• Anonym

Kondylom

Hejsan, har köns sjukdomen kondylom, o när jag får vårtorna ibland så sitter de alltid så det gör så förbannat ont att torka sig när man varit på toa, jobbigt att sitta ner oxå!
    Finns det ngt jag kan göra för att lindra detta?!

Tacksam för svar!

Varför anonym? Vill inte skrika ut för alla vem jag är som har den här sjukdomen!

• Svar på tråden Kondylom
  • Anonym

Ursäkta om jag då är helt korkad...hur då?

• alan

Boka tid hos en gynekolog, så fryser eller brännor dom bort dom!

• Anonym

Jag har åxå kondolom dock inte min man (tack o lov) o jag fick Wartec 0,15% av min gyn. Hjälper si sådär.. tyvärr är den slut nu men har inga pengar att boka en ny tid. Dock så vill jag "varna" att jag blev väldigt röd o "brännig" under behandlingen men står gärna ut för det hjälper hyfsat ändå. Värre med rakningen. Då ryker de med.. risk för infektion :(

• Alvas mamma

Men oj! Det är inte bra att gå omkring med könssjukdomar,åk till gyn och kräv att få remiss så ni blir friska en gång för alla och sedan, använd skydd i framtiden vettja

• FinaCina

Blir både förvånad och förvirrad!

Varför frivilligt gå omkring med könsvårtor, ha ont, raka av dem (m infektioner som följd), inte kunna sitta, ha sex med sin partner osv??
    Gå till gynekologen och bränn bort dem omedelbums! Så är ni av med dem en gång för alla!

Ni vet väl att risken för cancer ökar om man har/haft könsvårtor?? Och varför utsätta sin partner för risken att bli smittad när det finns botemedel? Helt oacceptabelt o oförsvarbart! *morr*

• Ingen

Fattar heller inte hur man kan gå med kondylom utan att se till att få behandling? Dels för sin egen skull, dels för en eventuell partner. Man har väl dessutom skyldighet att söka hjälp enligt smittskyddslagen?

Visserligen hade jag en gång en kompis som trodde att hennes pojkvän (och därmed hon) fått kondylom via bastubad (!) men de flesta av oss tror väl att samlag är en vanligare smittväg...

• Anonym

Jag har varit på ungdomsmottagningen, hon sa att de inte gör ngt! Hmm, de ska försvinna av sig själv. o jag skyddade mig visst, eller snarare okey det gjorde jag inte, men trodde jag kunde lita på att min pojkvän kunde vara trogen, vilket han inte kunde, o därför fick jag det!

• Tesie

Jag undrar varför ni måste köra med påhopp när ngn ber om hjälp, kan ni inte helt enkelt bara berätta hur man ska göra o sedan var det bra med det?!
    Men återkommande besök till gynekologen kan vara en fin idé som sagt!

• Skusan

Kondylom går inte under smittskyddslagen! Det är ett virus som dom allra flesta har liggande, så sa iaf min gynekolog, har oxå Wartec för mina. Just för tillfället har jag knappt nån, ibland kan dom poppa upp iom stress o dylikt. Inget jag skäms över att jag har då det är vanligare än en förkylning. Min gynekolog rådde mig enbart att ta bort dom om dom blev vääldigt stora och gjorde ont. Mina känns/syns knappt.

netdoktor.passagen.se/sjukdomar/fakta/kondylom.shtml

• AHöst

Man kan fa kondylom aven om ens pojkvan ar trogen. Det kan handa att han inte vet om att han har det. Det ligger namligen ofta latent hos killar. Sa anvand alltid skydd! Det kan ju faktiskt smitta bara av att man ror vid varandra.

Men forsatt att ga till gynekologen och da kan de branna bort dem om de inte gar bort snart.

• Anonym

Min pojkvän har kondylom och inget har hjälpt under de 3 åren han haft vårtorna. Nu går han hos sesammottagningen och bränner bort dem, fast det dyker upp nya till varje gång.
    Vi kommer nog aldrig kunna skaffa barn med denna förbannade obotliga könssjukdom som tvingar oss till kondom

• Anonym

TS

Wartec funkar på lång sikt. Men om du har besvär av dom (vilket du verkar ha) tycker jag att du ska boka tid hos närmaste RIKTIGA gynekolog. Jag har haft kondylom och jag fick mina vårtor bortbrända.
    Det låter ganska otäckt men du blir bedövad "där nere" med en spruta, och själva bortbränningen går ganska snabbt. Lycka till!

• Chva72

Hallå ... rätta mig om jag har fel, men är inte Kondylom som Herpes, det går aldrig över? Har man fått det så har man det resten av livet..
    det enda man kan ta bort är symptomen.. dvs besvärliga vårtor kan tas bort (brännas/frysas?) men kan komma tillbaka sedan..

• hubbe

AHöst: Kondylom ligger latent även hos kvinnor!

• Skusan

saxat ur texten från netdoktor som jag tidigare länkade till:

"Har man en gång blivit smittad med kondylom, riskerar man att sjukdomen med jämna mellanrum dyker upp livet igenom, men många upplever den bara vid ett enda tillfälle. "

• Nyfiken gul

Trådstartaren!!

Kondylom kan ligga latent o "vänta" på att få bryta ut...

Det kan ta upp till 1 ÅR innan det bryter ut från att man blivit smittad...

Så ta er en funderare o tänk till vem ni kan ha fått det av... O iså fall NÄR...

Det tar LÅNG tid innan vårtorna bryter ut, det är liksom inte fråga om några dagar- en vecka.. utan det tar lång tid...

så du kan lika gärna ha fått vårtorna från en FÖREDETTA pojkvän...
    O din nuvarande kan ha blivit smittad av en FÖREDETTA flickvän o nu har det brutit ut o smittat dig...

• Anonym

Wartec funkar inte för alla, tex min pojkvän som använt medlet i över 3 år har inte märkt någon skillnad med medlet utan vårtorna har bara blivit fler med tiden.

Svar på tråden Kondylom