Kateter?
Har läst att man sätter in en kateter i urinblåsan vid snitt. Hur ont gör det egentligen? Låter obehagligt.....
Har läst att man sätter in en kateter i urinblåsan vid snitt. Hur ont gör det egentligen? Låter obehagligt.....
Jag sa att jag var lite nojig för katetern och då satte de in den efter bedövningen.
Kanske var studerande som var med bonni?
många ggr så får man kad då man är bedövad alltså i sambad med operationer. Får man den innan så bedövar de ju med gele.
Ja, det var flera studerande som frågade om dom fick vara med. Kännde mig välldigt uppassad när jag blev snittad
Enda negativa var att tjejen som satte spinalen stack fel tre gånger innan en annan tog över och det var en studerande som var med och sydde ihop efter att Milo kommit ut och det tog 1,5 timme, när de rullade ut mig ur opsalen så kunde jag röra på tårna.
Sue Ellen med stort hår: Bara en bebis och frisk var han
Jag tyckte det va lite obehagligt med katetern, det sved lite! Men det kändes inget nämnvärt när dom satte dit den!
Dom satte min innan bedövningen!
Jag kunde vicka på tårna under hela snittet, tur va nog det annars hade jag nog fått panik!! ![]()
Okej!
. Skönt att det inte var något fel ´på dig eller barnet.-).
Under mitt urakut var det 8-10 personer enligt svärmor. Barnläkare och sånt som inte finns under planerade snitt.
Hihi, dom visste ju att min kille kanske inte skulle må så bra, oj vad där va folk, jag blev faktiskt ganska stressad, det stod 4 läkare å 2 sjuksköterskor plus 2 barnmorsker å vänta på honom!! Ihhh!
Min satte dom kvällen eller t.o.m. dagen innan snittet, snittet blev uppskjutet pga mina prover visade sig vara lite bättre ett tag men sen blev det snitt i af. Men tiden med kateter var himmelriket, det var första gången på 7 månader som jag inte behövde gå på toa var 50:e minut, dygnet runt. Så härligt att faktisk få sova en hel natt utan att behöva gå upp hela tiden. Jag hade legat inne för HF i 12 dagar och varje gång som jag behövde gå på toa var jag tvungen att ringa på personal och be om en ny potta och sen ringa när jag var färdig och på natten skulle dom kolla BT innan jag gick upp också.
Det ända som var otrevligt var att efter det blev borttagen var att jag inte hade någon som helst kontroll på strålen så det kom redan innan jag hade hunnit sätta mig ordentligt på toa.
"Utan den skulle du kissa på dig då bedövningen i ryggen gör att du inte har kontroll över musklerna som kontrolerar urin och avföring."
finns det risk för att man bajsar på sig oxå??
Kände ingenting eftersom jag hade en EDA som bedövade den regionen en del ![]()
Jag fick planerat snitt i januari pga sonen var tillväxthämmad 40% & låg i säte. Jag håller med Bonni om att sättandet av katetern var det mest obehagliga med hela snittet. Kanske för att mina värkar gick igång och de fick bråttom. Fick i alla fall ingen bedövning innan. Själva snittet och spinalen kändes ju inte alls då spinalen kickade in efter bara några minuter.
Har även fött vaginalt med nr 1 och där hade jag betydligt mer men efteråt än efter snittet. Efter snittet hade jag några dagar med smärtstillande, sen var man uppe igen. Vi låg 14 dgr på neonatal som låg i en annan korridor så det var ju en sporre att vara uppe så man kunde hälsa på den lille.
Kram Anna
Ofta får man ju gå igenom vad man har för "önskningar" inför sin förlossning med sin barnmorska. Och jag tycker du ska vara tydlig då och tala om att du tycker det är känns obehagligt och att du önskar att de sätter katetern efter bedövning. Det gjorde jag och det gick bra.