• HugoochVilma

Matteuppgifter -- HJÄLP!

Snälla ngn som kan hjälpa mig (med förklaring)?

Funktionslära
    Uppgift 1:
    Låt B vara klotet med centrum i (0, 0, 0) och med radie 3. Avgör var punken (-2, 2, 1) ligger.

Markera det alternativ du anser är rätt.
    a.Punkten ligger inuti B.

b.Punkten ligger på ytan av B.

c.Punkten ligger utanför B.

Uppgift 2:
    Ange största och minsta värde av följande funktion i intervallet [-3, 7].
    F(x):
    3|x| -3

• Svar på tråden Matteuppgifter -- HJÄLP!
  • stenfalk

Uppgift 1: Enklaste sättet att bestämma om punkten ligger innanför på eller utanför Bs yta är att beräkna avståndet mellan klotets centrum och den angivna punkten. Om avståndet är mindre än klotets radie ligger den i B, lika med radien så ligger den på ytan och större än radien så ligger den utanför.

I ditt fall så är avståndet sqrt((-2-0)^2+(2-0)^2+(1-0)^2)=3. Alltså ligger punkten på ytan av B.

• HugoochVilma

Ja! Nu fattar jag! TACK! Stod helt stilla där....

Ska se om jag lyckas med de andra också. Jag tror jag är på G med uppgift 3 iallafall...

• stenfalk

Det är bra. Uppgift 3 är inte så svår. Den tror jag att du tar om du klurar lite. Rita upp enhetscirkeln så blir det lättare att tänka!

• HugoochVilma

Snälla någon! Jag får verkligen inte till det! Hur räknar man ut +180 grader?

Uppgift 3:

Låt v vara den spetsiga vinkeln (mätt i grader) mellan x-axeln och linjen genom (0, 0) och (3, 4).
    Bestäm sin(v + 180°).

Svara i färdigförkortad bråkform.
    Eventuellt minustecken skrivs i täljaren.
    sin(v + 180°) =

• stenfalk

Börja med att räkna ut sin v, vilket ju blir 4/5. (Säg till om du inte är med på hur jag kom till det.)
    Rita upp enhetscirkeln. Och rita in din vinkel. Konstatera att en vinkel i första kvadranten, som den här, alltid har ett positivt sinusvärde. Lägg till 180 grader. Då hamnar du i tredje kvadranten. I denna kvadrant är sinusvärdet negativt, och efterson det är exakt ett halvt varv du har lagt på så blir det samma sinusvärde som för din första vinkel, fast negativt.
    Öva mycket på att se samband i enhetscirkeln. Det har man massor med nytta av.

• HugoochVilma

Okej, jag hänger med på det (TACK för hjälpen). men mina uppgifter ändras varje gång så nu är det denna:

Låt v vara den spetsiga vinkeln (mätt i grader) mellan x-axeln och linjen genom (0, 0) och (3, 4).
    Bestäm sin(v + 90°).

Svara i färdigförkortad bråkform.
    Eventuellt minustecken skrivs i täljaren.
    sin(v + 90°) =

Hur blir det om man ska räkna ut 90 grader? Då blir ju värdet inte bara negativt?

Sin v blir ju då väl 4/5. Sedan då?

Du är en ängel, tack!!!

• stenfalk

Nej, nu blir inte värdet bara negativt. Nu hamnar vi i andra kvadranten, vilket betyder att sinusvärdet skall vara positivt. Om vi vrider 90 grader, så får vi liksom vända på triangeln, så att det vi skall räkna ut sinus för blir vinkeln mellan x-axeln och punkten (-4, 3). Sinusvärdet blir då 3/5.
    Återigen. Kämpa med att lära dig att se sambanden i enhetscirkeln. Det tar ett tag, men man har så mycket tillbaka av det.

Svar på tråden Matteuppgifter -- HJÄLP!