• Tonia78

Eksem på ögonlocken

Jag har sån fruktansvärd eksem på mina ögonlock.Jag har aldrig varit hos läkaren pga detta men jag har läst lite om det på nätet.Det enda jag inte kunnat hitta är vilken sorts kräm jag ska använda som är bra för detta eksemet på ögonlocken.Jag brukar smörja in med lite hydrokortison kräm.Men jag behöver även en fet kräm så jag kan smörja ett par gånger om dagen.Så ni som brukar ha eksem på ögonlocken.Vad använder ni?

• Svar på tråden Eksem på ögonlocken
  • mimmi 1

har du provat Teder care från oriflame? det lär ju vara en supercreme, ta den till natten, då den är rätt fet....

• HoneyPuff

Gå till läkaren så du kan få rätt typ av kortisonkräm och ett ordentligt smörjschema. Det är inte bra att smörja kring ögonen med "vanligt" kortison och speciellt inte under någon längre tid.
    Dessutom kan det vara bra att få en remiss för utredning om vad det är för typ av eksem du har och vad de ev kommer ifrån. Kan ju bero på en allergi och då spelar det ju ingen roll hur mycket du smörjer.
    Jag har själv atopiskt eksem som bla sitter på ögonlocken. När det var som värst hade jag blödande sår och ögonlocken var så svullna att jag inte kunde öppna ögonen när jag vaknade på morgonen. Så jag vet hur det kan vara.

Tender care är en bra kräm, du ska i vilket fall ha någon kräm som är riktigt fet, fråga på apoteket. Tänk också på att inte smörja innan du ska gå ut. Den fuktiga luften gör att det isf blir värre. Bättre att smörja när man precis kommit in och ska vara inne ett tag och på kvällarna innan man lägger sig.

• LaFontaine

Jag fick på apoteket en liten tub som heter Oculentum simplex. Den är receptfri och jättemild, man kan till och med ha den I ögonen. Jag hade inte eksem på ögonlocken, men väl under ögonen. Jag använde vanlig kortison och alla feta krämer jag kunde hitta, men inget hjälpte förrän jag hittade den lilla tuben. Tre, fyra dagar senare var allt borta. Värt ett försök innan du går till läkaren.

• Vaja

Jag har oxå fått eksem på ögonlocken. Jag gick till läkaren och han sa att man gott och väl kunde använda Hydrokortisonsalvan till det. Han hade själv samma problem och använde den. Han tyckte även att jag kunde använda mig av Bepanthen men bara med ett jättetunt lager eftersom den är fet. Nu har jag bara behövt hydrokortisonsalvan och det har minskat betydligt. Det gäller oxå att inte slarva med att smörja in, göra det ca 3 ggr/dagligen och minst en vecka efter att man märkt att det har försvunnit. Avslutar man för tidigt är det stor risk att det bryter ut igen. Vilket det har på mig, slarvar tyvärr för mycket.

• Flutterby

Min svärmor hade eksem på ögonlocken o hon använde Vaselin bara, hjälpte jättebra!

• Trynträ

Jag köpte vanlig Essexkräm på Apoteket. Den är oparfymerad. Så fort det kliar så ska man smörja in. Sen tar det några veckor innan det försvinner så man få ha lite tålamod. Jag hade jättemycket eksem innan jag började med det så jag brukar fortfarande smörja in ögonlocken varje dag och nu har jag aldrig några problem.

• cirkel

Jag fick eksem på ögonlocken som allergisk reaktion. När jag inte åt/träffade det som jag var allergisk mot försvann eksemet. Upptäckte att nektariner (?!) gav mig eksem.

Jag fick en ögonkortisonsalva som heter Fictoril. Man ska inte använda vanlig kortisonsalva i an´siktet, det kan ge utslag/eksem kring munnen.

• Clarenville

Jag har grymma eksem på ögonlocken, har haft i flera år och när det är som värst kan jag knappt öppna ögonen. Jag har fått Ficortrilsalva (man måste ha recept) och den är helt suverän! Jag har varit symtomfri i ett par år nu, och behöver oftast inte smörja varje dag heller.

Svar på tråden Eksem på ögonlocken