• blomsterfrön

bulldeg som inte behöver jäst...?

Det är helt omöjligt för mig att baka bullar med jäst för de vägrar jäsa och blir helt torra och platta. Finns det någon bulldeg som inte behöver jäst???

• Svar på tråden bulldeg som inte behöver jäst...?
  • xxSilvaxx

Det kan inte vara så att det antingen är ngt fel med jästen eller att du gör lite fel när du ska använda den? Liiite för varm degvätska eller liknande?

• Linda1976

DrOetker (ekker hur det nu stavas) har jästpulver i påse, används som vanligt, men degen behöver bara jäsa 15 min.

Jag tror att du använder för varm degvätska, absolut inte varmare än 37 grader, hellre lite svalare än varmare.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Themis

Två sätt:

Det naturliga: Stick ner ett torrt finger i degvätskan. När du inte känner att fingret går i vätskan är det rätt temperatur. Det ska inte kännas kallt och absolut inte varmt, men om det är precis på marginalen för varmt så sjunker temperaturen när du blandar in mjölet-gör det därför så fort jästen har löst sig.

Det vetenskapliga: Önska dig en digital stektermometer och blanda degvätskan av kallt och varmt vatten/mjölk så att det blir rätt temperatur. Mät upp vad du ska ha och häll sedan vätskan över jästen i bunken.

Torra bullar kan också bero på för mycket mjöl, man ska först hälla mjölet luftigt i en bringare och sedan ta med decilitermått för att få rätt mått, om man använder decilitermåt. Det är bättre att ha en lös deg som får jäsa och som man sedan knåder i lite mer mjöl i efter jäsning, än en deg som är för kompakt under jäsningen.

• Mirris

För bara några år sen så hade jag samma problem!! Jag hade fått rådet att smula ner jäst o sen hälla på saltet direkt.. för då började jäsen att jobba.. sa nån dåre!!!

Det är ju tvärsom.. saltet tar nästan död på jästen istället. Och ger hårda bullar.

Dessutom hade jag alltid i för mycket mjöl. Nu har jag lärt mig att mäta mjöl genom att HÄLLA upp det ur påsen i måttet.. inte ta mjölet med måttet. Då blir det för packat och för mycket.

Och så har jag lärt mig att arbeta degen LÄNGE innan första jäsningen. Jag rör i mjölet med en sked/slev.. och sen kör jag med elvispen. Med DEGvisparna.. inte dom vanliga. Jag brukar köra kanske 5-7 min med vispen. O sen jäsa i 45 min.. gör bullarna och sen låt dom jäsa kanske en kvart. Sen in i ugnen på 225 grader i 7-8 minuter.

Dom blir SÅÅÅ goa ju!!

• blomsterfrön

Så det finns ingen bulldeg som inte behöver jäsa då?

• xxSilvaxx

Om du nu mot förmodan inte vill använda jäst ändå.... hmmm scones är det väl inte jäst i? där anv. man bakpulver? Inte helt säker dock.... vi brukade göra "hastbullar" på skolan utan jäst... men osäker om jag har receptet kvar.. ska rota lite...

• blomsterfrön

Hastbullarna ser jättegoda ut. De får jag baka. Tack!

Svar på tråden bulldeg som inte behöver jäst...?