• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • palmblad

Håller med dig, Lillan! Han har nog inte tänkt till där. Eller så har de som stympar barn tolkat honom/henne helt uppåt väggarna. Fast sen undrar man ju varför folk fortfarande föds med blindtarm o anlag till visdomständer, som är onödiga. Gud har väl gått o lagt sig eller så har han inga nya idéer.

• Utopia

ZannY,
    ->"Nu var vi juh där igen ! det handlar om religon, inte om att skada barnet på något som helst sätt, förstår inte du det ? Tror du att muslimer/judar inte älskar sina barn lika högt som du älskar din/dina barn ? Dom gör det DOM anser e rätt. Likasom du gör väl det som du anser är bäst för ditt/dina barn ? eller har jag fel ?"

Är vad som helst ok att göra med sina barn bara för att man har en god intention med det och man gör "sitt bästa" (där vi har väldigt olika förutsättningar för det) som föräldrar!? Men då lär det vara många lagar vi har som du vill ändra på, när föräldrar per definition aldrig kan göra ett barn illa? Den åsikten får stå för dig i så fall. Jag tycker den är helt uppåt väggarna.

Klart som 17 tycker jag att barnet ska ha egna rättigheter och skyddas av lagar m.m precis som jag! Mitt barn är inte jag själv. Det är en annan individ. Det är nåt jag måste acceptera, även då jag har ansvaret för barnet. Vill inte jag att andra ska skära i mig bara för de känner för det (oavsett anledning!) bara för att jag är i ett hjälplöst tillstånd och inte kan protestera, så ska jag inte göra det i andra heller, inte heller i mina egna barn.

Det är enkelt: barn är också människor. Då ska de behandlas som det också!

• Utopia

The Princes,
    ->?omskärelse har förekommit MYCKET länge, det är någon Flera Miljarder mänsikor gör och har varit med om och komma att förtsätta med oxå för den delen.
    Ja säger inte att de e snällt men inom vissa religioner gör man det för relegionen som tex kristan döper sina barn , komfimerar sig.
    ja jämför inte de absolut inte men om ni inom kristensommen oxå skulle ha omskärlese med så skulle de inte vara samma sak för att du skulle anse de rätt då eftersom dina förfäder har gjort de..?

Ehh? och vad är relevansen av detta? Ska de som har en religion de delar med fler ha större rättigheter tycker du? Är det som majoriteten gör rätt (moraliskt sett) och det som färre gör är fel? Blir omskärelse rätt i ett land där alla gör det, och om man gör samma sak i sverige är det helt fel bara därför? Har inte alls förstått hur du tänker.

Är nåt som pågått längre tid mer rätt bara därför? Våld till exempel har funnits så länge vi människor har existerat. Gör det det super-mega-rätt bara därför eller vadå? Jag tvivlar på att du tycker det. Man måste naturligtvis ställa sig frågan: ?ÄR det rätt?? när man argumenterar och inte ?hur länge har det pågått??. Våld är fel för att man skadar andra människor och inskränker deras frihet att själva välja vad de vill göra med sig.

Och ett litet tillägg: jag tycker DEFINITIVT inte att allt är rätt bara för att mina föräldrar eller andra släktingar gjort nåt före mig! Kan nämna säkert 100 saker som jag anser mina föräldrar och andra gjort helt fel när det gäller, under min uppväxttid och tiden tills nu. Och den största tjänsten jag kan göra för dom (och för resten av mänskligheten med för den delen) är inte att göra om samma fel som dom gjort, utan att jag försöker göra _bättre_ än dom, _mer_ rätt!

• TipEx

Vem har rätt att besluta om vad ett litet barn i framtiden ska ta till sig för religion?
    Vem ska göra valet?
    Föräldrarna eller barnet?
    Jag hoppad verkligen att Sverige kommer att införa att det ska vara förbjudet med omskärning av pojkar.
    Att det ska klassas som könsstympning och att de föräldrar som lemlästar sina barn får kännbara straff!

• Lillan7704
    palmblad skrev 2006-11-11 07:30:06 följande:
    Håller med dig, Lillan! Han har nog inte tänkt till där. Eller så har de som stympar barn tolkat honom/henne helt uppåt väggarna. Fast sen undrar man ju varför folk fortfarande föds med blindtarm o anlag till visdomständer, som är onödiga. Gud har väl gått o lagt sig eller så har han inga nya idéer.
    Så sant, så sant.. Han kanske inte är så smart och allsmäktig som vissa tror..?
  • Utopia

Lillan7704 och palmblad, förhållandet mellan gud och de människor som vill ha ett sådant behöver vi inte lägga oss i. Det är upp till var och en att bestämma vad man tycker. Man behöver inte förlöjliga nåns tro bara för man är emot omskärelse och den troende för.

Jag tycker det är helt ok och jag förstår också, att en del vill att deras barn ska vara omskurna. Jag ser inget fel i den tanken och önskningen. Men känner nån att det är helt rätt och bra att gå till handling, då måste jag protestera. Det är en annan sak.

Det är mycket man vill med sina barn, att de ska göra, hur de ska se ut, att de ska bli i livet m.m. Men en annan sak om man tar alla dessa beslut ÅT barnen. Barnet är en egen individ. Det är nåt man som förälder man måste lära sig och aldrig heller får glömma bort, hur jobbigt det än är att acceptera. Så mycket dåligt kommer ur det att föräldrarna anser att barnet måste bli "perfekt" så som de anser perfekt vara.

Det jag vill säga är att man mycket väl kan tycka det är ok med omskärelse och vilja göra det, MEN ändå avstå, av respekt för barnet. En åsikt baserad på tro är en sak. Men ens tro är inte detsamma som hur man agerar. Att försöka övertyga någon om att deras gudar är dumma eller inte finns och liknande är inget bra sätt för att försöka övertyga några om att de inte bör omskära sina barn. Det finns mycket mer konstruktiva sätt. Det här handlar inte om religion utan om respekt för andra människor.

• palmblad

Utopia: Man får lov att skämta om religion o ha sina åsikter om religion överhuvudaget. Enligt mig är religion roten till mycket ont.

• Dave The Brave

Manlig omskärelse är ju i grunden en pre-emptiv operation för att förhindra att man får sand under förhuden, och därmed svåra infektioner. Man ser inte omskärelse någon annanstans än i ökenländer, historiskt sett. Sen har folk flyttat på sig och tagit med sina traditioner.

Det är precis som Halal/Koscher, de är strålande kökshygien i de varma länder där de skapades. I Norden har vi däremot inte haft behov av eller någon tradiotion av att t.ex. tömma slaktade djur på blod eftersom vi har tillgång till kyla större delen av året, vilket är ett effektivt konserveringmedel.

Många religiösa traditioner är helt logiska i sin orginalmiljö men det kan bli konstigt om man byter miljö.

• Alda

manlig könsstympning är oftast ett religiöst ingrepp inom judendom och islam. det är inget det kommer attt lida av i efterhand.

medans kvinnlig könstymping går ut på att kvinnan inte själv skall kunna styra över sitt liv.
    genom att ta bort stora delar av inre o yttre blygläppar har hon ont vid sex och vid en förlossning är det många som tyvärr dör. pga av att mannen (pappan) vill ha kontroll över sin dotter.
    kvinnlig könstympning är inte ett religiöst påfund, utan görs av muslimer som kristna över hela världen.

det bör förbjudas så att kvinnan själv kan få ett liv av egen vilja!

• palmblad

alvaflicka: Pojkar lider visst av att könsstympas. Det kan bli fel utfört, även om det alltid är fel att göra det, de går miste om sexuell njutning via förhuden...

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning