• Carina86

    måste få hjälp snabbt!

    Igår på jobbet ringde chefen (som är i sthlm) och berättade att han inte ville ha mig kvar samt att jag fick välja om jag ville bli uppsagd eller säga upp mig själv. Varför? Jag ville inte jobba gratis eller övertid utan ersättning. Så det var visst inte poppis att säga vad man tycker, men jag har jobbat där i 2 månader, så d känns som skitsamma då ett företag behandlar sina anställda såhär! Ingen respekt alls för dom!

    Jag mår riktigt dåligt över detta (jag anser att dom förtalar mig) och kommer att vara hemma idag.

    Vad är skillnaden mellan att bli uppsagd och säga upp sig!?
    Kan man lyckas bli sjukskriven den månaden jag har kvar (vikariat och bara en månads uppsägningstid. Har precis förflyttats inom företaget och håller på att lära upp mig, känns ju helt meningslöst!)

    Snälla, måste veta nu!

  • Svar på tråden måste få hjälp snabbt!
  • Honni

    oki jag vet bara HTF. och jag är ju tillsvidare anställd. men fråga facket.

    Be om att ni får komma dit på förhandling.

    För det kan ju vara så att ni där kan nå en regelrätt och riktig överrens kommelse. Att du ex inte behöver gå tillbaks till jobbet under uppsägningstiden. Det är inte bra att säga upp sig själv. Du förlorar ju ekonomiskt nu om du "sjukskriver" dig.

    och du får hjälp med att få din rätta ersättning.

    Lycka Till och du skriv och berätta hur det går.

  • Carina86

    jo, men pengarna är inte allt.. jag förlorar hellre än att går dit igen, d e en sak som e säker!

    Väntar på att facket ska ringa tillbaka, ringde mig sjuk idag och kommer antagligen göra det imorn med...

  • Jossanundercover

    om det nu inte är så att du går på provanställning så kan han ju faktiskt inte sparka dig hur som hellst heller, om det inte är arbetsbrist och du bestrider beslutet..I Sverige är det svårt att bli av med sin arbetskraft hur mycket man än vill..he he..Han kan tom. bli tvungen att köpa ut dig med några månadslöner..det du ..
    Det är antagligen anledningen till att han gav dig alternativet för att han hoppas på att du är så naiv att du kommer säga upp dig själv utan tjafs..

  • Carina86

    Jag har skickat ett mejl som jag tror han kommer bli sur för... Jag skrev att jag ville ha min uppsägningstid (1 månad) betald, men arbetsfri (facket sa att ja kunde göra så)

    Jag vet at det inte får gå till såhär, men jag vill inte direkt jobba kvar när chefen ljuger och hittar på typ att jag går honom bakom ryggen, ljuger honom rakt upp i ansiktet och fan och hans moster... Visst, d va inte mitt drömjobb, men det var ett jobb och jag hade ganska bra i lön;)

    Så nu sitter jag här och bara väntar å väntar på att få svaret, jag tror inte att han går med på det! Men snälla, håll tummar och tår! :)

    Faaan, nu tog deppchokladen slut! Men får väl gå på glassen, hihi!
    Tack alla som hjälper mig, ni är guld!

  • Carina86

    åhh, tycker chefen ska svara på mitt mejl snart... åhhhhhhhhhh vad jobbigt,å tydligen har någon läckt å ALLA på jobbet vet om d sa min kompis... suck

  • Annanym

    Men du, din arbetsgivare kan inte bara säga upp dig utan saklig grund. Och saklig grund är det inte om du inte blivit förvarnad om att han/hon är missnöjd. Jag tror som nån annan att de kör på och hoppas att du ska vara naiv nog att säga upp dig. Jag vet ju inte historien bakom denna uppsägning, men det är INTE lätt att bli av med folk! Om du däremot har provanställning kan den avslutas utan motivering.

    Gör ingenting och säg ingenting utan överlåt åt facket att förhandla för dig så att du inte trasslar in dig i nåt som kan vara till nackdel för dig sedan.

  • riccolina

    vad du än gör, säg inte upp dig. Då får du inte börja stämpla förens om 40 el 45 dagar...blir du uppsagd har jag för mig att man kan stämpla efter 5?? nån annan som kanske är mer haj på detta,

    synd att du råkade ut för en sådan chef, inge kul alls.

  • Unik1

    Säg inte upp dig det är 90 dagars karens och vem har råd till det?

    Ta hjälp av facket!!
    Lycka till

  • Carina86

    Jag SKA INTE säga upp mig, jag ska bli uppsagd. Jag och min chef ska "prata igenom detta" på torsdag. Men jag vill bli uppsagd, jag vill inte jobba på ett företag av den sorten heller. Jag har sagt till honom att han får säga upp mig. Att jag under min uppsägningstid (1månad) vill ha lön, men att den ska vara arbetsfri. Det var då han ville prata på torsdag.. vad faaan ska vi prata om? Han har sagt rakt ut att han inte vill ha mig kvar och att jag är en ljugande oseriös människa som bara ställer till problem... bla bla bla!

    Hur fan ska man göra sitt bästa med sitt jobb när man har en sån över sig?

    Ska ringa läkaren nu och prata.. är ju "hemma med feber", men det känns inte hållabart... jobbigt va man ska säga till läkaren bara... Mamma sa att jag får säga hur det är: att jag blir uppsagd på oskäliga grunder och att jag mår riktigt kasst... Får hoppas att dom kan hjälpa mig

  • Honni

    Hoppas att du får träffa en bra läkare. Men tänk på att det inte är läkarens bedömning för att du skall få ev sjukpenning. Det är försäkringskassan som bedömer om du är "tillräckligt" sjuk.

    Så det bästa är om du får honom att betala dig lön och du är arbetsfri.

    Är det i morgon torsdag som du skall prata med chefen?

    Vänta med att kontakta läkare för intyg syfte. Så klart skall du ju gå till läkaren om du mår dåligt och behöver hjälp.

    Men det kan ju kännas lättare för dig att inte behöva göra det.

    Att du är hemma nu med "feber". Du vet väl att egentligen så behöver man ju inte tala om för sin arbetsgivare vad för "fel" man har när man är sjuk.

    Hoppas det går bra.

    Och du jag skall hlla en tumme för dig i morgon.

  • Carina86

    Jag ringde läkaren bara för att rådfråga, så hon sa att det brukar gå att lösa om man mår så dåligt och blivit behandlad så (hon kallade det utfrysning och nästan mobbing, och det ser man allvarligt på) och hon skrev ner i min journal att jag varit hemma från jobbet sen i tisdags ifall han skulle kolla upp om ja va sjuk å grejer för d hade hon vart med om förr..

    Jävla karusell!
    Jag vill ha mötet nu, orkar inte vänta till imorn...:) Vill veta idag hur min framtid kommer se ut!

    Chefen skrev ju "vi kan träffas i resturangen där vi hade vårt utvecklingssamtal på torsdag, så kan vi prata om en lösning".

    Jag vet hur det ska lösas och han är inte direkt i förhandlingsbart läge nu..

  • Jossanundercover

    Han vill att du säger upp dig antagligen..Och han kommer såklart att försöka förhandla..MEN ge inte upp! Om han nu har kallat dig alla de saker som du skriver så är han inte värd vatten..

  • Carina86

    neee, verkligen inte!

    Åh jag är sååååååå nervös nu, vi ska träffas om en ½h... så ska åka nu....

  • Carina86

    på torsdag nästa vecka ska vi ha med facket och skriva på, han satt och försökte få mig att säga upp mig "men tänk på referenserna då?" då sa jag att jag nog inte vill använda dom jag får av honom ändå, å att jag inte är dum. Han tryckte ner mig, jag gjorde honom skitsur! Haha, jag vann ronden;)

    Jag kommer att få en betald månadslön (uppsägningstiden 1 månad), men den kommer vara arbetsfri, jag är sjukskriven tills nästa söndag (12e).

    Han ville ha facket med på mötet eftersom jag inte ska kunna komma iefterhand och bråka eftersom (han erkände) att jag blir sparkad utan giltliga skäl.. hohohoho! Men vet inte om ja ska skriva på rakt upp och ner då, eller ta med pappret hem och kolla extra noga, d vill min sambo att jag gör! Men får se hur d ser ut då!

Svar på tråden måste få hjälp snabbt!