• reserverad

Chips eller godis? Vilket ar nyttigast?

Inte for att nagot av ovanstaende ar nyttigt forstas men vilket ar nyttigast? Med godis menar jag typ smagodis och liknande och forstas choklad.

Vilket gar man minst upp i vikt utav? Och vilket ar "halsosammare" for kroppen?

• Svar på tråden Chips eller godis? Vilket ar nyttigast?
  • Grisling

Riktig, mörk choklad är ju nyttig i små mängder.

Annars inbillar jag mig att chips är "minst illa" för då får man ju i sig lite potatis också och det är ju bra...

...men det kanske beror på att jag är chipsoman!

• reserverad

Ja, det ligger val nagot i det.

Godis har val mer kemikalier och socker och sant va? Men chips ar ju friterade och har olja sa det ar ju inte helt nyttigt heller. *suck*
    Fragan ar vilket som ar varre?

Men ugnsbakade chips da? Det borde val vara bra?

• Grisling

Om man gör chips själv har man ju bättre kontroll över hur mycket olja och grejer som används, så då blir nog den varianten bäst
    Dessutom kan man ju då välja precis vilken kryddkombination man vill.

• Grisling

Jag är själv för lat men man kan skiva potatisar tunt (osthyvel ska funka bra har jag hört), slänga dem i en form med lite olja och kryddor och sedan in i ugnen. Jag har ingen koll på grader och tid, men gissar på de klassiska 225 graderna tills de är gyllenbruna och knapriga.

Har som sagt inte testat detta, men det ska nog funka om man är lite modig och vågar sig på försöket
    Annars kan man fritera själv också, det kanske inte blir nyttigare men iaf. godare.

• Lika C

fettmässigt borde det ju va bättre med lösgodis utan choklad.......men chips är väl inte direkt innehållsrikt på socker...typ nada.

Jag inbillar mig att lösgodis är "nyttigare" men nu är jag ingen kostexpert utan godisgris.

förresten, tips, min aungar föredrar riskakor med gräddfilsmak istället för chips....men de luktar lika dans...låter ju bättre va?

• biomedbonus

ett kg socker eller ett kg fett
    socker blir fett när man inte förbrännner  den överskottsenergin som allt smågodis har.

Visst äter man lite så är det väl ingen fara med  energiförbränningen, men är man som jag så förvandlas nog de mewsta smågodiset till fett.

Jag tror det är exat lika  lika bra dessa två underbara varor.

• cruZZe

Fettmässigt går det säkert på ett ut om man jämför chips och smågodis. Men chips borde vara bättre för tänderna då det inte har i närheten samma mängd socker.

• soffi86

smagodis ar nyttigare kalorimassigt

• Karamellfabriken

Jag har hört att det är bättre att välja fett eller salt om man är godissugen, inte sött.

• TellaS

hellre smågodis än chips...om man nu måste ta ngt av de

• reserverad

Cruzze har ju ratt med tanderna! Det tankte jag inte pa. Sa nu ska jag ata chips istallet for godis for jag har manga hal i tanderna.

Men annars verkar onyttigheten vara ganska lika alltsa?

• TvåM

Fast i smågodis är det väl ofta en massa läskiga tillsatser som färgämnen och smakämnen.

• Golden girl

Om man ska välja mellan 1kg fett eller 1kg socker (kolhydrater) är det klart bättre att välja sockret! 1kg fett ger 9000kcal medan 1kg socker ger 4000kcal.

• Golden girl

Det är massor av tillsatser i chips oxå....

Skulle själv välja chipsen dock för som någon skrev ovan så innehåller dessa något mer näring än godis som bara är socker = energi.

• thesmokejumper

Hehe ingetdera, men jag tror kroppen har lättare att förbränna socker än fett

• errö

Jag hörde av en tandläkare - till min förvåning - att typ det värsta man kunde äta, med tanke på tänderna, var chips! Har aldrig hört det förut men det kändes som ett hårt slag eftersom jag älskar chips. Fett, salt, akrylamid OCH karies. Det är nästan så man kanske skulle dra ner lite på chipskonsumtionen.

Svar på tråden Chips eller godis? Vilket ar nyttigast?