• Katie

Matvägran på "riktigt"!!!

Usch då..är det vår framtid?? Har en tjej som livnär sig på välling. Går också till barnkliniken och hon är utredd för allt men man hittar inget fel. Hon är också en sådan som inte sätter saker eller fingrar i munnen. Verkar vara livrädd om sin mun. All mat som kommer med sked är fruktansvärt..skrik och skrän..

• Katie

Tutuss: Hon är 13 mån. Har matvägrat sen hon var 3 mån. då fick hon RS-viruset och började flaskvägra. Sen dess har det varit ett riktigt hel*ete!!!

Rekordet för oss är nog 300 ml välling i dygnet! Inget annat!

Nu dricker hon ca 600 ml välling i dygnet. Får i sig nån makaron och lite söt yougurth om hon har en bra dag.

Matvägran har vi fått höra skulle vara psykiskt! Till en stor del föräldrarnas fel..jätteroligt att höra Jag fattar inte vad som har gått fel. Ok vi kanske trugade med ersättningen när hon hade RS-viruset och inte åt nåt alls. Men att det skall få spöka flera år framöver kan jag inte förstå???!!!! Och hur skall man göra för att bryta cirkeln? Dagis?

Just nu äter vi på golvet. Hon vägrar sitta i matstolen. Har egentligen aldrig gillat matstolen men nu är det tvärstopp. så vi sitter på golvet bland alla leksaker och stoppar i henne lite brödbitar och så..

Det ÄR jobbigt! Dom som har matglada barn kan aldrig förstå

• Katie

Har startat en annan tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m14064924.html

Upptäckte häromdagen att riktigt söt yougurth går ner..peppar peppar.. Alltid när vi tror nåt så vänder det..

Hur mycket väger eran kille?

Vi upprätthåller vikten med massor av grädde och rapsolja! Vi fick ett berikningsprogram från dietisten som vi följer. Jag har tom i vispad grädde i yougurthen hon äter just nu (delikatessyougurth).

Jag brukar säga "om hon lär sig äta makaroner och köttbullar så får hon äta det tills hon är 15". Skulle vara överlycklig då!!

Min mans brorsdotter äter också skruttigt, hon är 2.5 år. Så det verkar ligga i släktet så att säga..

• Katie

Här har det blivit värre och värre dom senaste 2 veckorna. Befarar att vi också slutar som er "pippilottan" somskrev ovan.

Idag: 120 ml välling, 3 tsk ris, 1/2 port. gröt, ngr tsk yougurth, 160 ml välling.

En del kanske tycker det är mycket..

Vi har varit till Barnkliniken men dom hittar inget fysiskt fel på henne. Dom tyckte bara att vi skulle fortsätta försöka. Men varje måltid är en kamp, hon skriker och protesterar, skall inte sitta i matstolen. Man hittar på nya knep varje dag för att få i henne nåt.

Hon är 15 mån och väger kanske kring 8900 g och ca 78 cm.

Vi har i MASSOR med rapsolja och grädde i all mat. Det är väl det som gör att hon någorlunda ökar i vikt.

• Katie

Min mamma har precis hittat en artikel som handlade om matvägran. Dom har börjat forska i detta nu på allvar. Fanns många punkter i artikeln som passade in på våran dotter. Tex poblemen börjar mellan 2 mån - 3 år. Utvecklas snabbt på överiga plan men vägrar mat. Känner ingen hunger, kan vara utan mat i flera timmar och äter sen pyttelite. Ofta trotsig och är envisa.

Dom kallade det för nån slags matstörning hos småbarn, typ anorexia för småbarn.

Största felet var dåligt samspel mellan föräldrarna och att man trugat för mycket.

Ska få artikeln postad till mig. Kan återkomma med mera info från artiklen senare!

Svar på tråden Matvägran på "riktigt"!!!