• Indianica

Bra recept till torskblock existerar det?

Där jag bor existerar i stort stet bara sådana där torskblock samt fiskpinnar i affären (maken ogillar tyvärr lax *grrrr*) Nu har jag ALDRIG lyckats göra någon fiskgryta eller dylikt som blivit gott av torskblock igår provade jag med en mix, pesto som man skulle blanda med smör&vatten och lägga på blocket, som blev "sådär", så nu börjar jag bli DESPERAT! FINNS dte något idiotsäkert gott att göra av torskblock elle rär det bara att glömma????

• Svar på tråden Bra recept till torskblock existerar det?
  • Miss Upsey Daisey

foliepaket i ugn med tomat, lök, örter eller vad man än vill ha.

Så kan man ha på lite fiskbuljong så det blir som en "gryta" i paketet.

smaskigt!

• Lidenborg

1 torskblock
    1 gul lök
    3 dl grädde
    ketchup
    salt och peppar

Fräs löken i smör, skär fisken i kuber. Lägg ner den med löken och låt den gå med en stund. Den ska inte få färg. Salta och peppra. Häll därefterpå grädden och rör ut ketchupen. Låt sjuda ca 15 min på svag värme. Servera med kokt potatis och ärtor.

Superenkelt och jättegott! =)

• Danbala

Har ni inte åtminstone Hoki!?

Själv tycker jag det godaste faktiskt är att bara koka det, och äta med potatis, broccoli och hollandaisesås...

Men i "Vår kokbok" finns ett recept med ett täcke av rostbröd och vitlökssmör och ost, eller så - det är ganska gott.

[...fnord...]
  • Shannara

Hahahaha

Jag ska laga till torskblock idag... Och vi tycker de e gott... *ler*

Jag tar de frysta torskblocken å lägger på folie, sen saltar å pepprar jag och häller på ärtor å smör. Gör ett paket av det hela och ställer in det i en ungssäker form i ugnen på 175 grader i två timmar (har två frysta block på varann). När det är klart så tar jag spadet som blir och gör sås av det genom att hälla i grädde, redning, några pressade ärtor och räkor...

To the world you may be one person, but to one person you may be the world.
  • Lucifer

1 creme bonjour-ost gräslök eller annan valfri smak

1 2dl lätt creme fraiche

tomater

vitpeppar

svartpeppar

salt.

tillaga i 225 grader i 20 minuter cirka.

• MammaFia

Det finns mycket gott att göra

1)
    Skär det nästan tinade torskblocket i ca 2 cm tjocka skivor. Lägg dem sen i en ugnsfast form, lite snett. Salta å peppra.
    Klicka potatismos (med ett ägg i) tätt runt om. Om du vill ha det riktigt snyggt kan du spritsa ut potatismoset i fina högar.
    Gör en sats Hallandaisås å häll över fisken och ställ sen in i ugnen i ca175 grader i ca 40 min.

Garnera sen med räkor å dill!
    Supergott!!! Blir snyggt oxå, så det passar bra som bjudmat.

2)
    Skär det nästan tinade torskblocket i 2 cm tjocka skivor och linda bacon runt varje bit. Lägg dem i en ugnsfast form å ställ in i ugnen i 15 min på 200 grader.
    Koka potatis å broccoli å gör mos av det. Vill du ha det fettsnålt, så gör på kokvattnet.

Den här rätten blir riktigt saftig, så man behöver inga såser till. Servera med sallad å ev kokta grönsaker.

eller... Varför inte göra egna fiskpinnar?
    Det är bara att dela torskblocket i lagom stora bitar (när det nästan är tinat) å sen panera med den kryddblandningen ni tycker om.

Smaklig spis!

Le
  • Miss Upsey Daisey

ah, glömde...

en variant på Danbala's tips..

Kokt torsk, potatis och äggsås! *mumsfilibabba*

• Lovely Rita

Jag brukar göra fiskgratäng av torskblock (eller sej).
    Jag smörjer en form, lägger i blocket fryst, saltar och pepprar (vitpeppar) och strör över finhackad lök. Gärna scharlottenlök. På med några klickar smör eller margarin. Ovanpå det har jag oftast skivade färska champinjoner och ibland squashbitar. In med det i ugnen, 175-200 grader tills det känns lagom (låter enkelt, eller hur?). Sen tar jag ut formen och häller på 2,5 dl matlagningsgrädde och ibland lite matlagningsvin. Ibland saltar jag lite till, det beror på hur mycket jag saltade fisken från början. In ett tag till i ugnen. Jag äter den oftast med potatismos, men man kan ta vad man vill.
    Gott!
    Synd att jag inte har grädde hemma, annars hade jag gjort det till middag idag.
    Hoppas du kan tolka mitt röriga recept. Lycka till!

• Danbala

...men det är dumt att äta torsk - de håller ju på att dö ut!

*älskar torsk*

[...fnord...]
  • MammaFia

Måste tillägga att barnen älskar båda rätterna

Le
Svar på tråden Bra recept till torskblock existerar det?