• spillis

glutenallergisk 4 veckor gammal bäbis

Vad ger man sin bäbis om man misstänker att den har glutenallergi? Jag hade det sjäv som bäbis och misstänker nu att mitt barn oxå har fått det.

• Svar på tråden glutenallergisk 4 veckor gammal bäbis
  • EochP

Jag antar att du inte ammar. Men är det gluten i mjölkersättning? Det är det väl inte? Eller..

• Blå Flygare

Menar du glutenintollerans? För det växer ju inte bort. Eller menar du veteallergi?

• C C mamma

Ger du ersättning i vanliga fall eller ammar du? För i inget av dom är det mjöl så du borde inte kunna upptäcka något än eftersom bäbisen inte blir utsatt för något av dom 4 sädesslagen Det vanliga är när man börjar med välling eller mat.

• spillis

Jag menar glutenintollerans! Jag ammar lite men upplever inte att hon blir mätt så hon får ersättning oxå. Hon spyr å spyr å spyr hela tiden. Det går inte mer än 10 minuter mellan kräkningarna, hon har även magknip.

• Edstrom
    spillis skrev 2006-10-30 17:17:50 följande:
    Jag menar glutenintollerans! Jag ammar lite men upplever inte att hon blir mätt så hon får ersättning oxå. Hon spyr å spyr å spyr hela tiden. Det går inte mer än 10 minuter mellan kräkningarna, hon har även magknip.
    Varför tror du att hon inte blir mätt?

Överflöd bäbisen får i sig antingen spyr eller bajsar dom ut. Sen så är det inte gluten i ersättning..
  • Blå Flygare

Om hon har magont och spyr massa kan det vara en födoämnesallergi. Vanligast är mjölk, ägg och soja. Vete förekommer också. Dessa födoämnen (proteinerna) går över i bröstmjölken när du äter dem. (Vete förekommer även i glutenfri kost.) I mjölkersättning finns endast mjölk.

En annan orsak till att barnet spyr kan bl.a. vara omogen magmun.

Glutenintollerans visar sig först när barnet börjar med välling eller fast föda.

www.celiaki.se/
    www.growingpeople.se/templates_GP/GP_overview2.asp

• spillis
    Blå Flygare skrev 2006-10-30 17:37:30 följande:
    Om hon har magont och spyr massa kan det vara en födoämnesallergi. Vanligast är mjölk, ägg och soja. Vete förekommer också. Dessa födoämnen (proteinerna) går över i bröstmjölken när du äter dem. (Vete förekommer även i glutenfri kost.) I mjölkersättning finns endast mjölk. En annan orsak till att barnet spyr kan bl.a. vara omogen magmun.Glutenintollerans visar sig först när barnet börjar med välling eller fast föda. www.celiaki.se/www.growingpeople.se/templates_GP/GP_overview...
    Vad ger man om dom är mjölkallergisk då?
  • Blå Flygare

Nutramigen är den vanligaste ersättningen för mjölkallergiska barn. Finns på apoteket och en burk kostar 170:- . När allergin är konstaterad så får man den på "recept" (livsmedelshänvisning) o kostar då 120:- per uttag (6-24 burkar)

Men man måste även själv ha en strikt mjölkfri kost (se min pres för vad som innehåller mjölkprotein). Det kan ta upp till 3 v innan barnet blir helt bra, men efter en v bör man se en förbättring.

Om det är mjölk så brukar barnen bli mycket sämre efter ersättning (ej nutramigenen) än när de bara ammats.

Tycker dock du ska diskutera med bvc innan du börjar trixa med kosten o så.

Lycka till!

• Blå Flygare

Å glöm inte: Om du testar mjölkfritt ska du äta kalktabletter. 1000 mg/dag.

Svar på tråden glutenallergisk 4 veckor gammal bäbis