• Kärleksbarn

Gravid och kanske smittad av Bältros??

Hej!

Någon som vet hur farligt det är för en gravid kvinna att vistas med folk som har bältros?? Kan inte hitta på nätet att det skulle vara fara för gravida, men är det nån annan som vet??

Min mor har fått bältros och igår kom en släkting till oss och hälsade på (han bor med min mor) och nu är jag rädd att jag blivit smittad av detta???

Jag har haft vattkoppor som liten (6 år gammal)och bältros får man om man haft vattkoppor och blir smittad av nån med bältros.

Snälla svara om ni vet!

• Svar på tråden Gravid och kanske smittad av Bältros??
  • evaviola

Bältros får du väl just för att du INTE haft vattenkoppor sen innan?

• Kärleksbarn

vill du läsa på vårdguiden och se om vi förstått rätt??

www.vardguiden.se sök på bältros.

Tack snälla!

• Wren

bältros får man bara OM man haft vattkoppor som liten, det är en aktivering av vattkopps-viruset (en herpes-stam) som ligger kvar latent i kroppen sedan vattkopps-tillfället.

har dock inte någon aning om farlighet eller så, har bara hört att det är mycket obehagligt.

• evaviola

Som jag fattade det så har du rätt, tydligen kan man få bältros trots att man har haft vattkoppor innan. Men det stod inget om graviditet, men eftersom det är samma virus som vattkoppor borde man kunna få lite mer info om man söker på vattkoppor kanske? Ring o fråga din BM om du är orolig

• Kärleksbarn

Hittade denna info på en annan sida!

Bältros kan ge vattkoppor hos dem som inte haft det
    Bältros kan inte smitta människor emellan, eftersom sjukdomen orsakas av ett virus som redan finns i kroppen och som väcks till liv. Bältrosblåsorna kan däremot smitta och orsaka vattkoppor hos en person som aldrig har haft det.

Om man har bältros bör man undvika att träffa personer som har nedsatt immunförsvar och inte har haft vattkoppor. Om de skulle få vattkoppor kan de bli allvarligt sjuka. Man bör även undvika att ha kontakt med gravida kvinnor som inte har haft vattkoppor. Det gäller särskilt sent under graviditeten eftersom det då finns risk att barnet har vattkoppor när det föds, som kan vara ett allvarligt tillstånd.

Jag är nog inte smittad tack och lov, jag har ju inte varit i kontakt med min mor som har blåsorna så...*pusta ut kanske*

• Kärleksbarn

Har ju också haft vattkoppor!

• Elle 02

Kärleksbarn: Jag jobbade inom sjukvården innan och när min mamma fick bältros blev inte jag smittad fast jag tog hand om henne...
    Jag rörde aldrig hennes blåsor! Skilnaden mellan vattenkoppor och bältros är att vattenkoppor smittar via luften... det gör inte bältros. De smittar enbart via kontakt av "sårvätskan".

Alltså ingen fara, men om du ändå är orolig så ring till din BM och få besked därifrån

• Fem

jag hade bältros i v. 17 (tror jag, minns inte veckorna ordentligt längre). Det var ingen som helst fara för bebisen, men jag hade ont som satan.
    Det enda som är jobbigt är att du inte kan få medicin (smärtstillande) eftersom du är gravid och jag kan lova dig att man önskar att man kunnat smälla i sig en hel ask valium när det hugger som värst av bältrosen.

Bebisen har visserligen vattkoppor MEN DET ÄR INTE FARLIGT. ingen risk för framtida men, ingen fara för bebisen i magen.

• Filuria

om du haft vattkoppor tidigare kan inte barnet bli sjukt. ingen fara, då tar ditt immunförsvar hand om det. bältros är bara en aktivering av gammalt virus hos den som tidgare haft vattkoppor. kan smitta, men bara till den som inte haft vattkoppor. så du kan vara helt lugn.

• Kärleksbarn

Pratat med BM nu och det är absolut ingen risk att jag får det! Jag skulle inte oroa mig...så nu tackar jag alla för era svar!

• Status Mamma

Det är inte alls bra om du får bältros som gravid.

Dem misstänkte det på mig när jag väntade mitt första barn och det var nära att jag blev inlagd på infektionskliniken.

Men det var ingen fara.

Svar på tråden Gravid och kanske smittad av Bältros??