• phus

folsyra

Hejsan alla som kämpar. Har hört att det e bra att äta vitaminer med folsyra när man försöker att bli gravid . Någon som vet varför??

• Svar på tråden folsyra
  • prickensmamma

Livsmedelsverket och Socialstyrelsen har gemensamt gett ut en rekommendation om folsyra och graviditet. I vissa länder - dock inte i norden - med hög risk för missbildningar i centrala nervsystemet såsom spina bifida (ryggmärgsbråck) och anencefali (svår hjärnmissbildning) har man visat att risken för dessa fosterskador kan minskas om den gravida kvinnan tidigt i graviditeten intar extra doser av vitaminet folsyra.

Så ligger det till!

• first time

Jag har hört att det är för att fostret ska få i sig det från första stund, när man väntar på ett positivt besked kan det gå flera veckor utan att du vet om att du är gravid.... det är bra för cellernas utveckling...men som sagt jag vet inte säkert!!

• Gladhannapanna

Jag åt multivitamintabletter från Apoteket medan vi försökte, har fortsatt hela graviditeten. Inga extra folsyretabletter. Min bm sa att multivitamintabletterna räckte. Började äta järntabletter i mitten av grav eftersom det inte är så mkt järn i de andra tabletterna.

• prickensmamma

Ja, tanken är egentligen att man ska äta folsyra innan man blir gravid, annars börja så fort som möjligt, sen vet jag inte när det blir "för sent" så att säga. Men det är alltid bra att äta i början, men köp på apoteket om du ska ha, så du vet vad det är du får i dig. Behöver du fler vitaminer kan jag rekommendera mitt val kvinna, som även är till för gravida och ammande, då får man i sig folsyra, järn och lite annat smått och gott!

Vad gör vi inte för våra små bebisar!

• lillajag2020

jag började med folsyra tabletter för 9 månader sen,är inte gravid än,jag vet inte om jag ska förtsätta med dem ellr inte?det skadar väl inte om man äter de i flera månader? är det bara o äta de tills jag blir gravid??

• Billan n

Har ätit folsyra i 1 1/2 år alltså sen vi började försöka bli gravida och det sa mina läkare var jätte bra och jag skulle fortsätta med dom.....Man ska äta folsyra en bit in i graviditeten oxå har jag hört eftersom det är mycket som kan hända fostret dom första månaderna

• lillajag2020

Billan n : tack,då fortsätter jag med dem.

Svar på tråden folsyra