Jag har faktikt funderat en heldel på vilka effekter det blir för barn som inte får långtidsamma. Jag va tvungen att sluta amma mina tjejer när de va 3,5 månad och det funkade inte så bra innan det heller, de är prematurer. Jag har alltid flaskat mina tjejer fritt och låtit dem så gott jag kan ligga nära. De har alltid varit väldigt fästa vid flaskan, kunde tex inte åka bil/vagn utan, fick alltid flaskan när de var ledsna, skulle somna ecctra så som andra mammor använder bröst och napp. Nu är de två år och snuttar frtförande väldigt mycket på flaskan (för mycket enligt mamma, då de springer runt med dem när de leker och så.. skall ta tag i det...)
De har den alltid när de sover och får välling morgon och kväll och om de ber om det. Mina tjejer är välgigt gosiga av sog, kan krypa upp med mig i soffan och ligga och snutta ett tag, da har oxå sovit med oss på heltid fram till 19 månader och somnar nu alltid i våran säng, om de inte ber om att få sova i sin vilket händer. nu sitter det en liten vällingsnuttare i knät så skrivadet blir väl lite vajsing.
Jag tror faktiskt att det har mer att göra med hur man gör själva flaskningen, våra har ju alltid flaskan som tröst och kommer att ha det tills de slutar eller tills de känns för gammla enligt mej att amma.. typ 5 år eller nått, m,en än så länge känns det ju lungt. Vi lever ju ganska nära våra barn, jag tror att det är störra skillnad på om man gör det eller inte än om man ammar eller inte...
Tjejerna ligger ju inte gärna i amningsställing änre om de inte är uppe på¨en natt slurk eller är sjuka, men antingen så ligger jag med en på varje arm eller en som sitter på min och en brevid...
Jag själv ammades tills jag va 3 och jag har tänkt på dem om det faktiskt är skillnad på hur jag och mina vänner reagerar på olika saker som stress osv. Men jag har faktiskt inte upptäckt någon skillnad.
Med detta menar jag inte att det är dåligt att amma sitt barn, jag är oerhört ledsen då det inte funkade med oss. Det jag menar är att det nog inte sååå stor skillnad om man ger flaskan på samma sätt som bröstet, dvs fritt...