Inlägg från: Suck och suck |Visa alla inlägg
  • Suck och suck

Söderlund/Bie

OJ; OJ, Oj.
    Nu ställde hon det största ämnen -på fl MED DE OLIKA LÄRORNA :- Kring FEMMINUTERSMETODERNA!!!!

Mot varandra!!!

(mot Läran: Att ha barnen i sängen!!

Nä, nä, nä!
    Gör ingenting av det där!!!

Varken sover i sängläger med två och en halvmeterssängar i en stor familjehög,
    eller att jag har barnet sovandes i något annat rum i en egen säng och lämnar!!!

Här somnar hon faktiskt fortfarande i sin pappas knä (Hon är fem snart! )
    och sen sover hon i sin Mysiga underbara DUX-säng, (i sitt mysiga rum) och kommer över till våra sängar (faktiskt pappa har lättare att trängas) då hon vill.

BRA METOD!

• Suck och suck

Det är ju skönt med några som tar det här med sömnmetoderna "på distans"! He, he, Ett laddat ämne hon närmade sig!
    Inget lätt!

Helt plöstligt ser man (jag) att jag egentligen "står" skitlångt ifrån femminutersmetoden!!

och att vi gör på Ett ALLDELES eget sätt!!
    Det fattar jag nu.

(och i diskussionerna som ställs mot varandra här på fl.
    Tror att de flesta egentligen gör "någon blandning" av båda.

Det är inte många som gör det "så där iskallt" iallafall!!
    Lämnar ungen i ett mörkt rum!!

Men det är så svårt att säga, Det kanske är jättebra för dom på något sätt som man inte ser???

Alla har väl sitt sätt.
    ?

• Suck och suck

Egentligen tror jag att det lätt kan "bli fel" på båda.
    Både om man sover i en salig röra i samma säng. för jämnan.
    /eller om man lämnar barnet för sig självt, för mycket. ??

• Suck och suck

Reagerade jag också på Nifelhjelm!
    (Stor tjej i spjälsäng! )

(Inte ens öppen! )

"Lite bakom" sådär av föräldrarna. Att ha det så! Tycker jag

• Suck och suck

Vår lilla har en Skön DUX-säng för vuxna att sova i.
    Jag ville att hon skulle ha EN RIKTIGT SKÖN säng som jag som förälder är lockad i att vara i, och lägga mig tillsammans med henne.

(JAg är så avis på hennes sköna DUX alltså! )

Såna där växasängar (eller "halvspjälisar" med kanter (och "mindre sängar" förstår jag mig inte på! )
    I såna sängar har väl inte föräldrar sig lust att lägga??
    Och man vill väl ligga brevid sitt barn ibland??

JAg vet bara föräldrar som ångrat sig grymt då de köpt barn-Junior-sängar (där de själva inte velat "ligga med"! )

• Suck och suck

Bill. Det är jättebra att du stortrivs ändå!
    Jag har knepigt att ligga dubbelvikt på grund av ergonomin,
    (Och jag VILL kunna ligga brevid och mysa!)

Men om jag inte hade några problem, så skulle saken hamna i ett lite annorlunda läge.

Alla har det ordnat på sitt vis, set är så svårt att säga vad som är bra eller dåligt.
    Tycker att INGA föräldrar har på ett förutbestämt sätt, utan alla "gör på sitt alldeles indivuduella sätt´,
    vilket gör det svårt att diskutera: "Det här är den läran man bör följa, eller Det här är den läran, man bör följa!"

• Suck och suck

Flippan71
    "Jag börjar bli lite trött på att bara se Ann hela tiden, skulle vilja se mer av hennes barn! Stackars Ossian och Ilon, de måste ju bli helt förvirrade av alla konstiga regler och rutiner som Ann ska pröva på dem hela tiden"

Fast poängen med Ann är att hon "tar lite av varje" med distans (och med glimten i ögat),
    Hon blir inte anhängare av NÅGON METOD!!

Det är så fler borde förhålla sig!

(Speciellt på fl, där man blir "anhängare" av antingen den ena, eller den andra metoden!)

Jag tycker att ALLA familjer sa kloka saker, i det här serieavsnittet.

Och det finns olika inslag, som jag följer EXAKT hos var och en i familjerna.

Som ni Milton då! (tog ett tag innan jag fattade att ni var med i programmet! )

Såååååå klokt - det där med "direkt bestraffning"!
    Såååå klokt -(av den tatuerade maken ) att säga att: "Även detta att barnet inte får leka med kritorna längre (för att det målat på väggen) också "är en bestraffning"! (vad säger alla AP:are om det?!)

Poliserna hade också inslag, som vi kunde förlika oss med.
    "Att man bekräftar barnen!"
    "Tydlighet"
    "Att man faktiskt får äta det man får, man dör inte av hunger att inte få äta något annat"
    "Att man åtminstone sitter med och smakar, av maten"

(men den familjen hade inte någon strikt ideologi heller!)

"Konsekvens" (tycker vi också är viktigt!)

"Och att barn inte mår dåligt av att se MINA känslor, Våra behov!" (ypperligt bra regel! som jag tror är A och O också, i hur samspelt, social och vettig, Vår underbara lilla unge har blivit!)

(och den familj som tryckte på just Detta, var ju den här "flumfamiljen" för övrigt.
    Som inte jag heller tyckte "hade en ideologi" (men folk kan väl få leva "i tron" att de HAR en ideologi, om de nu så gärna vill det!))

• Suck och suck

Metoden hos de sista paret kanske var:
    "Att inte bestämma i onödan!"
    (och att detta med "att inte bestämma" kanske gått "lite över styr" - Enligt MIN mening iallafall!!

Tror på att barnet mår bra av rutiner jag! (utan överdrift förstås).
    Gillar INTE detta med att sova i "en salig röra"!
    (fast det har väl inget att göra med att "inte bestämma i onödan" väl?? . Det är väl bara "flummigt AP-aktigt"! )

Vill iallafall sträva efter att INTE äta i skift (även om jag kan "känna igen" att det ibland kan bli så, ändå!

Men det här med "en fast måltid" där vi i familjen sitter vid bordet, har jag märkt att även "min lilla" uppskattar.
    (själv hatade jag "skiftätandet" i min uppväxt också! )

• Suck och suck

(I min egen familj/och uppväxt, var det för Mycket "frihet" och "flum", där ingen bestämde - som jag inte vill att mitt eget barn ska behöva uppleva!)

• Suck och suck

Vad är det som är "mer" Jesper Juul då???
    Vad går hans metoder/teorier ut på??

• Suck och suck

Flummiga teorier är det ju inte lätt att förstå sig på, Den här familjen kanske inte HADE förstått någonting heller!

• Suck och suck

Ja, det kanske är "en konsekvens" det där med kritorna Bonanza (värst vilken kappvändare jag blev! )
    Mjae, man jag tycker nog det "lät bra" då Mr Milton "den tatuerade" sa det också!
    "en form av straff"...Jo, men det kan ligga nånting i det också!

• Suck och suck

Det ÄR en konsekvens! -men b l i r kanske, en form av bestraffning, det också!!

• Suck och suck

Googlade på Jesper Juul.
    Jag tycker ändå att den där familjen verkade följa Jesper Juul rätt bra! (så som jag förstår honom, nu!)

"Bort från gamla auktoritära maktutövningsmönster": Det var ju Det familjen pratade om: "inte bestämma i onödan" De lät sina barn få ha håret långt osv.

sen så hade de ju målat en teckning, så barnet själv kunde se, vad konsekvensen blev, då det kom för sent till skolan.
    (lät flummigt och bra! )

"Lita på sitt barns kompetens". Det själv, kan ofta avgöra.

Jag tycker familjen verkade v ä l d i g t mycket "så"!
    (och sen då det där med "integriteten" också då! -sina egna gränser.)

• Suck och suck

Det lustiga är att jag följer det där Jesper Juul också! (om jag nu tittar på det)

Men i n t e på det sättet som familjen gjorde!

Är en allt-i-allo kanske? (har Min EGEN metod! *mallig*)

• Suck och suck

Jag har nog Mycket konsekvensbeskrivningar för min dotter också, och skulle nog mycket väl kunna rita en konsekvensteckning. Men inte på DET sättet...
    Och inte bara, som EN metod!

• Suck och suck

Man låser sig verkligen, då man blir anhängare av EN metod!!

• Suck och suck

Fattar inte heller varför det skulle vara synd om dem.
    Är det NÅGON som har koll så är det ju Ann Söderlund.
    Hon verkligen demonstrerar detta med att ALLA gör olika. Det finns inget enkelt koncept.
    Man tar "lite av varje" UTAN att bli anhängare av någon metod.

Dessutom så Skojar hon ju, (hon demonstrerar) metoderna, hemma.

• Suck och suck

Låter ändå intressant, avsnitt.
    Nu blir jag sugen att se det (i repris kanske)
    Tyckte bara att jag är så le på ämnet.
    Men nu blir jag intresserad när jag ser era kommentarer om det!

Svar på tråden Söderlund/Bie