• Barbaskön

Dricka öl för att stimulera/öka mjölkproduktionen

Flera i den "äldre" generationen ger mig rådet att dricka lättöl för att öka på/ stimulera mjölkproduktionen.

Finns det någon annan som fått detta råd och funkar det? Eller är det ytterligare ett sådant där gammalt tips som man ska strunta i?

• Svar på tråden Dricka öl för att stimulera/öka mjölkproduktionen
  • Pallas

Det finns inga vetenskapliga belägg för att just öl ska vara bra vad jag vet, men över lag är det bra att dricka mycket.

Behöver du öka produktionen? Min erfarenhet är att många mammor och svärmödrar tror det därför att amningsråden, på den tiden de skulle amma, var så tokiga att de flesta fick för dålig produktion. Om du ammar fritt och din bebis går upp tillfredsställande i viktoch kissar bra behöver du inte fundera på det så mycket.

• dubbelmamma

Jag har också hört om det rådet, men inte provat. Det ska visst funka.

• turia

Jag har hört att en lättöl kan stimulera mjölken

• soraya

Mörkt lättöl fungerade för mig, tyckte jag.
    Men bäst var nog fänkål- och aniste.

• juni04

Hej, Lättöl har fungerat snabbt och effektivt för mig för att öka mjölkproduktionen i tillväxtperioderna. Tydligen ska även svagdricka fungera bra men det har jag inte testat själv.

• Fru Längtan

Frågade min barnmorska angående detta och hon sa att man inte skulle dricka ens lättöl eftersom alkoholen går ut i mjölken. Visst det hjälper, men som sagt så får barnet i sig alkohol.

• Marlene

vissa säger att man kan dricka ett glas vin utan att det gör nått när man ammar, jag vet inte om det stämmer men jag tror knappast att en lättöl gör nån skillnad, i teorin får ju bebisar dricka lätt öl. Mjölken får samma alkohol mängd som blodet och det är inte mycket.
    kolla amningshjälpens hemsida om alkohol www.amningshjalpen.se/radgivning/alkohol.htm

• snutto

Låter konstigt tycker jag!!!

• Mamsi

Jag har druckit lättöl under mina amningsperioder. Men det är för att jag varit speciellt sugen på det. Åbro original ska det vara. Har inte haft några större problem med mina amningar men jag tror inte det beror på ölen. Jag tycker också det låter lite långsökt. Men som sagt när man ammar ska man ju dricka mycket i största allmänhet

• Emma mamman

oj vad olika det är. På bvc sa dom åt mig att dricka lättöl för att få igång mjölken mer. Men jag gjorde aldrig det för det är inte gott.

Svar på tråden Dricka öl för att stimulera/öka mjölkproduktionen