• Anonym

kan inte sonen bo hos sin pappa så kan du flacka runt ett så länge"

jag blir så jävla förbannad!!!!!!

efter många många om och men så kontaktade jag soc.
    jag behöver hjälp med att stå för en lägenhet. har betalningsanmärkningar och kan därför inte göra det själv.

pratade med en gubbe på soc och förklarade läget.

han sa att jag ska försöka få tag i ngt själv ialla fall.
    men snälla, soc är väl inte det första man vänder sig till eller? klart som fan att jag har försökt för kung och fosterland på alla håll, men ingen godkänner mig,TROTS BORGENÄR!

jag har alltså en hel del skulder så det kommer ta mej ca 5 år att betala av detta.

då säger han att det är kö på de lägenheter som de hjälper till att stå för.
    men en lösning skulle ju vara fall sonen flyttar till sin pappa så kan jag "flacka" runt tills jag hittar ngt.

ärligt talat, va fan är det för kommentar?
    så man har alltså inte rätt till boende i sverige eller?

han på soc vet inte hur mina sociala förhållanden ser ut, han vet inte fall jag har familj och vänner som jag kan bo hos, även om jag hade haft det så har jag RÄTT att får hjälp.
    vad har jag under alla dessa år slitit och betalat skatt för om jag inte får någon hjälp?????? ska va ute ur lägenheten om en månad. vart ska jag ta vägen??

jag kan betala själv, kräver inga pengar. allt jag vill ha är en liten underskrift.
    har hittat en lägenhet i ett så klassat " mindre fint" område. hyresbolaget sa att jag får lägenheten om soc skriver på, men nej...

"folk tror tydligen att soc ska fixa allt åt dem" säger han till mig.

ringde hans chef , men va ska hon göra, fick jag till svar.

ska man behöva bli arbetslös, uteliggare ,alkoholist och att de tar min son ifrån mig innan man får hjälp???

vad är det som händer????????

• Svar på tråden kan inte sonen bo hos sin pappa så kan du flacka runt ett så länge"
  • Anonym (blää)

Blä vilken jobbig sits du sitter i! Har du anmärkning för obetalda hyror? För då förstår jag att dom kan vara extra kinkiga, men andra anmärkningar brukar ju inte vara ngt problem. Vilket stad bor du i? Hittar du inget i andra hand? Prata med en annan handläggare på soc då? Böna och be hos hyresvärden. Kan du lägga två-tre hyror i förskott? Det kanske kan funka isf.

Vet inte annars vad man kan göra...

• Anonym

har inegn möjlighet att lägga hyror i förskott då jag pluggar och är ensamstående.

det är gamla hyresskulder som jag fick för ngt år sedan pga trasslig separation.

har bönat och bett på alla håll. men om jag slutar skolan så jag inte har ngn inkomst, får jag hjälp av soc då?

• Anonym (blää)

Men om du tar kontakt med hyresvärden som du har hyresskulder hos och ber att få göra en avbetalning, även om det bara är en hundring eller två per månad, och sen kan visa upp att du har en avbetalningsplan med förra hyresvärden, så visar det på att du är villig att betala på din skuld. Det kan vara en början i alla fall.

Helt beroende på vilken hyresvärd du tar kontakt med alltså. Privata hyresvärdar brukar vara vänligare...

Om du pluggar med CSN har du ju ingen rätt att få hjälp av soc, och slutar du skolan och inte kommer upp till existensminimum med a-kassa eller liknande så kommer soc att hjälpa dig. Om du absolut inte har någonstans att ta vägen så kan soc i nödfall hysa in dig på en "kvinnohem" eller liknande, lägenhetshotell eller vad det nu kallas.

• Anonym

men det är ju helt förjävligt! jag behöver ju inte ekonomisk hjälp, bara en liten signatur.
    ja fy fan-.
    ska ringa och prata med han imorn igen och fråga vad jag ska göra. kanske kan få flytta in hos soc gubben kanske?
    hehe

• Anonym (blää)

Men be att få prata med någon annan handläggare i stället. Det kanske går bättre...

annars kan du ju sätta ut en annons och dela lägenhet med en annan tjej som kanske har en trea och är ensamstående med barn... ett tips bara, i nödfall.

• OneAndTwins

Vilken otroligt jobbig situation för dig!!! Men samtidigt så är jag böjd att hålla med den socialsekreterare du pratade med även om jag hade valt ett annat ord än flacka runt. Det är ju viktigt för framförallt barn att ha ett ordnat boende och kan din son få det hos sin pappa medans du försöker ordna ett eget så vore det ju kanon.

Jag tror att folk i gemen har en felaktig bild i att socialtjänsten bara kan ordna fram lägenheter. I de komuner jag jobbat i så finns inga lägenheter hos socialtjänsten och hyresvärdarna vill heller inte ge några... så det är inte av elakhet socialtjänsten inte hjälper till att "ordna fram några".

Sen förstod jag att du hade en lägenhet på gång där hyresvärden ville att socialtjänsten skulle stå för kontraktet och att det då skulle vara ok att du bodde där. Kan låta som en bra lösning... men gör man det för dig så måste man göra det för alla... man kan inte särskilja folk och om socialtjänsten står för kontraktet så åligger det socialtjänsten att se till att allt sköts. Du är alldeles säkert en skötsam person som betalar hyran i tid... men det kan ju omöjligen socialtjänsten veta. Att ha en massa lägenheter som man måste hålla koll på är tidskrävande och resurskrävande och dom resurserna finns inte hos socialtjänsten...

Mitt råd till dig är att titta på andrahandsmarknaden... titta i andra städer där det finns mycket lediga lägenheter... Var bor du idag och hur kommer det sig att du inte kan bo kvar där? (du behöver absolut inte svara... är mest nyfiken i en strut....)

Lycka till!!!

• Anonym

ska sonen bo med pappan så får han bo på en annan ort. och byta dagis.
    han trivs jätte bra på sitt dagis idag och det är en stor trygghet för honom. ska man ta den ifrån han? är det för barnets bästa?

ska jag flacka runt tills jag hittar ngt så får jag göra det i flera år tills jag har betalt av mina skulder.
    trodde att alla i sverige har rätt till ett boende?
    vart hade de tänkt sig att jag ska flacka runt då?
    de vet ju inte fal jag har familj o vänner jag kan bo hos?
    och det är ingen lösning, för jag kommer som sagt behöva göra det i jätte många år i så fall.
    ska jag då inte kunna bo med min son på flera år då eller?

bor i ett lite mindre stad där har jag kollat med ALLA hyresbolag samt. privat. ingen går med på att låta mig få lgnht. trots borgenär.

fy fan..
    det finns alltså ingen hjälp att få?

• Anonym

anonym blää) jo visst det kan ju vara en lösning att dela lgnht med en helt vilt främmande männsika med min son, men ingen bra lösning. jag måste ju ha ngn rätt nånstans till att få hjälp?

• Anonym (blää)

TS - om du nu har en borgenär, varför inte låta borgenären hyra lägenheten och så bor du där. Du kan ju bo där utan att ha ett giltigt andrahandskontrakt. Så gjorde jag iaf. Min pappa stod för kontraktet och hade alltså lägenheten som "övernattningslägenhet" och att jag och mina barn bodde där, var det ingen som reagerade över. Eftersom du studerar har du ju noll i inkomst, då har du rätt till att få - jag tror det är ca 6-700 kronor i bostadsbidrag om du skriver att du är inneboende.

Att du är inneboende hos din pappa/mamma spelar ju ingen roll. Den som hyr lägenheten behöver inte stå skriven på den adressen. Om du däremot hyr den lagligt i andra hand då har du ju rätt till fullt bostadsbidrag.

KAN det vara en lösning tror du?

• Anonym (blää)

Glömde tillägga att efter ca 2 år så kontaktade jag hyresvärden och förklarade att jag väldigt gärna ville ta över lägenheten av min pappa, var ärlig och sa att jag hade gamla hyresskulder, sa att jag kunde bevisa via mina kontoutdrag att det var JAG som betalt hyran under dessa två år... så efter lite konversation med hyresvärden (en rätt stor i Stochkolm) så var det inga problem. Förklarade också för dom att om jag får ta över kontraktet så kommer min ekonomi att bli bättre iof att jag får fullt bostadsbidrag. Från 600 kr till 2100 kr per månad, och det är ganska mycket.

LYCKA TILL!

Svar på tråden kan inte sonen bo hos sin pappa så kan du flacka runt ett så länge"