• Indianica

Bra recept till torskblock existerar det?

Där jag bor existerar i stort stet bara sådana där torskblock samt fiskpinnar i affären (maken ogillar tyvärr lax *grrrr*) Nu har jag ALDRIG lyckats göra någon fiskgryta eller dylikt som blivit gott av torskblock igår provade jag med en mix, pesto som man skulle blanda med smör&vatten och lägga på blocket, som blev "sådär", så nu börjar jag bli DESPERAT! FINNS dte något idiotsäkert gott att göra av torskblock elle rär det bara att glömma????

• Svar på tråden Bra recept till torskblock existerar det?
  • gnorkis

jag som hade planer på att lämna göteborg framöver. haha då ska jag kolla noga så att det finns färsk fisk att få tag på där vi ska bo annars flyttar jag inte dit... huh för fiskpinnar

• forever love

torskblock. grädde skivade tomater salt o peppar..koka ihop grädden olägg i fisken o tomaterna så det blir varma...

ops glömde skivad purjolök...ska det oxå vara i=9

servera m kokt potatis..

• kimigrubisic

köp sådan franskgratäng mix knorr tror jag bara blanda med smör och vattan lägg över helt underbart god med kokt potatis till kanske man skulle ha till middag själv i dag.

• annca

Här i Linköping finns visserligen oftast färsk fisk att få tag på. På en par av stormarknadena (Ica MAXI, Ica Signalen), i en av affärerna nere på stan (Lucullus) och i fiskbilen som är öppen ett par dar i veckan...(utanför Coop och kanske nån mer stans...)
    Och man vet aldrig vilken sorts fisk de har.
    Kan man inte ta sig till Tornby, Ekholmen eller centrum är man hänvisad till fryst fisk...

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Indianica

OHHHHH! Mycket att läsa här, tack alla. Och näe, vi HAR inte färsk fisk här. Bor i norrlands inland, enda sättet är att ge sig ut till sjöss och jag har ingen båt

• Indianica

1 creme bonjour-ost gräslök eller annan valfri smak

1 2dl lätt creme fraiche

tomater

vitpeppar

svartpeppar

salt.

tillaga i 225 grader i 20 minuter cirka.

----------------------

Lucifer: Antar att man ska röra ihop ovanstående och lägga på torskblock då eller...?

• Josefin86

Lägg ett torskblock i en form...häll över grädde, purjolök, senap (kan du blanda i grädden innan du häller över det, salt och peppar!

• Comedia

annca,

jag testade ditt första recept idag, fast jag använde lax istället för torsk. Slängde i färska champinioner, räkor och sparris, och Kelda citronsås på det. Blev SUPERSMARRIGT!!

Tack så mycket för ett nytt favoritrecept!!

• annca
    Comedia skrev 2006-11-02 20:36:36 följande:
    annca,jag testade ditt första recept idag, fast jag använde lax istället för torsk. Slängde i färska champinioner, räkor och sparris, och Kelda citronsås på det. Blev SUPERSMARRIGT!!Tack så mycket för ett nytt favoritrecept!!
    Så lite så! Kyss
    ~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • cruZZe

Har 2st lättlagade recept som jag själv gillar.

1) Ta fram torsken och låt tina en timme på diskbänk, låt inte tina helt. Vispa ihop 2st ägg med lite salt tills det är luftigt. Häll upp ströbröd i en skål. Skär torsken i ca:1cm tjocka skivor och doppa i ägget sedan i ströbrödet. Stek sedan på strax över medelhög värme. Voila hemmagjorda finskpinnar som är betydligt godare än köpta.

2) Vispa lätt ihop grädda (3-5DL) med kaviar, salt och peppar. Mängden kaviar beror på smak och tycke. Lägg ett tinat torskblock i en ugnssäker form. Häll ver gräddblandningen och kasta in i ugnen på 200grader. När fisken är ljus rakt igenom (kommer inte ihåg tiden helt) är det klart. Servera gärna med pressad potatis.

• delifi2

Jag brukar göra en enkel fiskgratäng.

Kör ihop pulvermos, smaksätt

Lägg fiskblock i en gratängform

Spritsa ut mosen RUNT OM fisken

Gör en färdig sås

Häll på såsen på fisken

Graninera ett tag tills mosen börjar få färg

Kommer aldrig ihåg hur många gradeer jag sätter den på eller hur länge den ska vara inne

• HasseH

En god medelhavsig gryta:

potatis och lök skärs i lagom munsbitar och kokas i grönsaksbuljong. När det är nästan klart har man i torsk el likn fisk i 2cm-kuber, klyftade färska tomater (ganska mycket!), skivad vitlök (också ganska mycket) och en kruka färsk basilika - finns inte det så testa med fryst. Krydda med salt & peppar och häll på grädde efter smak. Vår familj gillar denna gryta, även hon som bara är två år.

Svar på tråden Bra recept till torskblock existerar det?