recept och så, men om vi bara får ner det från 3000:- till 2000 :- vore det mycket värt..

• Lucefera

Hur man äter för 200kr i veckan?

De är inte svårt, laga palt, de är inte dyrt, de enda som behövs är potatis och mjöl i stort sett och de är jätte gott att steka dagen efter.

Makaroner och korv, makaronilåda, osv. de är lätt gjort att få ner kostnaderna fort. :)

• mogreta

Fast vi är ju iofsj tre till så att få ner mat kostnaderna till typ en tusenlapp/veckan skulle ju vara bra!

• Psyko Bitchen Bea
    The Dreamer skrev 2006-10-30 10:46:06 följande:
    oj, nu måste jag tänka till lite..Jag har kollat vad jag har hemma, och försökt göra maträtter där jag inte behöver handla hem så mycket...T.ex. skulle vi äta fisk i helgen, men hade köpt hem för mycket potatis, så det blev potatis kvar (som jag inte hade kokat)Så idag blir det potatisgratäng med tunt kött (hade det i frysen), allt jag behövde hem var grädde (gick på 27:- )Det är rätt mycket planerande...men tror även mycket ligger i att vi fått kött av mina föräldrar (pappa jagar och de fick alldeles för mycket kött i år så jag fick en del av det)...
    Men tänk på att det du har *extra* hemma kommer inte vara förevigt..
    *~* Testade plus den 27/7 efter över 4 års kämpan - Är i vecka 20 *~*
  • Lucefera

Ett jätte bra tips är att göra en rullande matlista för en månad.
    Skriv ner alla recept på papper, och sen handlingslistan brevid den.

Då vet ni exakt vad man ska köpa och sen så håller man sig till den. då blir de inte nå extra utgifter heller.

• The Dreamer

Psyko Bitchen Bea - nej, det är sant. Men försöker hålla utkik efter extrapriser och billiga storpack som jag köper hem och som man kan klara sig på ett tag.
    Det blir mycket planering, men det får jag ta.

Lucefera - Matlista håller jag på att knåpa ihop just nu, och det ser rätt bra ut än så länge.
    Tror man blir av med många impulsköp när man har lista också (kanske därför kostnaderna för oss gått ner så mycket, det har ju inte blivit några impulsköp denna vecka. )

• Annamus

Jag har tvärtom gått åt andra hållet jag. När maken pluggade och jag var sjukskriven och vi hade en trea så hade vi som normalt över 1000-1200 kr per månad till mat/hygien/förbrukningsvaror. Men nu när vi har det bättre ställt så sätter jag av 5000 kr på Icakortet. Vi är tre i familjen. Nå, då kan man tänka att vi unnar oss en massa smaskigt, och det stämmer nog, men bara nyttig mat. Sånt kostar. Och nu har vi bara provat detta några månader så vi håller väl på att stämma av åxå. Nog hoppas jag det ska vara några hundra kvar i slutet av månaden i alla fall, då har vi varit duktiga!

KRAM
    Anna

• SusanneSJ

Oj oj, hade varit härligt om man kunde äta och leva för 2000 kr/mån, men så är ju dock INTE fallet hos oss!! Totalt pris för mat, allt som ska köpas till hemmet varje månad och katt/hundmat kostar oss ca 5000:-! Och till det ska det tilläggas att vi inte äter nån speciellt fin eller lyxig mat eller en massa skit, lagar så gott som allting själv från grunden, men men...förvisso har jag en hungrig snickare hemma som äter frukost hemma, frukost och lunch på jobbet och kvällsmat hemma!

Tips välkomnas alltid hur man kan få ner denna summa!

• The Dreamer

kom just på en sak till..

Här blir det inte så mycket inköp av smörgåsar eller så (min sambo kan inte äta frukost direkt då han klivit upp, utan äter endast frukost på helgerna )

Men vi har alltid hemma så man kan göra havregrynsgröt, så det brukar jag äta...det är riktigt billigt..

• The Dreamer

just det, en sak till..

Jag var ju och rensade i förrådet i helgen och gick iväg och pantade en hel del flaskor (som jag inte ens visste att vi hade )

Så då sparade man in en del pengar där också..

• AvalonC

Vi hade också 3000, och gärna lite extra utöver det, i maträkning/månad.

Men eftersom vi båda vill åka utomlands till sommaren så började jag att bara sätta in 2500:- på matkontot, och 500:- direkt till semesterkontot, så att man aldrig ser dem.

Vi har i och försig bara gjort så i 2 månader, och förra månaden så hade vi gäster och det gick på 500:- för allt mat och godis, så egentligen klarade vi oss på 2000:- (vi är 2)
    Men det var kämpigt sista tiden att låta bli föra tillbaks pengarna.

Jag har nog lite för mycket tid över, *ler* så jag har suttit och gjort kalkyler över vad all mat kostar:

(Räknat på ½ kg pasta, vi äter inte så mycket, men jag har ingen aning om vad det går åt så jag tog i lite.)

Per portion:
    Köttfärssås med mackaroner: 8,78:-
    Korvstronanoff med pasta: 5,97:-
    Chili con carne med pasta: 8,92:-
    Fiskgratäng med potatis: 9,88:-
    2 burkar fiskbullar och potatis: 9,50:-
    Mackaronlåda med korv: 6,68:-
    Ungsfalukorv med potatis: 5,15:-
    Köttfärspaj: 10,57:-
    Köttgryta: 12,44:-
    Kycklingklubba och ris: 8,98:-
    Köpta köttbullar och pasta: 5,23:-
    Stekt falukorv (9% fett) och mackaroner: 3,58:-
    Stekt hotdog med pasta: 3,67:-
    Stekt falukorv (billigaste sorten) och mackaroner: 2,59:-

I min uträkning så ingår inte grönsaker, och det kostar på en del det med, speciellt när det inte är säsong. Och sedan ska man försöka vara lite nyttig också så drar ekonomin iväg ännu mer...

Tidigare så köpte vi bröd för minst 12:-/dag.
    Nu när vi bakar eget bröd så går det 1,10:- om vi kör allra billigaste varianten. (brukar bli lite dyrare eftersom vi slänger i grovt mjöl också, då kostar det 1,71:-/dag.)

12:-*30=360:-
    1,70:-*30=51:- + ström för bakmaskin.

Svar på tråden Sparat 500:- på en vecka i matpengar