• ajnas

Torde/borde?

Kan nån förklara skillnaden mellan torde och borde? För visst finns det en?

• Svar på tråden Torde/borde?
  • Chaton

Det är två olika ord, helt enkelt - kan inte komma på något bra - men kan man inte säga att torde är något som förväntas vara på ett sätt medan borde är att det bör vara så? :S Jag tyckte att jag hade det helt klart för mig tills jag började försöka förklara! :S

• Bupa

jag borde banta.

surströmming och kokosbollar torde inte vara gott.

• Bupa

haha! ett sånt uselt exempel...

• KvastHilda

Nja, ett uselt exempel kanske, men korrekt tycker jag nog.

• Minikatt

Ja... Hm... Men torde är väl hur någt FAKTISKT borde bara, och borde är vad man TYCKER att något borde vara.

Typ, "potatisen TORDE vara färdigkokt efter 20 min" dvs. teoretisk borde det vara så.

"Jag tycker jag BORDE vinna en miljon på lotto" dvs. känslomässig borde det vara så.

Eller nåt. Det var inte lätt att förklara! Men det betyder olika iaf =)

• Bupa

"den nya soffan vi borde köpa, torde inte vara dyr"

= den där soffan vi behöver, är nog inte så dyr...

• ajnas

Åh, jag känner precis som er, jag tycker mig ha skillnaden klar för mig, men jag har jättesvårt att förklara den!

Kan man kanske säga att torde betyder att något rimligtvis/troligen föreligger på ett särskilt sätt? Fast vad fan, ursäkta, det gör ju borde också! Eller..?

Fast borde kanske har en bredare beskrivning, eftersom man kan säga "Jag borde plugga", men "Jag torde plugga" känns galet?

• ajnas

Är borde mer bestämt än torde?

"Skillnaden borde vara obefintlig" - Om det finns en skillnad, är det konstigt!

"Skillnade torde vara obefintlig" - Troligen finns ingen skillnad, men det är inte helt säkert

• Vem där

Om man funderar utan att tänka efter för mycket
    skulle man kunna säga så här då

Torde - man förväntar sig

Borde - nästan "ska"

• Trinity78

Från Svenska språknämndens frågelåda

fråga
    Varifrån kommer ordet torde och vilka böjningsformer har det?
    svar
    Torde är ett s.k. arvord. Det har alltså funnits så länge svenska språket har funnits.

Torde är ett modalt hjälpverb i preteritum konjunktiv. Det betyder ’bör sannolikt’ (enligt Nationalencyklopedins ordbok). Ett exempel: ”5.000 kr torde räcka för resan”. Det finns också en presensform av ordet, tör, men den används sällan. I modern svenska finns inga ytterligare former, men i fornsvenskan fanns ett fullständigt böjningsmönster med thora som infinitivform.

Halloween är ALLTID och ENDAST den 31 oktober!
Svar på tråden Torde/borde?