• brokig

Mat som innehåller korn

Jag är intresserad av tips på mat och maträtter som innehåller korn. De behöver inte vara goda eller nyttiga utan bara innehålla relativt stora mängder korn.

Jag tar gärna emot tips på varumärken också.
    Öl och maltdrycker samt mjukt bröd har jag redan kommit på.

Har ni fler tips?

• Svar på tråden Mat som innehåller korn
  • Comedia

Får man fråga varför?? Låter litet udda.. haha!

• kid

Det finns en Indisk gryta som är helt baserad på korn. Färdig mix man blandar med vatten! Supergod!

• brokig

kid: Vet du vad den heter och var den finns? Tack för tipset!

Comedia: Det är lite hemligt än så länge, men jag berättar gärna mer när jag är klar.

Isterband och pölsa innehåller också korn kom jag på. Vet dock inte var man köper pölsa, finns det färdigt?

• isisisis

Pölsa innehåller mycket korn! Därav konsistensen,gott med rödbetor till!

• veera

Det går bra att byta ut ris mot korn i de flesta maträtter. Behöver kanske koka lite längre.

• kid

Indisk färssås
    Ingredienser: Korngryn, jästextrakt, vetemjöl, torkad lök, rapsolja, kryddor, yoghurtpulver, potatisstärkelse, torkad paprika, vitlökspulver, salt, klumpförebyggande medel (kiseldioxid), syra (mjölksyra).

Italiensk färssås
    Ingredienser: Korngryn, jästextrakt, torkad tomat, vetemjöl, rapsolja, torkad lök, potatisstärkelse, kryddor, salt, socker, klumpförebyggande medel (kiseldioxid), färgämne (sockerkulör).

Mexikansk färssås
    Ingredienser: Korngryn, jästextrakt, vetemjöl, torkad tomat, rapsolja, potatisstärkelse, torkad lök, torkad paprika, kryddor, socker, salt, klumpförebyggande medel (kiseldioxid), syra (citronsyra).

Alla från märket Friggs!

• brokig

kid: Tusen tack! Precis det jag letade efter.

Kan man hitta dem i vanliga matbutiker?

isisisis: vet du om det finns färdig pölsa att köpa?

• Jennie Brunflo

Pölsa finns att köpa färdig i korvar...likadana som risgrynsgrötkorvar, bruna-bönor-korvar, ärtsoppakorvar, syltkorvar mm.

• brokig

Ahh, tack Jennie! Då får jag ge mig ut på jakt efter dessa.

• brokig

SvXrt: Ja, det är sant. Vet du om det finns att köpa färdigt?

Tack!

• PVeraB

vet inte hur det är i södra sverige här (Luleå) går den då att köpa på affärn. (den är ju inte lika god som hemmarullad)

• kid

de gånger jag har köpt dessa har det varit på min vanliga ica.. å på konsum också för ganska länge sedan, så ska nog inte vara några konstigheter!

• brokig

Vi hade fest på jobbet igår med temat "spannmål". Jag hade fått i uppdrag att ordna maten och drog då till med temat korn. Det blev mycket uppskattat och det var roligt att testa nya maträtter. Många tyckte pölsan var jättegod och att de helt missbedömt den maträtten. Tyvärr lyckades jag inte hitta de där vegetariska grytorna. Måste hålla utkik efter dem framöver för egen del.

Varför korn undrar ni säkert... För att det då gav oss ett stort utbud av öl och whiskey Korntunnbrödet var också mycket uppskattat. Hittade heller ingen pitepalt.

Svar på tråden Mat som innehåller korn