• Mibe

Nån med barn som har Perthes sjukdom eller liknande höftproblem??

Var till husläkaren idag med min 6-åriga dotter som har haltat i två månader ungefär. Hon började med det precis när skolan började i höstas och därför var det då lätt att tro att det var någon slags "börja-skolan-reaktion" dvs sökande efter uppmärksamhet.

Men allt eftersom tiden nu gått har jag förstått att hon verkligen har ont och var alltså till läkaren idag. Det slutade med en akut remiss till röntgen och till barn-ortoped och vi ska åka dit imorgon. Vilket är jättebra tycker jag för då kommer vi till rätt ställe på en gång och slipper vänta på en kallelse.

Min fråga är alltså om det finns någon som har ett barn, eller kanske har haft det själv. Perthes sjukdom eller epifyseolys (höftledsfysiolys) var det han misstänkte.

Någon med erfarenhet?? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Nån med barn som har Perthes sjukdom eller liknande höftproblem??
  • lövet2

Ja, min son har Perthes i båda höfterna. Han fick först i vänster och sedan även i höger. Vi är lyckligt lottade, för han var bara 2 år när han fick sin diagnos. Ju tidigare desto bättre prognos!
    Det finns en maillista för Perthes-föräldrar. Hinner inte leta fram adressen nu, men påminn mig om jag inte har skickat den till dig i morgon ....

• Mibe

Jo, det var Perthes!! Vila och ny rtg om tre månader! vi fick träffa superbra läkare både på vårdcentralen, rtg och barn-ortopeden. Det känns så skönt att få komma till "rätt" personer direkt och att hon nu är inne i "rullorna" och blir det värre så får vi komma på en gång.

Det blir jobbigt för henne eftersom hon har ont - vad hjälper Alvedon?!?! - men vi hoppas att det läks av sig själv och att vi slipper operation.

VARFÖR heter det Perthes SJUKDOM?? Moa undrade direkt om det är något man kan dö av eller om det smittar! Det borde heta syndrom eller problem eller något annat än sjukdom i alla fall. Så vi kallar det helt enkelt för "Perten".

Har inte kollat in den där sidan där man kunde bli medlem än, men jag ska göra det så fort jag får tid.

Tack för din hjälp!!

• Mibe

Hon har det bara i vänster så vi hoppas att det håller sig där!!

• annki72

Min son fick perthes sjukdom som 3 åring i ena höften, han behövde ingen op utan det läkte ut av sig själv.

Han blev frisk förklarad som 12 åring men har nu som 14 åring fått besvär igen i samma höft, så vi ska in på koll.

Vet inte säkert varför det heter perthes men det är väl efter någon som "hittade" sjukdomen, rätta mej om jag har fel.

Jag vill oxå veta vad det är för mailinglista, visste inte att det fanns någon

• Mibe

Aj då, stackarn hoppas det går bra för honom!

Jo, att Perthes är efter den som upptäckte det vet jag, varför heter det "sjukdom". När man berättar om den så spärrar folk upp ögonen så fort man säger ordet sjukdom, så numera säger jag bara Perthes.

Här är mail-adressen till att gå med i en grupp för "Perthes-föräldrar" som jag fick av lövet2 har inte hunnit själv ännu, men jag ska som sagt när jag får tid hemma nån kväll.

perthes@yahoogroups.com

• annki72

Ja varför man säger sjukdom vet jag inte, men själva höften är ju sjuk, kan man säga eftersom den bryts ner för att sedan byggas upp igen.

Men det är klart det låter dumt att säga sjukdom för barnen är ju inte sjuka, det har bara ont, liksom, ja du fattar vad jag menar

• annki72

Jag har nu mejlat adressen, vet inte vad jag skulle skriva men skarev att min son haft Perthes och vill vara med och diskutera med andra i samma situation.

• Mibe

Ok, vi får se om du hamnar "rätt" då. Kolla med lövet2 annars, hon vet kanske.

Vi kanske ses där då!!

• annki72

ja vi får se om jag får nått svar
    Du har oxå mejlat då eller?

• Mibe

Ja, den sidan var jag oxå inne på.

Nu har jag lagt in mig där, men allt verkar vara på engelska?!? Orkar inte riktigt med det, jobbigt att läsa sånt på engelska.

• Mibe

Nej, nu hittade jag rätt. Jag väntar visst på att bli "godkänd" av den som startade gruppen.

Svar på tråden Nån med barn som har Perthes sjukdom eller liknande höftproblem??