• 1 och 1 är 3

Kan en chef ändra hur som helst!?

På mitt arbete har vi ett rullande fyraveckorschema.. som vi ibland ändrar i pga kurser, semestrar osv.. jag jobbar varannan helg vilket min sambo oxå gör och vi har pusslat ihop d så att vi alltid jobbar samma helger. nu har min chef ändrat en massa för att hon ska iväg på lalandia m familje och sen ska hon iväg å jaga å sen till sin syster i stockholm... vilket betyder att ajg å sambon inte kan umgår på 7 helgen! Får hon lov att göra hur som helst?? någon som vet hur lång tid framåt i tiden man måste ha schema.. hon pratar något om att man behöver bara lämna 3 veckor i taget och att vårt schema bara va en mall... en mall är väll till för att följas!

ARG IDAG!!!

• Svar på tråden Kan en chef ändra hur som helst!?
  • fanny20

då är det väl handels eller är det transport?
    Jag är med i handels. Transport kan vara annurlunda, kolla ditt kollektivavtal.

• mickz

Jag tror att arbetsgivaren måste meddela 6 veckor i förväg om schemaändrig. Om nu inte alla anställda går med på att schemat ska ändras.

Gruff knuff
  • 1 och 1 är 3

vi går under transport...

min chef säjer att hon måste bara lämna nytt schema för tre veckor framåt.. sen struntar hon i vår såkallade mall..

- jag får skriva schemat hur jag vill, mallen är bara ungefär hur d ska se ut... enligt henne...

ska ringa facket i morgon...

• fanny20

Handels har en månad, i alla fall detaljhandeln.
    och visst kan hon väl lämna schema för tre veckor framåt men hon behöver ju vara ute i god tid.

Så här står det i alla fall i handels avtal, för de som har öppet 7 dagar i veckan.

Mom 3 Arbetstidsschema
    Arbetstidsschema, som tar upp den ordinarie arbetstidens förläggning för hel- och
    deltidsanställda, ska finnas anslaget på arbetsplatsen. Innan arbetsgivaren
    fastställer arbetstidsschemat ska samråd ske med de anställdas representanter
    (fackklubb, fackombud, där sådana är utsedda). Framförda synpunkter på
    fördelning av arbete på sen kvällstid, på lör-, sön- och helgdagar ska beaktas om
    det är möjligt. Arbetstidsschemat gäller även vid semester, sjukdom och
    tjänstledighet och då arbetstagare börjar eller slutar sin anställning under året.
    Överläggning om arbetstiden för kommande 12-månadersperiod genomförs i så
    god tid att schemat kan fastställas senast en månad i förväg.

• fanny20

Hoppas det löser sig för dig i morgon!

• Honni

En arbetsgivare har tyvärr rätt att ändra scheman i princip hur som helst. Bara de yrkar på att det för att organisationen skall fungera. En arbetsgivare skall meddela TVÅ VECKOR innan Schema ändring.

• Honni

Glömde skriva att så gäller för oss som är medlemmar I HTF i alla fall. Det verkar olika.

Kolla På Transports hemsida där kanske du hittar svaret.

• 1 och 1 är 3

Jag är inte så bra på att förstå så snälla hjälp mej.

Mom 4 ORDINARIE ARBETSTIDS FÖRLÄGGNING - TJÄNSTGÖRNINGSLISTA

1. Arbetstiden ska förläggas så att stationens möjlighet att bedriga sin verksamhet utan störningar underlättas.

2. Arbetstiden ska förläggas enligt en av arbetsgivaren skriftligen och i samråd med förtroendeman eller de anställda upprätta tjänstgörningslista, vilken skall finnas tillgänglig på arbetsplatsen, så att den som berörs därav kan ta del av densamma.

3. Tjänstgörningslistan skall avse minst 4 veckor och tillkännages minst 5 dagar före dess ikraftträdande.

4. Vill uppgörande av tjänstgörningslista skall i görligaste mån eftersträvas att anställds arbetstid förläggs i följd.

• fanny20

så här tolkar jag det.

2.arbetsgivaren ska tillsammans med den anställda göra ett schema som ska finnas uppsatt på arbetsplatsen.

3. schemat ska gälla minst 4 veckor och finnas arbetstagaren tillhanda minst 5 dagar före den ska börja gälla.

4. man ska försöka lägga arbetstiden så sammanhängande som möjligt.

men ring du till facket i morgon så får du bättre hjälp.
    Lycka Till!

• 1 och 1 är 3

ja, får ringa dom... men som punkt 2. ARbetsgivaren ska TILLSAMMANS m den anställda... jag har inte haft NÅGONTING att säja till om...

• 1 och 1 är 3

God morgon!!

Pratat med en tjej från facket som ahde hans om schemaläggning och JA, TYVÄRR så kan chefen göra så.. MEN det är ju bra om hon frågar... Iaf, så pratade vi LÄNGE! Detta resulterade i att andra saker oxå dök upp... på mina lönelappar står d fortf timlön vilket jag inte reflekterat över men så ska d inte va även om jag bara jobbar deltid så ska jag ha en fast månadslön... å ja, scemaändringar sen tidigare pratade vi oxå om... så den 1 december kommer dom och gör en avtalskontroll på min arbetsplats Det är sånt dom gör med jämna mellanrum och dom hade ändå itne varit hos oss på länge... Så förhoppningsvis blir d KAOS då!! Men d sk hon ha, chefen alltså...

KRAMAR

• fanny20

vad skönt att du fått lite klarhet i vad som gäller, synd att det är så olika mellan olika fackförbund.
    Alltid skoj när chefen får lite extra att göra och det blir lite kaos för dem.

Svar på tråden Kan en chef ändra hur som helst!?