Jag kan med 90% säkerhet säga att det är samma som jag har. Atropiskt exem. Det beror på för mycket dusch/bad (jag får bara duscha max 1 ggr per v enligt min läkare, men duschar mer), svett, stress och yttre påverkan såsom rakning, skav från kläder osv. Ju mer du kliar desto värre blir det. Gå till läkare, du kommer att få utskrivet någon form av cortison, tex Elocon och en mjukgörande kram att smörja ofta med. Jag har ordinationen att helkroppssmörja mig med cortison 1ggr per vecka samt på de partier som kliar för tillfället. Mjukgörande 2-3 ggr per dag samt efter dusch på vintern och lite mer sällan på sommaren. Har även fått Tavegy utskrivet för att minsa klådan, som ju blir vätte på kvällen då man slappnar av...
Jag har haft problem med detta sedan jag ver liten och det kommer ursprungligen från ett anlag för böjvecksexem. Min son har nog tyvärr fått det samma, 20% ärftlighet. Jag hade svåra problem när jag var liten på baksidan av låren, stora öppna sår och fick så sitta i bad av en blå vätska som heter gentadinblått el liknade. Sedan jag började raka mig i tonåren har problemen även uppstått även där, speciellt då stubben precis är på väg att växa ut. Rakar mig numer bara då jag verkligen behöver. Har ärr på benen, fläckvis som kommer av klåda som ser ut som din. Har även på vintern problem med övre delen av ryggen som utsätts särskillt för uttorkning vid duschning.
Jag hoppas du får hjälp av din läkare. Ignorera inte detta, det blir bara värre och värre om man inte behandlar. Jag tycker att det blir värre varje vinter. Hör av dig så jag får reda på om jag har rätt! Är nästan helt säker! Lycka till!