Inlägg från: Sandys |Visa alla inlägg
  • Sandys

Söderlund/Bie

Tänkte att vi kunde ha en tråd om detta underbara program

Tip till alla som missade programmet är att ni kan se det på svt:s hemsida www.svt.se

• Svar på tråden Söderlund/Bie
  • Sandys

I första programmet hälsade Ann på hos några lite olika familjer:

Anna 6 barn, där man köpte in städhjälp och barnpassning. Låter hur bra som helst, städhjälp ska jag skaffa sen när jag blir lite rikare hehe...

Janicka 4 barn ensamstående, lät barnen hjälpa till med städning och matlagning. Detta låter ju också jättebra men det måste väl krävas en hel del tålamod för att få igång det, innan det fungerar som det är tänkt menar jag...

Mikael 6 barn, tydlig ledare, familjeråd och familjeafton... Hmm tja... jag tycker kanske att det låter bättre än vad det kanske är...

Vad tyckte ni?

• Sandys
    lucasmamman skrev 2006-10-30 15:54:11 följande:
    Hänger på här gillar oxå programmet skönt att se att det kan bli lite snurrigt i andra familjer oxå inte bara i min värld!
    visst är det underbart att se!

Familyfour:  håller med om pappan och att det verkade ganska mycket som att han drev ett företag.. undrar var mamman var någonstans.... hmmm

Ska i allafall bli roligt att följa serien
  • Sandys
    Fia 74 skrev 2006-10-30 19:11:22 följande:
    Åh, jag älskade programmet Såg lite av min egen familj i hennes. Hennes små yrväder påminner så mycket om mina två killar och vi fundarar även på att skaffa en till (Huuu, hur ska det gå?)
    Men va bra... då kan du bara titta på serien och få en exakt bild av hur det kommer att bli för er om ni skaffar en till
  • Sandys
    Sånglärkan skrev 2006-11-02 09:18:49 följande:
    Så klart var programmet en frisk fläkt! Ser fram emot fortsättningen!Däremot störde jag mig på Ann i morgonsoffan på tv 4 igår. Det sitter en människa och försöker komma med ett inlägg i debatten FÖR att underlätta för småbarnsföräldrar i arbetslivet. (Inte lägga morgonmöten kl. 8.15, kolla över vilken flexibilitet som kan behövas från arbetsgivarens sida under dessa få men viktiga år..) och så sitter Ann där och aningslöst säger "det är väl inte så farligt..." (typ). Jag blev lite besviken att hon svarade bara för sig själv och inte kunde hjälpa oss som inte kan amma i TV och få betalt... Till hennes försvar sa hon en del bra saker också, men jag hade nog velat att hon ställt upp mer för debattören i soffan.
    Oh det missade jag.... jag missar ju också allt. Skyller på att jag är förvirrad och glömsk småbarnsförälder, haha
  • Sandys

"Nu har jag sålt min bil, men jag köpte ett lantställe"

Ahahahahahahahahaaaa... så typiskt mig att göra nått sånt också... (fast kanske inte i samma prisklass dock)

• Sandys

Vi kanske ska starta en Ann-fanclub Hahahaahahaa

• Sandys
    MaPaFrid skrev 2006-11-22 08:50:29 följande:
    Vad handlar Söderlund/Bie om nästa gång?
    Hur man sätter gränser för barnen.

Ang avsnittet som var i torsdags så har jag haft lite svårt att kommentera det, vet inte vad jag ska säga... blev lite irriterad på att hon åker runder för att ta reda på olika metoder sen går hem och provar dem 1 gång... så kan man ju inte göra och förvänta sig att det ska fungera. Det mest intressanta som kom fram var väl att hon egentligen gillar sitt kaos och att barnen kommer och är hos henne hela tiden, att gå och bära på Dante osv... Och det var ju i och för sig lite komiskt... kanske många känner igen sig... vad vet jag?
    Vi har väl som många av er andra svarat vår egna lilla metod...
  • Sandys

Alltså jag blev lite... fundersam
    Den där familjen med det lilla lilla köket, ett lekrum till barnen och ett rum där alla i familjen sov tillsammans... de år nästan aldrig tillsammans...
    Hu, jag skulle aldrig kunna leva så, det kröp kalla kårar längs ryggen när de var hemma hos dem.. och dessutom förstod jag aldrig vad de ville ha sagt för de verkade som om de själv inte riktigt kunde förklara...
    Det är vekligen så att vi lever väldigt olika efter hur vi är som personer och att det inte alltid handlar om rätt och fel sätt utan vad som passar var och en....
    Jag är en planeringsmännsika som vill ha kontroll, struktur och rutiner. Därför passade familjen där föräldrarna var poliser kanske mer vårt synsätt och hur vi vill ha det...

Vilken av familjerna hade mest likheter med er?

JennyMilton: Jättesöta barn!!

• Sandys
    Hädvigg skrev 2006-11-26 13:09:59 följande:
    jag tyckte att alla familjer gjorde saker som vi kunde ta till oss här hemma. Vissa saker tyckte jag var likadant, fast det formulerades olika. Det här med gränser, "flum-familjen" (Som ni döpt dem till ) sa att det är viktigt att kanna sina egna gränser. Det tror jag på, sen får man gå vidare och bestämma vad som är viktigt för hela familjen, är det viktigt för oss att alla äter tillsammans eller inte osv. Nu skrev polisfamiljen ner vissa regler för barnen, men jag tror, som Jenny Milton skrev, att samma regler ofta finns fast de är oskrivna. Det viktigaste är väl att för sig själv och tillsammans med sin partner fundera ut vad som är viktigast just för en själv och för familjen. konsekvens-bestraffning...ofta olika ord för samma sak.
    Jag håller med. Många "metoder" används av många på "sitt eget vis", man tar till sig det man tycker är bra.
    Det jag tyckte var konstigt var då familjen som uppfostrade enligt Jesper Juul, eftersom jag aldrig förstod vad de ville ha sagt... möjligt att jag är förvirrade som vanligt... jag visste inte vad Jesper Juuls metod var innan och jag vet inte det nu heller...
  • Sandys

Jag har också min egen metod (och min egen religion också för den delen men det är en annan diskusion..)
    Jag tror att det är bra med ens egna metoder... jag tar till sig godbitarna och vad som passar mig och familjen och struntar i resten... resultatet blir ju en egen "metod"...

• Sandys

vi spelade in det... ska se på det i helgen.
    Tyckte ni alla att det var bra?

Svar på tråden Söderlund/Bie