• agonist

Fel att fira advent i skolan?

Just nu går det på Nyhetsmorgon om en skola i min stad, där rektorn vill förbjuda adventsfirande i skolan.
    Alla barn är inte kristna,men för mig är Sverige ett kristet land,och därmed helt naturligt att fira advent i skolan.
    Det är även av tradition och har alltid varit självklart när jag gick i skolan.

Tycker ni att det är rätt att förbjuda adventsfirande i skolan?
    Jag blir själv upprörd,liksom att skolavslutningar i kyran är på väg bort.

• Svar på tråden Fel att fira advent i skolan?
  • loppan1

Jag tycker att det är självklart att vi ska fira våra kristna högtider!

• Norahs mamma

Ja, man får ju inte ens sjunga nationalsången i skolan för att det är rasistiskt

Klart man ska fira advent i kyrkan! Det är ju en tradition och man får nästan at seden dit man kommer!
    Om jag skulle flytta utomlands så skulle inte jag kräva att de skulle ändra sina traditioner mm för att passa mig som "kristen"

• nadja84

Snart får vi inte göra någonting i sverige

*Dylan 2006-03-25*
  • lövet2

Den rektorn är ute och cyklar. De muslimer och hinduer som jag träffat, tyckte att hela december med advent, lucia och jul var helt underbar!

• uniMog

Nej det verkar onödigt så länge inte en stor andel föräldrar klagar på det. Om en majoritet av eleverna inte firar jul kan jag tex förstå att man inte vill fira det på samma sätt som vi även om det är en tradition.

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • StaffOnly

Visst att man kan ha kvar de. Men om det är genom skolan kan de inte ta upp med barnen vad det hela handlar om? Om Gud osv?
    Här fick ju 6-åringen nyligen en barnens bibel från skolan. Och helt plötsligt fanns gud, han var bäst osv. Så vi fick försöka förklara. Tyckte både jag o sambon att skolan kunde förklarat för barnen i samband med att de fick bibeln.

• Kami74

Jag anser det självklart att fira advent och som någon nämnt tidigare, ingen av de jag känner som råkar ha en annan tro än mig har jag någonsin hört klaga. De vet att det hör till och även om de inte delar vad det står för så tycker de flesta att det är mysigt...och så tycker de att det är kul att mobba oss svenskar för vi är lite knäppa (typ Lucia )

• Vannis

På radion sa dom att det var jehovas vittnen som inte följde med, andra religioner, tex muslimer följde gärna med och firade med de andra barnen.

• Nallemajatjejen

Självklart ska vi fira advent  i skolan. Däremot tycker jag också att det är sjölvklart att de som tillhör andra religioner inte ska behöva vara med på firandet.

Tyckte skolministern hade många bra kommentarer!

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
Svar på tråden Fel att fira advent i skolan?