• Tutuss

Matvägran på "riktigt"!!!

Hej!
    Har precis blivit medlem i familjeliv och inte läst så mycket inlägg, men jag har en 2 åring som är en riktig matvägrare, äter alltså ingenting! och då menar jag ingenting! inte glass inte godis ingen mat, dricker bara vatten och välling(sondnäring). Han är utredd på längden och tvären, har inga fysiska fel men vill ändå inte,han har 2 äldre syskon som äter helt normalt, började på dagis i aug bara för matens skull, det har inte gjort någon skillnad.
    Det känns ganska ensamt, så jag undrar finns det nån mer som Pontus?????

• Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!
  • Tutuss

Tack!
    Kanske det, man får ju hoppas du har rätt, saken är den, att den perioden är ganska lång, han har aldrig ätit, har inte kommit till smakportioner ännu.

• Tutuss

Ja, det är just det, dom vet inte heller, dom har gått in och kollat ifrån näsan och neråt, kollat allergier, ja jag tror dom har gjort alla undersökningar som finns men det finns inga fel på honom ännu iallafall.
    jag får iallafall vara glad att han dricker sond ur nappflaska, han har ibalnd ätit nåt, nån makaron eller nåt annat 3 ostbågar är hans rekord tex, men han börjar inte äta för det, min högsta önskan är att han ska bli en vanlig matvägrare som bara äter makaroner eller bara mackor det skulle verkligen kännas som en seger!
    Man kan inte göra så mycket, han får mat på tallriken men han får gå ifrån bordet när han vill och ingen kommenterar att han inte smakat, vad kan man göra?
    Han går oxå på ätträning på sjukhus men där gör man inget annat heller

• Tutuss

Ja, jag såg det men den tjejen ville inte ens dricka nåt, och på den kliniken var dom nöjda om men kunde få i sig flytande, tyvärr är ju inte jag nöjd med det, han gör ju det i nuläget, och eftersom han är "frisk" vill jag att han ska vara såpass normal att han stoppar i sig mat.

• Tutuss

Pontus kan äta han har ju som sagt ett rekord på 3 ostbågar, nån makaron eller nån slick på en smörkniv kan hända men det går iblnd flera veckor mellan "ättillfällena". Hur gammal är din tjej, Katie?
    Och han kan stoppa saker i munnen, han har inga fobier på det sättet, men han gör det bara inte, han har 2 äldre systrar och jag har aldrig städat undan smålego eller pärlor för hans skull...
    Olika resturanger har vi varit på så tyvärr...

• Tutuss

Han är ju 2år och 5 mån och väger ca 11kg 84 lång, han har gått upp och växt över förväntan den sista tiden, från 3 mån ålder som han låg 2 kanaler över mitten till ner på understa strecket och hårsmån till att läggas in för riktig sondmatn. För att jämföra som man kanske inte ska göra så vägde han stax under 8 kg och var 70 cm, men det bör ju tilläggas att han livnär sig på sondnäring, den extra näringsrika, så han ska ju få i sig det man ska, men han dricker inte speciellt mycket mellan 350-600 ml/ dygnet, det är inte mycket för en 2åring..
    Kul ändå att hon äter youghurt, det är ju på rätt väg!!

• Tutuss

Föresten dagis gjorde absolut ingen verkan för Pontus, han går 3 tim. bara för matens skull. Så jag tycker att du ska känna själv om du tror att kanske kommer han nån inverkan, isåfall prova!!

• Tutuss

Föresten dagis gjorde absolut ingen verkan för Pontus, han går 3 tim. bara för matens skull. Så jag tycker att du ska känna själv om du tror att kanske kommer han nån inverkan, isåfall prova!!

• Tutuss

Nej BUP har vi aldrig varit på men är inte det psykologer man pratar med där? Det träffar vi en varje vecka när han går på "ätträning", så psykologhjälp har vi redan.
    Jag tror faktiskt att vi slutat "bry" oss för länge sen, man tjatar inte i nästan 2 år när det aldrig gett resultat....Värst är nog bekanta om tror att bara han kommer till dom så kommer han äta, vilket aldrig sker....hittills iallafall

• Tutuss

Hej igen!
    Vad roligt för dom. Pontus har provat att göra den där PH-mätn. men han mådde så dåligt av att ha sonden i att dom avbröt, man ska ha den i 24 tim men han hade kväljn. hela tiden och satt framåtlutad dreglade och gnisslade tänder, så han hade den bara i 5 tim. och då gick det inte att avläsa nåt resultat tyvärr. Men han står just nu på Zantac iallafall, tyvärr har vi inte märkt nån skillnad...

• Tutuss

Hej igen!
    Vad roligt för dom. Pontus har provat att göra den där PH-mätn. men han mådde så dåligt av att ha sonden i att dom avbröt, man ska ha den i 24 tim men han hade kväljn. hela tiden och satt framåtlutad dreglade och gnisslade tänder, så han hade den bara i 5 tim. och då gick det inte att avläsa nåt resultat tyvärr. Men han står just nu på Zantac iallafall, tyvärr har vi inte märkt nån skillnad...

• Tutuss

Nej, han äter fortfarande ingenting, iochför sig tror jag inte på nån snabb förvandling nu, han är ju 2,5 år och aldrig ätit så mycket som en smakport. det blir mer och mer en psykologisk grej samtidigt. Så länge är det sondnäring som gäller. '
    Hörde idag att ev. ska hans Zantac dos ökas, eller byta till Losec, som ska vara lite vassare. Får se han ska tillbaka till doktorn på mån.
    Hoppas på lite under! Man vet ju aldrig, det kan ju hjälpa..

• Tutuss

Ja, men hon ville inte dricka heller, kliniken var nöjd om man bara kunde livnära sig själv, drinkar var godkänt. Dessutom hade hon ett autistiskt drag.
    Pontus har dom verkligen undersökt men inte hittat några fel..

• Tutuss

Hej
    Ja det är verkligen jobbigt, man kan ju inte göra nåt, Pontus går ju på matträning på sjukhuset, men hittills utan några framsteg, men där misstänker dom att han har haft en kraftig reflux, som har växt bort eller nästan. Och nu sitter hans matbeteende så djup rotat så det kan dröja lång tid innan vi tycker att vi märker nåt resultat, det är ju veckor mellan hans matförsök så jag vet faktiskt inte vad man ska ha för mål om man nu överhuvudtaget ska ha nåt,
    En skillnad mellan era små är väl att Pontus aldrig behöver vara hungrig, och jag vet ju att han får i sig allt han behöver genom sondvällingen.

• Tutuss

Tack lillElis
    Pontus har nu fått Losec. Jag hoppas på underverk!!!

• Tutuss

Losecen funkar bra tror vi på det viset att han inte kräkts på 12! dagar, han har ätit den i 14. Förut gick det absolut aldrig mer än 5 dagar i bästa fall annars ett par ggr dagligen. Vi vågar inte hoppa jämfota ännu men kanske....Men just själva ätandet är forfarande obefintligt
    nutra: hur gammal är din dotter? Vad gör dom på er matträning? Vad säger dom?Har dom några tips?Har hon ätit nångång?Får hon nåt tillägg?
    katie:
    Ja kom gärna med mer info, jag har hört talas om det och det stämmer med åldern för Pontus också, han var 3 mån när han slutade äta. Jag har iochförsig svårt att ta åt mej det där med att truga för mycket, Pontus är mitt tredje barn och jag har varit väldigt cool, de andra två har inte haft några som helst problem så jag har verkligen trott att han inte varit mogen sen insåg man snabbt att det är ingen ide att hålla på med smakportioner, han har aldrig öppnat munnen till någon sked, så jag har väntat på att han ska äta själv. det har ju hänt ett fåtal gånger att han smakat på nåt så jag vet ju också att han inte har nån slags fobi, men sen är det ju nåt fel ändå...

• Tutuss

Vi är också på sös Pontus har fått ny sköterska som heter Ingela, tidigare hade han Ewa som har slutat, sen är de Britt också som ni antagligen har också eller finns det fler?
    Han satte eller rättare sagt hostade upp allt fast han råka svälja när han var mindre, men det händer inte så ofta nu. Vi gör inte så mycket annat än kommer dit och de serverar ostbågar, en gång har han smakat dom sen vi började gå där, i aug förra året, Pontus har inga andra fysiska fel vad dom kunnat hitta ännu i varje fall och han har inga fobier med att ta maten i munnen han gör det bara inte, det är psykologiskt fast på ett annat sätt. Så dom har väl inga direkta tips till oss just i nuläget han har inte den där lusten som du pratar om, hans viktkurva har iallafall ändrats till det positiva sen vi började där, och dom hoppas väl att med den så kommer lusten, man måste växa och få i sig tillräckligt med näring för att tycka livet är roligt, och få den där lusten, sen tror dom att han har haft reflux, och därför har dåliga accosiationer till mat och han måste prova 100 000 gånger innan han tror på att han kan äta och det går ju veckor mellan gångerna han provar, då tar det tid...
    Han vågar alltså prova nån gång i bland men det betyder inte att han smakar på samma sak en gång till!

• Tutuss

Ok, vi har inte hittat nåt han visat intresse för ännu, inte godis glass grädde saft eller nånting helt enkelt, han får allt han ber om men det stoppar där. Refluxen märkte jag inte nåt av han sov bra på nätterna har varit en väligt "snäll" kille inte varit gnällig av sej eller nåt, han kräktes inte heller speciellt mycket när jag ammade honom men och andra sidan slutade han mer eller mindre att äta vid 2-3 mån så han hade inget att kräkas....Men en gång sökte jag för att jag inte trodde han kunde andas, så fort han la sig på rygg drog han sig i halsen, böjde huvudet bakåt och gnällde, då sa doktorn att det var nåt ticks han börjat med, men de på Sös säger att det är ett väldigt tydligt symptom på reflux. De var länge inne på cystisk fibros pga hans viktkurva och att han har en hosta som aldrig försvinner, men efter många undersökningar så har han kommit vidare, först till barngastro på huddinge, med en massa undersökningar. Den sista undersökningen han gjorde var PH-reg. men han mådde så himla dåligt att dom var tvungna att avbryta efter 4 tim. och det var för kort tid för att kunna analysera. Och dom tror han kommer reagera lika om han försöker göra det igen så det är ingen ide.

Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!