• Rastafairy

Vad är detta? - Utslag på ben.

Tittar ni i mitt galleri er ni bilder på mina ben. Aj säger jag..vad fan är det som kliar! Det kliar så ja tror ja skall bli gaaaalen och nu har de spridit sig lite upp på låret med..det blir som vita prickar som kliar och sen kliar ja sönder de efter några dagar och de blir till röda kliande prickar. Värst är det efter ett varmt bad då de slår upp verkligen och blossar rött nästan.

Har haft såhär i omgångar sen ja va typ 13 år eller nått...smörjer o smörjer så avsaknad av fukt kan det inte vara.
    Dagtid kliar de nästan inte alls men på kvällen blir ja TOKIG på hur länge ja måste ligga och klia.

• Svar på tråden Vad är detta? - Utslag på ben.
  • kingkong

min kompis hade något likande, hon hade något virus i kroppen som hon inte tålde, som visa sig som utslag på benen..helskumt...!!

• Lepa

Jag har oxå sådana vita prickar som jag kliar sönder...fast det ser värre ut hos dig! Har haft mycket problem med eksem när jag var mindre så jag tror att det kan vara att jag har lite "känslig" hud! Jag brukar peela med en mjuk peeling o sen smörja in mig ordentligt...Men jag tycker du ska gå till en hudterapeuft. Rakar´, vaxar eller epileeerar du benen?

• Rastafairy

ja rakar men inte ofta..ofta är de bättre när jag rakat mig! Men när ja har håriga ben kliar det mera...weird :S

• Lepa

mm, så är det för mig med. använder en epilator (alltså man drar ut håren med en maskin) o när jag har nyrakade ben är det helt ok men när håren börjar växa ut kliar det så in i helskotta! tror att det kan ha o göra med att det blir små innebrännare pga av att håret inte kommer ut varav det blir små prickar som kliar. försök o peela med o utan kräm o se om du ser förbättring!

• obelix

Inte en aning kolla upp det det kanske finns nått enklet som hjälper...

Vad är graviditets klåda då?? det är inget sånt?

• Rastafairy

ja har ju inte vart gravid sen ja va 13 år hehe

varje sommar har det blivit värre o nu under graviditeten med.

• Trekidz

Svårt att säga sådär vad det kan vara , men gå till dr och få det kollat om det inte försvinner snart. Prova att smörja på lite kylbalsam för klådans skull spec på natten & undvik att riva hål, det är grogrund för bakterier med öppna sår. Har du barn sen innan? Inte svinkoppor el liknande? Ingen feber?

• Rastafairy

nej inte är det svinkoppor inte..nupp har ingabarn...ingen feber..har alltså haft dessa symptom om somrarna under fera ÅR.
    jättejobbigt..känns som de reagerar på värme (i varmt vatten i badkaret och på kvällen under täcket)...finns de nått som heter värmeutslag??

• Lepa

japp det finns det, jag hade i några sommrar värmeutslag. Men det var på bröstet o det var små små vita prickar med rinnande var i! detta fick jag när jag svettades fick då kortison som inte hjälpte så jätte mycke. Men åkte iväg till spanien o jobbade ett tag o där gick jag till apoteket o fick värsta dunder salvan!

Jag tycker att du bokar tid hos en läkare!!!

• nathis

Boka tid hos läkaren, allt brukar bli värre me utslag och liknande vid graviditet. Ja har levt me eksem hela mitt liv men nu när ja väntar barn fick ja plötsligt varande bölder och de kom vättska ur (var)Dessa spred sig till alla fingrar å gjorde fruktansvärt ont, av läkaren fick ja pencillin å kortisonsalva och nu är det borta så ring läkaren innan de bli värre. Lycka till!

• Jennaz

Jag kan med 90% säkerhet säga att det är samma som jag har. Atropiskt exem. Det beror på för mycket dusch/bad (jag får bara duscha max 1 ggr per v enligt min läkare, men duschar mer), svett, stress och yttre påverkan såsom rakning, skav från kläder osv. Ju mer du kliar desto värre blir det. Gå till läkare, du kommer att få utskrivet någon form av cortison, tex Elocon och en mjukgörande kram att smörja ofta med. Jag har ordinationen att helkroppssmörja mig med cortison 1ggr per vecka samt på de partier som kliar för tillfället. Mjukgörande 2-3 ggr per dag samt efter dusch på vintern och lite mer sällan på sommaren. Har även fått Tavegy utskrivet för att minsa klådan, som ju blir vätte på kvällen då man slappnar av...

Jag har haft problem med detta sedan jag ver liten och det kommer ursprungligen från ett anlag för böjvecksexem. Min son har nog tyvärr fått det samma, 20% ärftlighet. Jag hade svåra problem när jag var liten på baksidan av låren, stora öppna sår och fick så sitta i bad av en blå vätska som heter gentadinblått el liknade. Sedan jag började raka mig i tonåren har problemen även uppstått även där, speciellt då stubben precis är på väg att växa ut. Rakar mig numer bara då jag verkligen behöver. Har ärr på benen, fläckvis som kommer av klåda som ser ut som din. Har även på vintern problem med övre delen av ryggen som utsätts särskillt för uttorkning vid duschning.

Jag hoppas du får hjälp av din läkare. Ignorera inte detta, det blir bara värre och värre om man inte behandlar. Jag tycker att det blir värre varje vinter. Hör av dig så jag får reda på om jag har rätt! Är nästan helt säker! Lycka till!

• Jennaz

Kan tillägga att atropiskt exem visar olika symptom hos olika personer. Vissa blir bättre på vintern, andra sämmre...

• Jennaz

Stavar jag värre än en kratta, skulle nog ha läst igenom mina inlägg innan jag sände iväg dem!

• Rastafairy

hej!

Ja de låter onekligen som samma typ av besvär. jag badar/duchar varje dag...men smörjer mig med både olja o hudkräm i omgångar nästan varje dag.

Min bror fick sitta i såntdär bad med..som va brunlila typ. Tavegyl har ja ätit förr.

MEn att ducha o bada En gång i veckan!! my god...nej..ja som älskar ett varmt bad för ryggen och de är så avslappnande...suck.

Skall nog kontkata läkare...men vad kostar det att gå till läkare i dag om man är över 20? har inte gått annatä n när de va gratis förr.

• Rastafairy

Vill säga att ja också har massa ärr efter sår på benen..de är bara på benen men smyger sig upp mot låren i blnad med..blä..ycker det är så jobbigt...det enda som kan hjälpa är att ja har på lite saliv på de ställen där de kliar som värst..må låta äkcligt men klådan brukar stillas.

• Jennaz

Rastafairy, Du är precis som mig. Jag bara måste duscha varje dag. Det hjälper inte att smörja ens 10 ggr på en dag när det är som värst! Eloconen hjälper genom att vara klådstillande. Om huden får var ifred blir den bättre. Använd bara mjuk bomull, närmast kroppen och klä dig inte för varmt!
    120kr kostae allmänläkarbesök här i Thn!

Svar på tråden Vad är detta? - Utslag på ben.