• Anonym (Nyfiken)

Varför röka?

Jag har aldrig rökt och tänkte bara av ren nyfikenhet passa på att fråga er som röker några saker som kanske är självklara för er men inte för mig.

Varför fortsätter man röka egentligen? Är det bara pga av beroendet eller finns det andra orsaker?

Hur väljer ni cigarettmärke? Är det stor smakskillnad mellan olika märken? Är "vanliga" cigaretter mycket starkare än light-cigaretter?

Hur känns det när man drar in röken? Går det att beskriva?

• Svar på tråden Varför röka?
  • piixelslyna

Oj. Många frågor

Varför man fortsätter? Ja, jag har fortsatt för att jag är beroende, röker jag inte så saknar jag den rörelsen med handen liksom. Det ÄR en gemenskap att röka, jag har träffat och lärt känna såå många personer genom rökningen.
    Typ "Har du en tändare?" "Javisst" "Tack så jätte mycket, hur är läget med dig då?" och så fortsätter det.

När man börjar röka så röker man oftast många olika märken, man frågar kanske kompisar om dom bjuder på en cigg osv, sedan så fastnar man för ett märke, och ja, det är stor skillnad i smak!

Hm, jag kan nog inte förklara hur det känns att dra i rök, och det är inget jag rekomenderar dig att prova heller!

Klubbor förgyller dagen
  • piixelslyna

Vad luddigt det blev, hoppas du fick svar på någon fråga eller så iaf.

Klubbor förgyller dagen
  • Anonym

Röker av "gammal vana". Funderat på vad man ska göra i stället . Röker menthol för jag tycker att det känns lite friskare i munnen. Om jag röker en cigarett utan menthol mår jag illa.

• Anonym (sisi)

testa att röka vattenpipa - ofarligt, så vet du hur det känns att dra in rök! Jag började röka för att det såg häftigt ut! INGEN börjar röka för att det smakar gott första gången! Tyckte också att det lät häftigt att ha en sån där lite hes röst. Det får man inte på några år kan jag säga...haha!
    Ja, det är skillnad på light och vanliga...rökte prince light...det var riktigt obehagligt att röka en marlboro röd, exempelvis. Tror det tog någon månad åtminstone innan det fysiska beroendet satte in.
    Men vet du vad? Turligt nog blev jag gravid - och därmed var det TVÄRSTOPP med allt vad nikotin heter!!! Det finns nog inga som är så emot tobak, som vi som en gång har lyckats sluta!! Jag är SÅÅ glad och stolt över mig själv. Vi kan ju verkligen intyga att det VISST går att sluta, oavsett vad alla andra rökare gnäller om. De tycker så förbannat synd om sig själva, det gör man. Extra glad över att jag har slutat är jag då jag träffar svärfar- rökare, 60 bast och orkar knappt göra någonting pga KOL...men tror ni att han slutar röka? Nejdå!

Hihi, ursäkta min långa utläggning i slutet....Det var ju inte riktigt det du undrade om..KRAM

• Anonym (orökt)

En ickerökare som faktiskt ställer frågor som inte är anklagande/nedvärderande mot rökare. Du måste vara en ovanlig människa?!

• Tella

Kan väl bara säga: Om du klarat dig från att prova, gör det inte !
    Man fastnar lätt i det, sedan är det värre att sluta

• Taffer

Jag har alltid varit mot ciggareter och nästan hatad d, men för nått är sen började jag feströka Var jag nykter var d skitäckligt men när jag hade druckit lite kudne jag tycka d var gott. Som tur é så blev jag gravid och slutade festa, och då blev d inget feströkande heller..

• Koff

Jag röker för att jag inte riktigt kommit till den punkten där jag verkligen verkligen vill sluta. Är på gång men inte riktigt än. Beroendet är det lättaste att övervinna för min del, vanan och viljan är svårare att komma över.

Jag valde mitt nuvarande märke för att jag då tyckte att det var coolt, nu gillar jag själva smaken och styrkan. Jag växlar mellan tre olika märken beroende på vad affären kan erbjuda. Skillnaden mellan märken är stor tycker jag.
    Min mammas cigg smakar papper, inte så gott.

Hur känns det när man drar in röken? Går det att beskriva?

Känns som att dra ner avgaser i lungorna ungefär, fast inte fullt så vidrigt förstås.
    För mig är det en ren njutning när jag är riktigt röksugen, röker jag bara för att röka är det inte så himla trevligt.

Frågan är bara varför man fortsatte röka efter att ha stått och spytt i vasken efter första halsblosset. Riktigt korkat gjort, dumma kompisar som påverkade mig.

• piixelslyna
    Anonym (sisi) skrev 2006-11-02 12:55:53 följande:
    testa att röka vattenpipa - ofarligt, så vet du hur det känns att dra in rök! Jag började röka för att det såg häftigt ut! INGEN börjar röka för att det smakar gott första gången! Tyckte också att det lät häftigt att ha en sån där lite hes röst. Det får man inte på några år kan jag säga...haha! Ja, det är skillnad på light och vanliga...rökte prince light...det var riktigt obehagligt att röka en marlboro röd, exempelvis. Tror det tog någon månad åtminstone innan det fysiska beroendet satte in. Men vet du vad? Turligt nog blev jag gravid - och därmed var det TVÄRSTOPP med allt vad nikotin heter!!! Det finns nog inga som är så emot tobak, som vi som en gång har lyckats sluta!! Jag är SÅÅ glad och stolt över mig själv. Vi kan ju verkligen intyga att det VISST går att sluta, oavsett vad alla andra rökare gnäller om. De tycker så förbannat synd om sig själva, det gör man. Extra glad över att jag har slutat är jag då jag träffar svärfar- rökare, 60 bast och orkar knappt göra någonting pga KOL...men tror ni att han slutar röka? Nejdå! Hihi, ursäkta min långa utläggning i slutet....Det var ju inte riktigt det du undrade om..KRAM
    Där kan jag inte hålla med dig, att röka vattenpipa och att röka cigg känns inte alls likadant. När man röker cigg så drar man halsbloss, det gör man inte när man röker vattenpipa.
    Klubbor förgyller dagen
  • Koff

"det gör man inte när man röker vattenpipa."

Det gör jag.

• piixelslyna

hahaha okej.

Klubbor förgyller dagen
  • Anonym (Nyfiken)

Tack för era svar! Alltid blir jag väl lite klokare i alla fall...

Jag vet inte riktigt varför men jag har länge varit fascinerad av rökning trots att jag aldrig har rökt. Det är ju något man aldrig pratar om egentligen bortsett från alla predikningar om hur farligt det är. Samtidigt är ni ju väldigt många som röker och jag tycker det är intressant att det verkar finnas så många olika sätt att röka på t.ex - olika stilar typ...

Som sagt, här verkar man aldrig prata om rökning annat än i negativa termer men jag har sett att det finns tyska sidor där man jämför olika cigarettmärken o.s.v. Kanske kan vara av intresse för er som röker...

www.ciao.de/search.php&TopCategory=202906

• Anonym (Nyfiken)

Äsch... Hela adressen kom inte med... Men testa att sök på ett cigarettmärke, om ni förstår tyska förstås...

• Anonym

Tella skrev:

"Kan väl bara säga: Om du klarat dig från att prova, gör det inte !
    Man fastnar lätt i det, sedan är det värre att sluta "

Jag har provat att röka enstaka gånger från mellanstadiet upp till ca 22 år. Ungefär en cigg/år.

Varje gång har jag tyckt att det smakar äckligt. Man stinker osv. Idag är jag 30+ och kommer sen 22 års åldern troligen aldrig mer att ens hålla i en cigg. Definitivt inte att röka.

Det räcker med att jag i olika situationer får i mig andras gifter som jag inte vill ha.

• Anonym

Helt ofarligt att förka vattenpipa är det inte!!
    Detta kommer från "fråga doktorn":
    Är det farligt att röka vattenpipa?
    Det är vanligtvis tobak som används i vattenpipa. Den är dock lite annorlunda än vanlig tobak eftersom den ofta är smaksatt med till exempel äppelsmak.
    Vattenpipan används oftast efter maten eller när man ledig för lite avkoppling.
    Vattenpipan fungerar så att röken kyls ner så smaken av nikotinet inte ska kännas. Det är inte farligare att röka vattenpipa jämfört med att röka vanliga cigaretter.

+ Detta från: www.illvet.se/Crosslink.jsp&a=1218&id=6027_3
    Är det mindre skadligt att röka vattenpipa?
    På semester i Egypten såg jag många som rökte vattenpipa. Är det för att vattnet filtrerar bort skadliga ämnen, eller smakar det bara bättre?
    Vattenpipan uppfanns i Indien för omkring 300 år sedan och spred sig därifrån till Mellanöstern. I många år har bruket av vattenpipa varit på tillbakagång, men under senare år har intresset blommat upp igen, inte minst i Egypten. Medan vattenpipor tidigare var förbehållna män, är nu många caféer fyllda med unga, välutbildade kvinnor, som skvallrar, dricker och röker vattenpipa. Anledningen är emellertid mer socialt än hälsomässigt betingad. Man är vanligtvis flera om att dela en vattenpipa, och det tar ungefär en halvtimme eller mer att röka ett 'stopp', liksom det normalt tar 10-15 minuter att göra vattenpipan klar. Det ger massor av tid för att prata, dricka och spela backgammon. Förbränningen hålls igång med träkol, och röken från tobaken sugs ner genom den vattenfyllda kolven och kyls på så sätt av. Det innebär att den känns sval och mjuk. Ofta är olika smakämnen tillsatta till tobaken. Hälsovårdsmyndigheterna i Mellanöstern är allt annat än förtjusta i det nya modet. Även om det sker en viss filtrering av röken, när den bubblar genom vattnet, som så småningom blir helt brunt, är det bara en mindre del av de skadliga ämnena som hålls kvar. Utöver tobakens vanliga skadeverkningar kan vattenpipor också sprida tuberkulos och andra smittosamma sjukdomar, när flera personer röker från samma munstycke.

Svar på tråden Varför röka?