• Anonym (Funderar)

Jobba som konsult när man är förälder?

Är det orealistiskt att tro att man kan jobba som konsult samtidigt som man är förälder? Är det inte kunden som ofta styr när och hur man ska jobba, eller hur funkar det generellt? Man verkar ju kunna jobba mycket hemifrån?

Har idag ett 8-17jobb som det knappt är några resor alls i. I detta jobb är det enkelt att gå ner i arbetstid. Som konsult är det nog svårare att gå ner i tid, men å andra sidan verkar det ju vara ett mer flexibelt jobb?

Är det någon som är förälder och jobbar som konsult som kan ge mig lite insikt? Hur funkar det att kombinera jobb och familj?

Lägger som anonym, för jag vill inte att mina vänner ska se att jag har sökt ett jobb.

• Svar på tråden Jobba som konsult när man är förälder?
  • Anonym (it-konsult)

Jag är it-konsult och mamma. Det har alltid funkat alldeles utmärkt, men nu har jag en man som har 8-16 jobb.

De dagar jag reser hämtar min man eller morfar på dagis - annars delar vi. Jag har ca 60 resnätter om året och för en småbarnsmamma är det rena paradiset.

Tänk att en natt i veckan få sova en hel natt i renbäddad säng, med hotellfrukost och så behöver man bara klä på sig själv på morgonen. Dessutom får jag betalt och traktamente för det.

Jag kan jobba hemifrån 1-2 dagar i veckan och då brukar jag börja jobba vid 7 och jobba intensivt till 15 och då hämta på dagis.

Har jag jobbat väldigt intensivt en period, så kan jag ta lite kompledigt en dag eller eftermiddag och vara hemma med min son.

• Anonym

Det beror helt på vilken typ av konsult du ska bli. På min it-konsult-firma är snart de flesta småbarnsföräldrar och det funkar jättebra. i mitt nuvarnade projekt har vi en 3-veckors, 1 ettåring, 2 under 5 och några i skolåldern. vi är 6 vuxna...
    så jag skulle nog säga att det går utmärkt.

jag skulle nog säga att konsult, återigen beroende på arbetsuppgift, är ett av de friaste jobben du kan ha vad gäller arbetstider. det är snarare projektdeltagarna än kunden som sätter gränserna. så länge allt funkar är flexibiliteten stor.

här kommer den först innan 7 och går vid tre, sista kommer in runt 9 eller senare.

jobba hemifrån är inte alltid lika lätt, återigen beroende på uppgift. i nästan alla projekt jag varit i har det varit förbjudet att ta information ut ur huset.
    dessutom är min åsikt att projektarbetet blir väldigt lidande av att folk är utspridda.

Svar på tråden Jobba som konsult när man är förälder?