• Kjekjo

Nåt gott med LAX???

Nån som har ett suveränt recept på lax? Ska bjuda på det på lördag!

Tacksam för snabba svar!!

• Svar på tråden Nåt gott med LAX???
  • Kimmi
    Inbakad lax med savoykål och keso
    Ingredienser
    Beräknat för 4 portioner
    0,5  huvud savoykål0,5  kinesisk vitlök600 g laxfilé4  smördegsplattor1 dl smaksatt keso, t ex chili1  äggula smör till stekning salt och peppar 
    Gör så här:

Strimla savoykålen fint och bryn den tillsammans med riven vitlök i smör. Salta och peppra. Dela laxfilén i fyra bitar. Kavla ut en smördegsplatta och lägg savoykål i botten. Lägg en laxbit ovanpå. Gör ett snitt i laxen och fyll med keso. Salta och peppra. Vik ihop "paketet" och limma ihop kanten genom att pensla med vispad äggula. Pensla även äggula på det färdiga paketet. Forma på så vis fyra portionspaket med inbakad lax.

Grädda i ugnen i ca 20 minuter på 220 grader. För att vara säker på att fisken blir lagom tillagad kan man använda en stektermometer. Fiskens innertemperatur bör då vara ca 48 grader.

Gott, snabbt och enkelt!

• litetknyte

Fiskgryta med saffran och aioli

4 personer 2 msk smör1 röd paprika i strimlor1 grön paprika i strimlor1/3 purjolök, strimlad1 fänkål i strimlor1 burk krossade tomater2 pressade vitlöksklyftor1 pkt saffran½ msk timjan½ msk dragon½ msk curry3 lagerblad1,3 l fiskbuljong3 dl vispgrädde2 dl vitt vin2 msk mjöl200 g skalade räkor300 g fiskfilé200 g blåmusslor4 msk klippt krasse Fräs paprika, purjolök och fänkål med 1 msk smör i en stor kastrull. Tillsätt kryddor, vin och krossade tomater. Häll på fiskbuljongen och låt alltsammans koka i 15 minuter. Rör ihop 1 msk smör och 1 msk mjöl och red av soppan, häll i grädden. Koka i 5 minuter. Lägg i fiskfiléerna och sjud i 5 minuter till. Smaka av med salt och peppar. Fördela skaldjuren i 4 skålar och häll den heta soppan över. Garnera med en klick aioli och krasse. Servera med varmt vitlöksbröd.  Aioli 3 äggulor3 dl matolja1 tsk fransk senap½ msk vinäger4-5 pressade vitlöksklyftor½ tsk salt Alla ingredienser ska ha rumstemperatur. Vispa ihop gulor, senap och vinäger i en rundbottnad skål. Rör långsamt ned oljan. Smaksätt med vitlök, salt och peppar. Låt aiolin dra 1-24 timmar.
    Älskar min lilla Vinge-ling
  • Bettiz

Här är mitt favorecept:

Lägg laxfiléer i en ugnsform. Pressa över vitlök, ha på lite ingefära (krydda el färskriven), häll på soja och slutligen honung (ev sweet chilisås). Gnid in detta på laxen. In i ugnen 225° i ca 20-30 minuter.

Koka under tiden potatis.

Gör en sås med gräddfil, småhackad rödlök, och en burk röd caviar/rom (eller vad det nu heter). Blanda ihop. Salta och peppra.

Servera en sallad till. Slutligen: Ät!!!

• Nasse liten

m lax e gott den här tråden läggs till favoriterna

• MaggieMay

Laxkotletter med Teriaky (hur sjutton det nu stavas) kryddning.

Jag gör denna rätt "lite på känn" därav inga mått. Blanda Teriakykrydda med matlagningsyoghurt. Lägg laxkotletter i smord ungsfast form strö över lite salt. Bred yoghurten över laxkotletterna. In i ugnen på 225 grader i 10-15 minuter och vips så har man världens godaste lax...det blir knappt enklare än så. Receptet ska finnas i ICA's Buffé tidning har jag för mig...

• marina81

Ungsstekt lax i folie

Det här behövs till ca 4 personer

1- 1½ kg lax (hel fisk eller 2 laxsidor med skinnet kvar)
    250 g champinjoner 
    ½ stor purjolök
    2 tomater
    1 gul lök
    1 knippe persilja
    1 knippe dill

Salt o peppar

Sås:

2,5 dl. gräddfil
    ½ gul lök 
    1/4 gurka 
    1 msk.tomatpuré
    Salt o peppar

Gör så här med fisken:

Hel fisk rensas och fileas.

Lägg folie på en plåt, lägg halva fiskfilén/en laxsida med skinnsidan
    neråt, salta och peppra.
    Skölj och skär alla grönsaker i små bitar. Lägg de småskurna grönsakerna
    över fisken. Lägg den andra filén/laxsidan över med skinnsidan uppåt.
    Salta och peppra. Täck över med folie. Låt steka i ugn på 175
    grader i cirka 40-45 minuter.

Såsen:

Riv löken och gurkan, lägg i en skål och rör i tomatpurén. Salta
    och peppra. Häll sist i gräddfilen och rör om.
    Severas med kokt potatis och bröd.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • cinderella26

lax i folie..

sätt vitlöksbitar i laxfileer  in i folie och så i ugn

• Alina85

UNGSLAX MED ROMSÅS!

Jag brukar göra det på känn, så inga mått.....

1 bit lax med skinn på

dill

olja
    salt

Romsås
    Cremefraiche
    majonäs
    röd caviar (med bitar)
    vitlök

Ta en ungssäker form, häll i olja, rikligt med salt och dill. Lägg laxen ovanpå med skinnsidan upp. Låt stå i ca 20-25 min
    Koka potaisen undertiden.

Romsåsen så blandar du alla ingredienser och smakar av

• Linda1976
    Ugnsstekt lax Cocossås:

1 burk cocosmjölk
    lite saffran
    4 msk Ying sötsur sås (i glasflaska)
    1 msk arrowrot utrörd i lite av cocosmjölken.

Koka ihop allt under omrörning - klart!!

Servera gärna med couscous och tomat/rödlökssallad och lättkokta morotsstavar som är stekta och sen marinerade i lit ehonung&vinäger, och hackade jordnötter.
    A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Smaragd

Hittade precis detta som låter gott:

Lax med pesto
    4 port
    600 g benfri laxfilè
    4 msk pesto
    1 krm salt
    1 krm vitpeppar
    100 g Arla Köket riven gratäng
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225 grader. Skär laxfilèn i 4 bitar. Fördela laxbitarna i en smord ugnssäker form. Bred ett lager pesto på varje laxbit. Salta och peppra. Strö över osten. Stek laxen mitt i ugnen ca 15 min tills den är genomstekt och fått fin färg. Servera gärna med kokt färskpotatis och en härlig sallad.

• Smaragd

Mmm, nu har jag testat Lax med pesto och det blev supergott! Enkelt att laga var det ju också!

• Sessornas mamma

Lax i ugn med citron & vitlök.

Jag pressar vitlök och droppar citronsaft över laxkotletter och sen skjuts in i ugnen.. supergott och jättelätt.

• Wizz

Möraste laxen får man om man lägger laxen med skinnsidan ner på grovsalt i en ugnsform. Stek i 200 grader 15-20 min, tills fisken är genomstekt (känn med en potatissticka).

Gör sedan en röra med 1 dl gräddfil, en finhackad avokado, ca 50 g rödlök, 50 g röd stenbitsrom, 1 msk citronsaft och salt o peppar.

Tagliatelle till.

Min absoluta favoriträtt...

• Bettiz

wizz: Har du inga kryddor ovanpå?? Det lät iaf jättegott! Särskilt såsen!

Svar på tråden Nåt gott med LAX???