Ni med fågel
Jag undrar om det är många här som har fåglar och vad har ni för sort? Kan ni inte berätta lite om just eran fågel om hur den är och sånt.. Det är alltid intressant att lära känna andra fågelsorter, än just den man själv har.
Jag har fyra stycken Rödpannad Kakariki, två av dem är nyinflyttade. De har olika personligheter, men den som är mest utmärkande är min hane sedan tidigare som för ett fasligt oväsen. Allihop är lite "halvtama". Jag kan berätta för den som inte vet det att Rödpannad kakariki låter som en get, och jag har hört att den även kallas för "getpapegoja". Men själv tycker jag de låter mer som en blandning mellan get och gummianka som det är något fel på. Det är en ganska tystlåten fågel i övrigt (förutom min hane jag nämt ovan) och den är ganska livlig. Det är tydligen inte så vanligt att de blir direkt "handtama" och gillar att man klappar på dem, men ändå är de sociala och nyfikna fåglar. Man kan inte ha två hanar ihop, för de slåss.
Färgen är oftast mörkt grön, men finns även i andra varianter som t.ex cinnamon ("kanel", fast är ljusgrön) och dessa kan även kombineras med gul. Det finns även helgula. De har alltid röd pannfläck och rött på kinderna.
Så, nu får du berätta om din fågel!