• enele

Ni med fågel

Jag undrar om det är många här som har fåglar och vad har ni för sort? Kan ni inte berätta lite om just eran fågel om hur den är och sånt.. Det är alltid intressant att lära känna andra fågelsorter, än just den man själv har.

Jag har fyra stycken Rödpannad Kakariki, två av dem är nyinflyttade. De har olika personligheter, men den som är mest utmärkande är min hane sedan tidigare som för ett fasligt oväsen. Allihop är lite "halvtama". Jag kan berätta för den som inte vet det att Rödpannad kakariki låter som en get, och jag har hört att den även kallas för "getpapegoja". Men själv tycker jag de låter mer som en blandning mellan get och gummianka som det är något fel på. Det är en ganska tystlåten fågel i övrigt (förutom min hane jag nämt ovan) och den är ganska livlig. Det är tydligen inte så vanligt att de blir direkt "handtama" och gillar att man klappar på dem, men ändå är de sociala och nyfikna fåglar. Man kan inte ha två hanar ihop, för de slåss.

Färgen är oftast mörkt grön, men finns även i andra varianter som t.ex cinnamon ("kanel", fast är ljusgrön) och dessa kan även kombineras med gul. Det finns även helgula. De har alltid röd pannfläck och rött på kinderna.

Så, nu får du berätta om din fågel!

• Svar på tråden Ni med fågel
  • melonpuss

Jag har vanliga undulater men har haft en blåpannad amazon som är en papegoja. Det var dumt att köpa en papegoja utan att veta vad som krävs men den var snällare än de flesta hon behövde mer kärlek än vad jag gav henne. Men hon har det jättebra nu =)

• enele

Är det inga fler som har fåglar?

• Snäckan05

Jag har en nymfparakit. Han är 21 år. Tyvärr mådde han inte så bra när jag fick honom för 20 år sedan och trots många försök har han inte velat bli tam. Och när han väl började så var det en idiot som försökte sätta fyr på honom (ett ex's kompis) och allt jobb var åt skogen. Så nu får han sitta och vara lycklig i sin bur. Han gillar när man är en bit ifrån och pratar med honom så han står i vardagsrummet där vi brukar vara så han är med .

• Lorina

Vi hade en blå/gul ara men vi sålde han när vi fick veta att vi vänta twins. Han var såå otroligt mammig så det hade inte gått att ha honom kvar, våra andra barn fick inte ta i han, knappt pappa heller men jag kunde göra vad jag ville med han. Han bruka ligga på rygg i mitt knä och bli kliad på magen. Uscha, saknar honom väldigt ofta men förstår att han har det bättre nu

• enele

Snäckan05: Vilken idiot som försökte tända eld på din fågel! Nog för att det finns många puckon, men den människan måste ju vara en av de värsta.

• Hella78

jag har praktrosellor det är en voljär fågel så mina bor ute året runt men jag har byggt en stor bur på 3+3 meter intill en husvagn som jag gjort en öpningg i ett fönster i som dom kan hå in i, där inne har jag värma på så det blir inte kallare en 7 grader. ska säga att jag har bygt om inne i husvagnen o där inne bor det även 3 kaniner om vintern.

• enele

Hella78: Jag har också haft Praktrosellor för många år sen nu! :-P Jag hade fem stycken. Just såna vill jag gärna ha igen; de är så vackra, roliga att titta på och låter så mysigt.

Jag saknar mina "rosellisar" *snyft*

Svar på tråden Ni med fågel