Inlägg från: Mini mE m Minisarna |Visa alla inlägg
  • Mini mE m Minisarna

Söderlund/Bie

HAhahahaah. Fia...du träffar så mitt i prick..jag känner igen mig, räcker upp fötter och händer på det....
    Men jag sa oxå till maken igår...GUUUUD så präktig dom var...men sen då han sa.... -så där skulle jag oxå vilja bo....titta vilka snälla barn dom verkar ha....
    ja, då var det ju bara att erkänna...jag vill oxå!!!!! hahaha

• Mini mE m Minisarna

Hihihihi....2 veckor kvar....hihihi...

061123
    20.30 Söderlund & Bie
    Familjeserie. Del 5 av 8. I veckans avsnitt brottas programledaren Ann Söderlund och hennes man Nanok Bie med hur och vilka gränser de ska sätta för sina vilda småpojkar Ilon och Ossian. Ann ger sig ut för att få tips och råd av andra svenska familjer. Hon träffar Pontus och Pernilla som båda är poliser och har tre barn tillsammans. De har infört guldstjärnor och blivit av med spottande och svärande hemma i Bro. Ann åker hem till Petra och Morgan som försöker leva jämställt med sina tre barn, ge dem ansvar och även sätta gränser för sig själva. Ann tar också en sväng till Bredäng utanför Stockholm för att träffa Emma och Rolle som hela tiden utvecklar nya metoder för att få ett fungerande vardagsliv med sina fem barn.

Även i SVT1 24/11 och 26/11

Textat sid. 199

BREDBILD

• Mini mE m Minisarna
    Linslusen04 skrev 2006-11-09 18:50:36 följande:
    JennyMilton: hej igen! kul att du är med på tvn igen =)förresten vet du om ann har fl då?hur e det annars med dej och rolle och tjejerna då?
    NIx, eller rättare sagt, jag tror inte Ann har FL. Annars är allt bra som sagt och du bruden...hoppas det blir bebbe snart...
    Hahaha, jag trodde ni förresten ssnart tröttnat på att se oss i tv...hahahha..och i tidningarna...hahah
    Kram!
  • Mini mE m Minisarna
    Miafia33 skrev 2006-11-09 21:49:53 följande:
    JennyMilton;är det du som ska vara med i nästa program
    Nix, inte nästa...men prog nr 5!!!
    Ska bli spännande att se hur dom fick till det...dom var ju här läääänge och det är inte många minuter som kommer med direkt...då kommer vi nog framstå som värsta idioterna...hahahahahha...men har man fött barn i tv kan det ju inte bli sååå mycket värre....
  • Mini mE m Minisarna

Nadjis:
    Ingen fara....
    Egentligen undrar vi oxå varför vi skulle vara med...hahaha...vi är lika nyfikna på vad dom kan fått ut av våra..."tips"..hahaha
    vi hade ju inga att ge...hahahah, men det var från början så att vi blev tillfrågade om vi ville vara med i sömnprog, alltså det som kommer nu på torsdag, men då tackade vi nej för vi var med i en artikel just om det och det var oxå därför dom kontaktade oss o frågade....men som sagt då sa vi nej, men sen ringde producenten och ville att vi skulle vara med på nåt annat....och då blev det helt enkelt om gränser...eller vår brist på gränser...rättare sagt...
    men jag och Ann kom på att vi var rätt lika när det gäller det ...så därför undrar jag oxå vad dom kommer hitta på att vi skulle tillföra till programmets "tips".

• Mini mE m Minisarna
    lugnåsbo skrev 2006-11-16 22:31:36 följande:
    visst är ann helt okej men jag tycker att dom hon åker hem till är ju nästan bara överklassfamiljer.. nu såg jag att nån här skulle eller har varit med och det är inget personligt....Men som idagens avsnitt med yogamamman, att vi vaknar sen går jag till yogan och jobbar, sen har barnvakten henne och lägger henne och när jag kommer hem sover hon och jag får egen tid...Dels, barnvakt... inte min värld...Är man borta större delen av dagen skulle jag vilja lägga mitt barn själv...nej jag känner inte att jag kan relatera till nån av de familjerna som varit med....Blev besviken på programmet....
    Nä, jag tar det inte alls personligt men jag håller inte med...
    Eller till viss del, jo, nåt bland dom första familjerna var rätt överklassiga..men dom fick ju enormt mycket kritik och så oxå, fick förklara sig..osv osv..
    Men det har varit mycket "innerstads" familjer, det håller jag med om, men å andra sidan var det juh en familj från Hjulsta oxå...det känns ju inte direkt överklass...(jag är gammal Rinkebybrud, jag ).
    Vi var faktiskt förfrågade om vi ville vara med i detta prog först och nu så här i efterhand ser jag att det var lite tur...vet nämligen inte om vi har nån direkt metod..haha...vi kör lite på känn...och sömn är ju nästan det mest laddade ämnet när det gäller barn o sånt...
    Så hur som haver...nästa prog kommer vi....och vi är allt annat än det, bor i Bredäng, luspanka och allmänt förvirrade människor..haha.
  • Mini mE m Minisarna
    LyckaJones skrev 2006-11-17 10:04:48 följande:
    Jag tycker att det känns så skönt att hennes familj verkar ostrukturerad och vild!Skönt att slippa se ett helt pedantiskt perfekt fungerande hem!Att de tillåter sig att känna efter och låta småbarnsåren vara kaos och stök!
    Håller med till fullo!
    Är skittrött på alla superrika "snobbfamiljer"/ kändisfamiljer med perfekta hem o perfekta väluppfostrade barn som inte ÄR bara barn längre.
    sonica skrev 2006-11-17 09:46:56 följande:
    Personligen blir jag bara nervös nu i väntans tider. Ska det vara sånt kaos i en familj? Ostrukturerat. Så vill jag inte ha det. Då väljer hellre ett mer harmoniskt tillväga gångs sätt mer som i överklass familjen.Två av de tre metoderna var ju "ripp offs" av Whalgrens metoder.Men utan att hon blev omnämd, och utan man egentligen gick till botten med 5-minuters metoden. Och rutinerna.Det framgick aldrig att 5-minuters metoden handlar om max tre dagar och sedan är kuren över. och barnet sedan efter kuren sover tryggt utan att gråta.
    Det är klart att dom inte kan köra ett prog med utförliga bekrivningar av alla metoder och dess för o nakdelar...skulle ju ta rätt mycket tid då...men jag tror hela meningen med prog är att visa att alla familjer är olika, har olika metoder, sen är det ju lite upp till var och en att ta till sig och leta lite vidare efter nån "metod" som funkar för just dom, Ann o gänget visar ju att det finns olika. Och kollar an på hemsidan så står ju där just nu rätt mycket info om alla möjliga metoder. Ang att inte "AW-metoden" nämdes vid namn tror jag har mindre betydelse då inte heller tex. Eckerberg heller nämdes.
    Men dom "metoderna som visades igår var ju helt klart AW, AP och 5MM...tror jag?
  • Mini mE m Minisarna

Det jag reagerade över med just den familjen var att ena tjejen, som jag tyckte såg rätt "stor" ut, fortfarande sov i spjällis?
    Hur länge gör barn det?
    våra har slutat med det när dom kunde stå upp och försökte klättra ur...alltså vid typ 1,5 år?

• Mini mE m Minisarna
    marlene23 skrev 2006-11-17 14:53:25 följande:
    Jennymilton: jag tänkte också på att hon var lite väl stor för att sova i spjälsäng!
    Bra, då är ju inte helt ute o virrar då...haha
  • Mini mE m Minisarna
    irrajk skrev 2006-11-17 18:09:14 följande:
    Jag tycker också om programmet. Det är skönt att slippa allt pretentiöst och välstädat och organiserat. Jag tror inte att det är många familjer som verkligen är sådär himla strukturerade och välkammade och ..allt.. som de vill vara (hoppas jag iaf). Min är definitivt inte det. Men vi är glada och mår bra så jag tycker det är ok. Det är skönt att se att man inte är ensam.
    Precis!
    Jag hoppas verkligen det, att alla inte är så himla välstrukna som det kan ges sken av...och jag kan ju tillägga att jag och Rolle sprang omkring som höns här innan dom skulle komma...liksom för att iaf få hallen någotsånär...folk brukar annars få hoppa över div jackor o skor i vår hall..hehe..
    och nu med dvd:n i hand...nog faan är det så att tv lägger på en 50 kg....hahahahahahaha
    (sorry, var bara tvungen att skriva det redan nu...innan ni klagar på att jag ser ut som en strandad val) hehe
  • Mini mE m Minisarna

ojdå, var dom bara 2 år? JAg tyckte dom såg ut att vara typ 3-4 år...men men..skenet kan bedra som sagt var....(tänkte på min 50 kg tv la till... )

Men jag skulle iaf inte heller ha en 2 åring i spjällis..men alla gör som deom tyckr är bra..vi har såna växa sängar som är super...min 4-åring har dock en vanlig 90*200. Och 3-åringen har en växa på mellanläge och 2-åringen växa på minsta läget, med sån "trilla ner bräda". Funkar super och dom kan knata över till oss på natten utan att slår ihjäl sig på väg ur sängen...

• Mini mE m Minisarna
    Helen H 79 skrev 2006-11-23 21:00:18 följande:
    KUL att se dig igen i tv JennyMilton!! SÖÖÖTA barn ni har! ~~~Jonathan 050612~~~
    och tack igen
  • Mini mE m Minisarna
    Mrs Lejon skrev 2006-11-24 09:49:13 följande:
    Alltså jag blev lite... fundersamDen där familjen med det lilla lilla köket, ett lekrum till barnen och ett rum där alla i familjen sov tillsammans... de år nästan aldrig tillsammans...Hu, jag skulle aldrig kunna leva så, det kröp kalla kårar längs ryggen när de var hemma hos dem.. och dessutom förstod jag aldrig vad de ville ha sagt för de verkade som om de själv inte riktigt kunde förklara...Det är vekligen så att vi lever väldigt olika efter hur vi är som personer och att det inte alltid handlar om rätt och fel sätt utan vad som passar var och en....Jag är en planeringsmännsika som vill ha kontroll, struktur och rutiner. Därför passade familjen där föräldrarna var poliser kanske mer vårt synsätt och hur vi vill ha det...Vilken av familjerna hade mest likheter med er?JennyMilton: Jättesöta barn!!
    Tack Mrs Lejon!
    Den familj som hade mest likheter md oss var nog vi...hahaha
    Äh, skoja bara.
    Nämen, när vi såg den 3:e famlijen så sa både jag och Rolle;
    -Där är våra motpooler! Helt klart!
    Men å andra sidan vet jag inte riktigt om jag förstod riktigt vad poliserna hade för "pedagogik"? Men jag kanske bara är trög, visst det där med få regler per dag, var det samma regler eller olika per dag? och så fick dom en kula för utförda sysslor?
    Och vad hade dom för påföljd eller "straff"?
    Jag vet inte om jag skulle kunna "hitta på " olika regler varje dag, utan jag vill liksom alltid ha samma.
    Typ,
    -Alla ska sitta ner vid middagen och äta tillsammans.
    -Alla lägger sina egna smutskläder i tvätten varje dag.
    osv osv
    Jag menar det är en sån sak som faktiskt bara görs här hemma, utan att ha satt upp det som regel eller ha nån belöning eller påföljd om dom inte skulle göra det.
    Jag tycker det är så mycket som går av sig själv hela tiden så så många regelr har vi nog inte som dom sa i prog. Vi försöker anpassa oss efter situation.
  • Mini mE m Minisarna

haha, nej, faktiskt inte att min karl är snygg..hhahah..ska hälsa honom det! han blir nog väldans glad! HAn sa faktiskt det på skämt igår...
    -varför säger folk bara att vi har söta barn...jag då????
    hahahha.
    Nämen jag håller med dig fullt ut med den 3:e famlijen, eller jag håller med om allt det du skrev..hahah
    Jag fattar inte hur man inte vill äta med sina barn, det är ju trevligt och NYTTIGT tror jag?
    jag menar vi har alltid jättetrevligt när vi äter, sitter och pratar om dagen och vad vi ska göra...man kan väl nästan säga att det är "uppfostran" i sig själv att kunna sitta stilla ett tag och prata?
    Tack iaf för komplimangen Nifelheim!

Nifelheim skrev 2006-11-24 10:16:02 följande:
    Jag tycker inte att ngn av familjerna direkt hade en tydlig modell för hur de uppfostrade. Men antagligen behövs det inte heller. Tror nog ändå att JennyMiltons familjs sätt var det som mest passar in med hur jag sätter gränser.Den familjen som bodde supertrångt (lr iaf hade världens minsta kök) är nog den jag förstod minst av. Varför vill man INTE äta tillsammans med sina barn?Lika roligt program som alltid förresten. Gillar Ann och hennes familjekaos. Snygg karl du har förresten JennyMilton och ja söta barn också men det har ju alla redan sagt.
  • Mini mE m Minisarna
    inte skrev 2006-11-24 10:49:34 följande:
    JennyMilton:Hälsa också vidare att min fästman tyckte att han hade en snygg tröja. :)Angående den tredje familjen så kändes de mest flummiga, som att de aldrig hade behövt formulera sin filosofi tidigare.
    Ska jag absolut göra... Finns på H&M för en så där 79:- hihi.
    Håller med m den 3:e familjen, men å andra sidan så var det rätt svårt att formulera allt sådär inför kameran..tänk själv, tex oss, dom var här i ca 5-6 timmar...ur många minuter var vi med? 5 min? Vi vistte ju knappt vad vi skulle säga och vad dom ville ha fram innan dom kom, iom att vi inte skulle vara med på det ämnet/prog från början.
    kändes mer som vi var med för att Fylla ut prog med lite tid lkosm...vi ar ju ingen direkt pedagogik...framstod det så? Eller seriöst nu, alla som läser detta, hur framställdes det egentligen?
  • Mini mE m Minisarna
    Miafia33 skrev 2006-11-24 11:06:57 följande:
    JennyMilton:Jag tyckte alla besök igår var ganska otydliga och det framstod som att man inte riktigt förstod vad ni stod för förutom att man inte skulle ha några gränser
    Hmmm..men då tycker jag att dom lyckades lite iaf, vi ar ju inga direkta gränser...
  • Mini mE m Minisarna
    lugnåsbo skrev 2006-11-25 00:01:10 följande:
    Jag tycker oxå att inslaget hos dig jennymilton var lite svårt att greppa fattade aldrig vad det var för metod ni nyttjade.... (nu var lillan lite gnällig under tiden så jag kanske inte uppfattade allt??)
    Det var väl kanske så att dom ville visa vår, ICKE-METOD? jag vet faktiskt inte...vi har ju ingen dirékt metod?
    Eller det vi sa ar ju typå;
    -Vi anpassar oss efter det som situationen kräver?
    Eller kankse;
    -Varna ungen vid bus EN gång...Sen handling.

Men som sagt. vi tror inte på straff, vi tror på beröm o uppmuntran vid bra handlande och uppförande....

Annars funkar ju alltid:
    *MUTA
    *HOTA
    *SKRIKA O TJATA.....
    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH, nä, men vi har som sagt provat det mesta....allt utom o slå dom tror jag.
    Och det tänkte vi ALDRIG göra...
  • Mini mE m Minisarna

Jaha tjejer....vad tycker vi om gårdagens prog?
    Jag själv vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker m ämnet jämnställdhet. Eller det är så stort och kompilcerat för ett halvtimmes prog, som dom andra ämnerna oxå,  men jag tycker det var helt ok att hon ändå "snuddade" vid som alltid, lite olika ätt att både utöva och se på jämnlikhheten...
    Efter prog igår satt jag o Bolle och skrev listor på vem som gör vad här hemma....
    Vi hade nämligen inga vetegryn till havrebollar....hihi...
    Men kom iaf fram till att Rolle i stort sätt gör allt hemma....lika mycket som jag...
    Det enda han inte gör är att lämna o hämta barn på dagis. Det är mitt jobb, när han är på sitt.
    Sen att Rolles mat tydligen ser ut som hundmat...haha...gör ju inget, han lagar ju den iaf...

• Mini mE m Minisarna

Hmmm, bra fråga, Inte!
    Så här kom vi fram till det...
    eftersom både jag o Boll är så himla glömska o oekonomiska..hehe...så handlar vi kanske varsin gång om dagen...jag stoppar i tvätt och han viker, eller tvärtom...
    vi lagar mat ca vrannandag och den som lagar diskar o plockar bort från bort osv...

läggning kör vi ca varannan dag...

däremot det som är ojämt hemma här är väl i så fall att han jobbar på jobbet och jag är föräldraledig (ledig???). Så mitt jobb är ju kul....sköta om dom barn som är hemma.
    När Michis fyller 1 år så byter vi, Rolle hemma o jag jobbar.

• Mini mE m Minisarna
    Mammatillfem skrev 2006-12-01 17:27:04 följande:
    Kanske ska göra det där roliga chokladbolletestet någon gång...
    Gott är det iaf, även om man inte kommer kommer fram till nå vettigt
Svar på tråden Söderlund/Bie