Nåt gott med LAX???
Nån som har ett suveränt recept på lax? Ska bjuda på det på lördag!
Tacksam för snabba svar!!
Nån som har ett suveränt recept på lax? Ska bjuda på det på lördag!
Tacksam för snabba svar!!
Strimla savoykålen fint och bryn den tillsammans med riven vitlök i smör. Salta och peppra. Dela laxfilén i fyra bitar. Kavla ut en smördegsplatta och lägg savoykål i botten. Lägg en laxbit ovanpå. Gör ett snitt i laxen och fyll med keso. Salta och peppra. Vik ihop "paketet" och limma ihop kanten genom att pensla med vispad äggula. Pensla även äggula på det färdiga paketet. Forma på så vis fyra portionspaket med inbakad lax.
Grädda i ugnen i ca 20 minuter på 220 grader. För att vara säker på att fisken blir lagom tillagad kan man använda en stektermometer. Fiskens innertemperatur bör då vara ca 48 grader.
Gott, snabbt och enkelt!
Fiskgryta med saffran och aioli
Sorry, mellanrummen försvann...
Här är mitt favorecept:
Lägg laxfiléer i en ugnsform. Pressa över vitlök, ha på lite ingefära (krydda el färskriven), häll på soja och slutligen honung (ev sweet chilisås). Gnid in detta på laxen. In i ugnen 225° i ca 20-30 minuter.
Koka under tiden potatis.
Gör en sås med gräddfil, småhackad rödlök, och en burk röd caviar/rom (eller vad det nu heter). Blanda ihop. Salta och peppra.
Servera en sallad till. Slutligen: Ät!!!
m lax e gott den här tråden läggs till favoriterna
Laxkotletter med Teriaky (hur sjutton det nu stavas) kryddning.
Jag gör denna rätt "lite på känn" därav inga mått. Blanda Teriakykrydda med matlagningsyoghurt. Lägg laxkotletter i smord ungsfast form strö över lite salt. Bred yoghurten över laxkotletterna. In i ugnen på 225 grader i 10-15 minuter och vips så har man världens godaste lax...det blir knappt enklare än så. Receptet ska finnas i ICA's Buffé tidning har jag för mig...
Ungsstekt lax i folie
Det här behövs till ca 4 personer
1- 1½ kg lax (hel fisk eller 2 laxsidor med skinnet kvar)
250 g champinjoner
½ stor purjolök
2 tomater
1 gul lök
1 knippe persilja
1 knippe dill
Salt o peppar
Sås:
2,5 dl. gräddfil
½ gul lök
1/4 gurka
1 msk.tomatpuré
Salt o peppar
Gör så här med fisken:
Hel fisk rensas och fileas.
Lägg folie på en plåt, lägg halva fiskfilén/en laxsida med skinnsidan
neråt, salta och peppra.
Skölj och skär alla grönsaker i små bitar. Lägg de småskurna grönsakerna
över fisken. Lägg den andra filén/laxsidan över med skinnsidan uppåt.
Salta och peppra. Täck över med folie. Låt steka i ugn på 175
grader i cirka 40-45 minuter.
Såsen:
Riv löken och gurkan, lägg i en skål och rör i tomatpurén. Salta
och peppra. Häll sist i gräddfilen och rör om.
Severas med kokt potatis och bröd.
lax i folie..
sätt vitlöksbitar i laxfileer in i folie och så i ugn
UNGSLAX MED ROMSÅS!
Jag brukar göra det på känn, så inga mått.....
1 bit lax med skinn på
dill
olja
salt
Romsås
Cremefraiche
majonäs
röd caviar (med bitar)
vitlök
Ta en ungssäker form, häll i olja, rikligt med salt och dill. Lägg laxen ovanpå med skinnsidan upp. Låt stå i ca 20-25 min
Koka potaisen undertiden.
Romsåsen så blandar du alla ingredienser och smakar av
Här är en länk: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m13973364.html
Hittade precis detta som låter gott:
Lax med pesto
4 port
600 g benfri laxfilè
4 msk pesto
1 krm salt
1 krm vitpeppar
100 g Arla Köket riven gratäng
Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Skär laxfilèn i 4 bitar. Fördela laxbitarna i en smord ugnssäker form. Bred ett lager pesto på varje laxbit. Salta och peppra. Strö över osten. Stek laxen mitt i ugnen ca 15 min tills den är genomstekt och fått fin färg. Servera gärna med kokt färskpotatis och en härlig sallad.
Mmm, nu har jag testat Lax med pesto och det blev supergott! Enkelt att laga var det ju också!
Puffar
Lax i ugn med citron & vitlök.
Jag pressar vitlök och droppar citronsaft över laxkotletter och sen skjuts in i ugnen.. supergott och jättelätt.
Möraste laxen får man om man lägger laxen med skinnsidan ner på grovsalt i en ugnsform. Stek i 200 grader 15-20 min, tills fisken är genomstekt (känn med en potatissticka).
Gör sedan en röra med 1 dl gräddfil, en finhackad avokado, ca 50 g rödlök, 50 g röd stenbitsrom, 1 msk citronsaft och salt o peppar.
Tagliatelle till.
Min absoluta favoriträtt...
wizz: Har du inga kryddor ovanpå?? Det lät iaf jättegott! Särskilt såsen!